Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Premium (2025)

autoreview

Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Premium (2025)

Signalement

UitvoeringKona 1.6 GDI HEV Premium
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst19.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe Kona Hybrid

  • 19.000 km

Keuzeproces
Zoals in mijn review van mijn vorige wagen, een Hyundai i30 fastback 1.4 T-Gdi automaat geschreven, heb ik omwille van het matige comfort en het beperkte plaatsaanbod van deze wagen besloten een andere auto te kopen.
Aangezien we in een appartement wonen, was een elektrische auto geen optie. We beschikken immers nog niet over de nodige laadinfrastructuur of zonnepanelen…
De voorkeur ging dan ook uit naar een mildhybride wagen, liefst een SUV omwille van de hogere zit en de ruimte, een stationwagen was een mogelijk alternatief. Mijn vrouw rijdt ook niet graag met een te grote auto, daar moest dus ook rekening mee gehouden worden.

Volgende (tweedehands) wagens heb ik bekeken:
- Hyundai i30 Wagon
Voordelen: veel plaats, gekende en degelijke techniek, pas gefacelift, nieuw relatief goedkoop
Nadelen: oud model, comfort overtuigde niet, te lage zit
- Toyota Corolla Wagon:
Hiermee heb ik een proefrit gemaakt.
Voordelen: mooie auto, gekende en degelijke techniek, garantie, grote koffer, veel 2de hands te vinden aan een redelijke prijs.
Nadelen: 140 pk hybride aandrijflijn overtuigde niet (vaak hoge toerentallen), rijcomfort viel tegen (veel bandengeluid), beperkte ruimte voor passagiers
- Kia Niro hybrid
Voordelen: zuinige aandrijflijn (zie Kona), 7 jaar garantie, rijke uitrusting
Nadelen: nog redelijk prijzig als tweedehands, nieuw model nog weinig beschikbaar 2de hands
- Kia Sportage
Voordelen: ruimte, krachtigere motoren, 7 jaar garantie, rijke uitrusting
Nadelen: minder zuinig, redelijk prijzig als tweedehands, duurder in taksen en verzekering
- Hyundai Tucson
Voordelen: ruimte, krachtigere motoren, 5 jaar garantie, rijke uitrusting
Nadelen: minder zuinig, redelijk prijzig als tweedehands, duurder in taksen en verzekering
- Hyundai Kona
Hier heb ik 2x een proefrit mee gemaakt voor de keuze werd gemaakt.
Voordelen: zuinige aandrijflijn, ruimte binnen, comfortabel (qua vering en qua geluiddemping), goede uitrusting, vrij nieuw model, sterk aanbod van mijn dealer (demowagen)
Nadelen: redelijk prijzig als tweedehands, Shine-versie weinig beschikbaar tweedehands, veel piepgeluidjes…

De keuze is uiteindelijk gevallen op een demo Hyundai Kona Hybrid in Shine-uitvoering in Abyssblack. Deze werd door mijn eigen dealer, Garage Buttiens in Tienen, aangeboden aan een zeer aantrekkelijke prijs. De demowagen had trouwens nog geen 100 km gelopen, eigenlijk nieuw en deze was onmiddellijk beschikbaar. Normaal worden deze wagens verkocht met 5000 tot 7500 km op de teller. Mijn wagen werd midden januari geleverd.
Deze wagen is zeer goed uitgerust met o.a. lederen interieur, elektrische voorzetels, ledverlichting rondom, dodehoekdetectie, adaptieve cruise controle, Bose sound systeem, elektrische achterklep, …

Ervaringen na 19000 km
We hebben de wagen nu 10 maanden.
Tijdens de werkweek rijden we meestal korte afstanden.
In het weekend leggen we de meeste kilometers af, dan meestal op de autosnelweg (200 km per rit). Op de autosnelweg stel ik de cruisecontrole meestal in op 128 km/uur.


Over het algemeen zijn we zeer tevreden over het rijcomfort van de auto.
Verder vallen op:
Positief:
- Zuinige aandrijflijn (laatste 9000 km gemiddeld 5,6 l/100 km).
Op de korte afstanden blijft het verbruik meestal rond de 5 l/100 km, op de snelweg gemiddeld 6,3 l/100 km.
Als ik dit vergelijk met mijn i30 Fastback dan is dit gemiddeld toch 1.5 l/100 km minder.
In de ecostand kan je trouwens met de hendels achter het stuur de mate van regeneratie instellen tussen 0 en 4. Ik zet deze standaard op 2, bij het afremmen remt de auto dan sterk af via de elektromotor en moet je weinig tot niet remmen. Nadeel is dat je dit telkens opnieuw moet instellen als je de auto start.
- Comfortabele auto:
Deze wagen rijdt echt heel comfortabel, de vering en demping is niet te hard (tenzij op drempels). Ook de demping van rijgeluiden is prima.
Hierdoor hoor je de radio ook veel beter dan in mijn Fastback (dus 2x genieten).
- Veilige wagen: de Kona beschikt over allerhande veiligheidssystemen.
Deze 2 vind ik de leukste/nuttigste:
* Blindspot View Monitor: camera’s onder de achteruitkijkspiegel tonen je wie langs je rijdt als je aangeeft van rijstrook te willen wisselen, zeer handig (het werkt alleen niet bij regenweer).
* Reverse Parking Collision Avoidance Assist Reverse: waarschuwt of remt als bij het achteruitrijden een obstakel wordt gedetecteerd (zeer handig!)
Schakelbediening aan het stuur: in het begin even wennen maar dit werkt heel eenvoudig en schept ruimte tussen de voorzetels.
- Adaptieve cruisecontrol: deze werkt vrij goed bij weinig verkeer. Deze is makkelijk in te stellen en aan te passen.
Echter, regelmatig bij het inhalen van een voorganger, remt de auto automatisch iets af omdat je (volgens het systeem) iets te dicht bij je voorligger bent genaderd. Dit is soms vervelend…
- Ruimteaanbod: de Kona biedt echt veel ruimte voor zijn grootte, zowel qua zitruimte als qua kofferrruimte.
- Kwaliteit 360°-camerasysteem: het valt me op hoeveel beter de kwaliteit is van de camera’s in vergelijking met mijn Fastback.
- Moderne interieursfeer: de Kona heeft eenzelfde interieur als de Ioniq 5/6. Ik vind dit zeer geslaagd en overzichtelijk.
Ook de (draadloze) koppeling met Android Auto werkt perfect. Aanwijzingen van Waze worden ook tussen de (digitale) tellers getoond, net als de nummers die worden afgespeeld.
- Hybride aandrijving: op lage snelheid kan je vaak elektrisch rijden. Vaak merk je de overschakeling naar het rijden op de motor niet.

Negatief:
- Kleine tank (40 l): alhoewel het verbruik vrij laag is, vind ik de tankinhoud te klein. 50 l zou beter geweest zijn…
- Lichtsensor: deze schakelt voor mijn gevoel de verlichting iets te laat aan.
- Aandrijflijn:
Bij constant rijden is het comfort heerlijk.
Wat me wel opvalt, is dat het motortoerental bij het hernemen of bij bergop rijden soms stijgt naar 3000 of 4000 toeren. Terug- of opschakelen gebeurt vaak pas na een lange tijd. Hierop manueel ingrijpen kan niet (tenzij je in sportstand rijdt, dan kan je de peddels achter het stuur gebruiken om te schakelen).
- Beschikbare vermogen is beperkt: de auto rijdt vlot weg, mede door de elektrische ondersteuning. Het spurtvermogen is echter beperkt.
- Rijmodi: de auto staat standaard in de ecomodus. Verder is er nog een sportstand en een sneeuwstand. Ik heb de sportstand enkele keren geprobeerd, ik vind dit geen meerwaarde.

Tweemaal na stilstand/parkeren een vreemde rijervaring gehad
1ste keer: na parkeren met 1 wiel op een borduur reed de auto de eerste kilometers zeer schokkerig, net alsof er nog iets geblokkeerd was…
2de keer: 4 dagen geparkeerd op de luchthaven, bij het wegrijden reed de auto ook hier heel schokkerig, hier was het de versnellingsbak die nukkig reageerde…
Ik ga dit bij het volgende onderhoud ook melden aan de dealer. Dit gaf me geen goed gevoel qua betrouwbaarheid.

Bij 15000 km ook de eerste onderhoudsbeurt laten doen, deze viel met 185 euro nog goed mee qua kostprijs.

We zijn overall tevreden met onze aankoop, we hopen op nog vele en veilige kilometers.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai Kona

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.