Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Premium (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kona 1.6 GDI HEV Premium |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 6.568 km |
Mijn verwachtingen overtroffen
- 5.688 km
Na zorgvuldige afweging (inclusief proefritten) tussen full hybrid uitvoeringen van Captur (onduidelijke schakelingen tussen benzine en elektrische aandrijflijn), Yaris Cross ( motor maakt te veel lawaai, te klein), Honda HRV ( te groot, te duur ) en Hyundai Kona hybrid Premium, voor de laatste gekozen in april 2022.
Nu eind augustus 2022 na 5688 km de eerste balans opgemaakt.
Conclusie: De Kona Hybrid heeft mijn verwachtingen overtroffen.
Rijplezier
- 5.688 km
Het is buitengewoon plezierig en comfortabel om in de Kona hybrid in premium uitvoering te rijden. Het zitcomfort van de elektrisch instelbare lederen stoelen is erg goed. De zithouding en het overzicht achter het stuur zijn prima.
De wegligging en vering/demping van het onderstel zijn ook dik in orde.
De motor is soepel en stil en trekt waar nodig vlot op.
Alle andere controle en veiligheids-functies ervaar ik als erg nuttig en plezierig. Ook de camera’s voor en achter zijn functioneel bij parkeren etc. De combinatie van het multimedia scherm en knoppen werkt prima en is overzichtelijk. Op de snelweg schakel ik de rijbaan- controle uit door 3 simpele tikken op het scherm.
Benzineverbruik
- 5.688 km
Na 5688 km te hebben gereden vanaf 14 april t/m 20 augustus is het totale benzineverbruik 5 l op 100 km = op 1 liter 20 km.
In de stad tot max 50 km/u rijd ik meestal 4 l op 100 km = op 1 l 25 km.
Sinds december 2022 is het benzineverbruik toegenomen. Vanaf het moment dat er nachtvorst werd gemeten, wordt de benzinemotor meer en langer gebruikt. Zeker s ochtends bij een koude motor was dat door flink stijgende verbruikscijfers goed merkbaar. De accu voor de elektromotor heeft zoals bekend door de koude minder energie beschikbaar en 5.7 l op 100 km is dan normaal (= 1 l op 17,8 km).
Begin januari had ik 10.000 km gereden. Door de koudere maanden is het totale benzineverbruik gestegen naar 5,2 l op 100 km.
Service/ondersteuning
- 5.688 km
Ik heb de afgelopen maanden de ondersteuning door Hyundai waar nodig bij het wegwijs raken in een nieuw type auto (hybride) (voorheen SAAB9-3 AERO full-turbo)als erg plezierig ervaren, wat mijn mening over de Kona uiteraard alleen maar ten goede is gekomen.
Ook de 7 jaar garantie( accu 8 jaar) heeft geholpen bij het betrouwbare beeld dat ik heb gekregen van dit voor mij nieuwe automerk.
Kenmerken - aanvulling motor
- 5.688 km
De Kona heeft een benzinemotor 4 cil. 1.580 cc van 105 pk
en een elektromotor van 43,5 pk. Samen 148,5 pk.
Van 0 - 100 km in 11 seconden.
Verplicht onderhoud ( i.v.m. Garantie): 1 x per jaar
Degelijkheid
- 6.568 km
Wat me na 5 maanden opvalt bij de Hyundai KONA is de degelijkheid en de doordachte constructie van de auto. Van zowel de carosserie als van het motorische deel, incl overbrenging en ophanging. Over alles is goed nagedacht. Tot in de details zijn alle componenten solide geconstrueerd en geplaatst. Dat is wellicht ook wel noodzakelijk als je 7 jaar garantie durft te geven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.