Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Fashion Sky (2021)

Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Fashion Sky (2021)

UitvoeringKona 1.6 GDI HEV Fashion Sky
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021

Waar voor ons geld

We hebben de auto nu 11 maanden in ons bezit: nieuw gekocht met inruil van de vorige bij de Hyundai dealer.

Over de aankoop We twijfelden wel, omdat er op een forum wat klachten waren over haperingen in de motor die opgelost konden worden door E5 benzine te tanken. Wij hebben er niets van gemerkt; de auto doet het prima. Geen enkele klacht over de werking.
We waren qua comfort erg verwend met de de vorige auto, een C-Max. De Kona laat redelijk wat bandengeluid door. En verder zijn de armsteunen in de deur en middenconsole nogal hard. Dat nemen we natuurlijk op de koop toe. Ook had de fabriek de achterbak best iets groter kunnen uitvoeren. De fiets in de achterbak zoals in de C-Max gaat in de Kona niet. En nee, we nemen geen trekhaak.
We hadden voor ik geloof 5000 euro meer een luxere versie met een pop-up screen die "in de voorruit" de essentiële informatie laat zien, zoals de snelheid.

Het duurde nogal wat kilometertjes voordat we de werking van de navigatie door hadden. Wij gebruiken nu Waze, die voor ons prettiger is dan de nogal kijvende dame van Google Maps.
Het is jammer dat je niets mag instellen onder het rijden, bijvoorbeeld een verandering in de route. Ook de bijrijder mag dat kennelijk niet.

De elektronische aardigheidjes kunnen - naast handig en leuk - af en toe ook erg storend zijn. Bijvoorbeeld de lane assistant die gewoon aan je stuur trekt, terwijl je dat niet wil. En we probeerden het toch: het zelf sturen. Met toegeknepen billen en de handen héél dicht bij het stuurwiel een flauwe bocht in. Er blindelings op vertrouwen doen we zeker niet; in een iets verkeerd liggende bocht, stuurt de auto wel eens over de streep en laat dan duidelijk een waarschuwingssignaal horen. Niet dat helpt, maar dan zeggen we tegen de auto : Ja, jíj rijdt.
De eerste de beste rit, natuurlijk nog niet helemaal gewend aan de (eigen)aardigheden van de auto: bij een T-kruising stonden we in een rijtje. De auto's voor ons trokken op en ik dus ook. Ik had niet in de gaten dat men ineens weer stopte. Daarop greep de rem-assistent in en dat deed die nogal met het het boem-is-ho-principe. Zelf heb ik in mijn enkele tientallen jaren rij-ervaring nog nooit zo hard op de rem getrapt. Behalve dan in de auto's die geen rembekrachtiging (maar wel trommelremmen) hadden, zoals de eend en de Simca 1000.

Getallen: een week of zes na de aankoop hebben we een set winterbanden gekocht.
Omgerekend rijden we 12.237 kilometer per jaar, vrijwel alleen langere afstanden.
Daarvan rijden we ongeveer 1/3 op de Duitse Autobahn. Tegenwoordig meestal niet sneller dan 130 km per uur, eerder langzamer. De benzine kostte ons, vooral in Duitsland getankt):
0,093 brandstof per km
0,003 variabele kosten per km
0,166 vaste kosten en afschrijving per km
0,262 totaal per km
Verbruik is gemiddeld 1 : 18,6.
Dat houden we trouwens op de cent nauwkeurig bij op Spritmonitor.
Overige kosten: de eerste onderhoudsbeurt zal naar verwachting 230 euro gaan kosten.

Resumé: geen problemen mee, redelijk verbruik, prima reisauto.

PRIVATE LEASE Hyundai Kona

DirectLease
Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Comfort (5D/6A)