Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Fashion (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kona 1.6 GDI HEV Fashion |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 2.900 km |
1e impressie
- 330 km
Sinds 7 januari 2022 deze Hyundai Kona Hybrid Fashion via ANWB privatelease in bezit. Bij het keuzeproces heb ik de volgende criteria meegenomen:
- Hybride vanwege laag benzineverbruik
- Automaat
- hoge instap
- trekgewicht van minimaal 1200 kg vanwege caravan
- Maanbedrag privatelease niet hoger dan €425 bij 15k kilometers per jaar
- uitgebreide veiligheidssystemen.
Met deze criteria blijven alleen de Kia Niro en Hyundai Kona Hybrid als opties over. De Niro heb in hiervoor 4 jaar geleden ook in de privatelease en die auto is goed bevallen (zie mijn review). Mooie alternatieven zijn de Opel Mokka, Renault Captur of Ford Puma maar deze zijn met automaat aanmerkelijk duurder, als hybride alleen met een lager trekgewicht beschikbaar en/of krap achterin. Heb ook de Hyundai Bayon nog overwogen maar deze bleek in NL niet met automaat en 120 PK motor leverbaar. Daarom gekozen voor de Kona via een aanbieding van ANWB privatelease.
Exterieur vind ik verbeterd na de facelift van 2021. Vooral de voorkant is nu evenwichtiger en agressiever. De achterkant blijft wat mij betreft rommelig met de verschillende vormen en maten van de lichtunits.
Interieur is somber, zwart en plastic maar wel goed gebouwd. Het digitale instrumentarium en het grote multimediascherm maken veel goed net als de fijne voorstoelen met elektrisch verstelbare lendensteun.
Wat positief opvalt tov de Kia:
- motor lijkt stiller;
- de automaat schakelt minder snel terug bij oplopende weg. Is rustiger.
- hangt beter aan het gas en voelt sportiever aan;
- betere geluidsinstallatie;
- meer veiligheidssystemen die comfortverhogend werken;
- minder saai uiterlijk.
- elektrische handrem ipv voetrem.
- de Kona lijkt iets zuiniger 1:20,5 in deze winterse omstandigheden met vooral snelwegkilometer.
Wat negatief opvalt:
- meer bandenlawaai op de snelweg;
- minder ruim achterin en in de kofferbak;
- maakt een minder luxe indruk dan de Niro van binnen;
- de auto hold stand van de handrem blijft niet aan na opnieuw starten.
Als ik meer kilometers heb gereden zal ik een update plaatsen.
Overkill aan App’s
- 335 km
Met de nieuwe privatelease auto komt er een tsunami aan apps en accounts beschikbaar. Dit zou toch anders moeten kunnen. Nu kan ik accounts en apps installeren van de afleverende dealer, van Hyundai, een Bluelink app, de leasemaatschappij en dan ook nog van de ANWB. Ik denk dat partijen moeten nadenken hoe ze dit kunnen samenvoegen in een account of app. Daarbij vraag je je af wat er gebeurd met al die gegevens die ze via die accounts en app kunnen verzamelen en mogelijk doorverkopen,
Stotterende motor
- 2.900 km
De Kona bleek bij constante snelheden tussen de 50 en 80 te stotteren. Dit maakte de auto onrustig en zorgde voor irritatie. Bij een bezoek aan de dealer werd dit ook geconstateerd door de monteur. Het blijkt dat dit bij eerdere versies van de Kona Hybrid ook optrad en dat hiervoor een terugroepactie heeft plaatsgevonden. Mijn Kona viel hier niet onder dus zou de update moeten hebben. Toch heeft de monteur een software update uitgevoerd en het probleem is nu verholpen.
Verder tevreden over het comfort en verbruik van de Kona. Belangrijkste ergernissen:
- adaptieve cruisecontrol remt wat heftig af als de sensor bijvoorbeeld bij invoegen een auto best nog ver voor mij constateert.
- de dodehoek assistent werkt goed bij het rechts inhalen maar bij het terug invoegen piept ie al als je ruim voor de ingehaalde auto naar rechts gaat. Dit is te veilig afgesteld.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.