Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Comfort Smart (2024) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kona 1.6 GDI HEV Comfort Smart |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 13.845 km |
De eerste kilometers!
- 299 km
Na de zomervakantie de Hyundai Kona Hybrid Comfort Smart opgehaald bij de dealer Zeeuw & Zeeuw in Roosendaal.
Er was wat vertraging bij aflevering vandaar dat ik een leenauto meekreeg om op vakantie te gaan naar Frankrijk in dit geval ook een Kona Hybrid N-line uit 2024. Op deze manier kreeg ik de mogelijkheid om wel een heel lange proefrit te maken van 2500 km. Nog nooit een dergelijke service meegemaakt een compliment voor dit bedrijf en haar vestigingsmanager.
Kortom flink kunnen oefenen voordat we vorige week onze nieuwe auto zijn gaan ophalen. Prachtige auto vinden we (ik zal nog foto's toevoegen). We hebben gekozen voor deze auto vooral om de ruimte die we zochten en een hogere instap. Onze vorige auto een Mazda CX-3 was ook een topauto aangeschaft in 2018 maar werd wat te klein voor ons. Achterin krap en ook beperkte ruimte in de kofferbak. De Kona is een stuk ruimer en breder waardoor we meer bagage kwijt kunnen en er achterin meer dan genoeg ruimte is voor de medepassagiers of kinderstoelen.
Het rijden in de Kona gaat goed, eerst enkele piepjes uitzetten (heb daarvoor een snelkoppeling gebruikt die ik via het stuur bedien). De auto rijdt zuinig zeker in de stad en binnenwegen maar ook op de snelweg in combinatie met stad en binnenwegen kom ik nu uit op een verbruik van 1 op 20,6 l en heb ik nog een rijbereik van 376 km na de volle tank die ik meekreeg bij de garage, dit lees ik net af met de blue link app die ik op mijn telefoon heb geïnstalleerd. We hebben ook een trekhaak laten monteren (afneembaar) ga nog uitproberen hoe het rijdt met de fietsdrager erop.
Ik vind het een overzichtelijke auto met een mooi en instelbaar scherm, maar ook gewone toetsen. Het scherm is super helder en instelbaar naar je wens. Ook is het mogelijk om remenergie op te wekken waardoor je meer elektrisch kunt rijden met behulp van flippers die aan het stuur zijn bevestigd, ik gebruik deze regelmatig (4 standen). Ook zijn er 3 mogelijkheden om de auto in te stellen, snow en sport dacht ik, ik gebruik tot nu alleen de eco-stand die voldoet prima.
Tot zover de eerste bevindingen, ik meld me later weer.
Bijna 1700 kilometer gereden
- 1.678 km
Na een kleine 1700 kilometer een korte update.
Allereerst het verbruik dat zit nu op 1 op 20 en dat op gevarieerd terrein dus zowel stad als snelweg. Opvallend hoe zuinig de auto rijdt in de stad en korte afstanden en 80 km wegen soms "gratis" (alleen op de batterij).
Het comfort is prima, stoelen zijn goed instelbaar en de auto is ruim veel ruimer dan de vorige auto een Mazda CX-3. Passagiers kunnen zowel voor- als achterin goed zitten en opladen van de telefoon is ook achterin mogelijk (vinden vooral de kleinkinderen handig :) met een USBC aansluiting (2 stuks).
Auto rijdt prima trekt goed op, met terugwinnen van elektriciteit is het mogelijk om langer elektrisch te rijden, hiervoor kun je de flippers achter het stuur gebruiken. Als je ze in hoogste stand zet dan remt de auto erg snel af het kan zijn dat medereizigers hier niet zo goed tegenkunnen, ik gebruik deze stand vrijwel alleen als ik zonder passagiers in de auto rijdt.
De achterbanken gaan makkelijk plat waardoor er een mooie laadvloer ontstaat, helemaal goed.
De waarschuwingssystemen die wettelijk verplicht zijn werken goed maar zijn enorm irritant, gelukkig uit te zetten maar dit moet wel iedere keer worden gedaan. Soms laat ik ze aanstaan maar heb daar vaak al heel snel spijt van.
Het display heeft veel mogelijkheden die je naar wens kunt instellen, af en toe neem ik er de tijd om in te stellen maar heb nog wel het een en ander door te nemen in de ontzettend uitgebreide gebruiksaanwijzing. Wat me wel is opgevallen dat ik Apple CarPlay draadloos kan instellen maar dat het in zekere zin allerlei zaken van het originele systeem overneemt. Zelf vind ik dat niet prettig omdat ik een aantal zaken in het originele systeem fijn vind werken zoals bijvoorbeeld de radio zenders, navigatie, ook hier ga ik nog het een en ander uitzoeken.
Kortom ik ben positief over de Hyundai en ook over de uitvoering die ik heb gekocht.
Over een tijdje meld ik me weer.
Fijne auto
- 4.748 km
Een korte review deze keer.
De auto rijdt fijn en zuinig nu gemiddeld 1:20,6. Vooral op binnenwegen en stad rijdt de auto erg zuinig op de snelweg is dit minder en neemt het verbruik toe.
Ik probeer veel gebruik te maken van de flippers om energie terug te winnen, dit is eenvoudig en zorgt ervoor dat de auto zuiniger gaat rijden doordat er meer op de accu gereden kan worden. Zelf vind ik het jammer dat ik niet zelf kan instellen wanneer ik elektrisch rijdt.
De piepjes blijven irritant en ook het "meesturen" wat je uit kunt zetten evenals de rijbaanondersteuning is niet altijd fijn. Vooral als je boven de 60km/u komt en de rijbaanondersteuning vanzelf aangaat is dit vervelend en geeft mij een vervelend gevoel(doordat het onverwacht aan gaat staan). Ook remt de auto soms uit zichzelf (begin van een noodstop) terwijl er geen auto in de buurt is.
Veder werkt de cruise-control erg goed je kunt er zelfs mee tot stilstand komen en met een tikje tegen een knop of het zachtjes aanraken van het (gas) pedaal gaat de auto weer verder op de ingestelde snelheid.
Lange ritten zijn geen probleem, de auto zit fijn en vermoeidheid blijft uit.
bijna op 10,000km
- 9.972 km
Auto bevalt nog steeds goed. de piepjes irriteren nog steeds een update die dit eenvoudig oplost zou fijn zijn. Het verbruik blijft richting de 1:20 ook deze winter, hoewel ik wel vaak mijn best doe om zuinig te rijden.
Opmerkelijk
- 13.845 km
In de sportstand rijdt de auto zuiniger dan in de eco-stand.
In de sportstand rijdt de auto zuiniger dan in de eco-stand en als je 70 rijdt ipv van 60 of 90 ipv 80 is de auto ook zuiniger.(minder toeren per minuut)
Dat laatste is jammer want er zijn in Nederland veel 80 en 60 km wegen.
Wat betreft de eco stand tov de sportstand gebeurt ook iets opmerkelijks. Doordat je kunt schakelen kun je met lagere toeren dezelfde snelheid hebben dan in de ecostand alleen wel zuiniger. De eco-stand rijdt bij bijvoorbeeld 80 km/u 2200tmm en in de 6e versnelling bij dezelfde snelheid 1500tmn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.