Hyundai Ioniq Plug-in-Hybrid Premium (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq Plug-in-Hybrid Premium |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 73.000 km |
500 km
- 500 km
Het is een Belgische Executive. Ongeveer de premium van Nederland maar zonder schuifdak.
Eerste indruk: prima wagen. Ook zonder opladen zuinig (5l/100km). Spijtig van de kleinere koffer.
Later meer.
5000 km
- 5.100 km
2 maanden in bezit. Reis gedaan (over Zwitserse bergpassen) van zowat 3300 km naar het warme Italië.
Verbruik
Moeilijk te meten als je electriciteit + brandstof gebruikt. Laag !
Tijdens de reis 2800 km volledig zonder opladen gereden, meestal met airco op. Het gemiddeld verbruik was 3.8l/100km (gemeten aan de pomp) met minimum van 2.9 en maximum van 4.5. De terugreis vrij snel gereden en 4.2l/100km (zie foto).
Afdaling van 2300m naar 300m geeft 40 km gratis rijden !
Op volle batterij geraak ik zowat 50 km ver (vooral snelweg). Bij +- 60 per uur iets verder.
Pas na 5000 km ontdekt dat de knop EV/HEV dient om de batterij te sparen voor later. In HEV blijft de batterij ongeveer gelijk of wordt zelfs langzaam opgeladen.
De oplaadkabel voor publieke palen moet je extra betalen ! En het is geen snellader (2h30).
Sport Mode
Dan is het een automaat die schakelt op hoge toeren. Tenzij je zelf schakelt. Hij zal bij rustig rijden de batterij opladen en dit vrij agressief (om sportief gedrag van later te kunnen ondersteunen). Dit geeft wel extra lawaai daar de motor sneller draait. Je voelt echt dat de motor "aan de gas hangt". En de electromotor springt direct bij om extra vermogen te leveren.
Afwerking
Lichter dan bij mijn vorige (A3) maar niets mis mee. Het leder van het stuur heeft niet de uitstraling van audi.
Beige/grijs interieur geeft weerspiegeling in de voorruit. Even wennen.
Comfort
Meer lawaai dan bij een A3 behalve wanneer je electrisch rijdt. De vering is comfortabeler dan de A3 (met torsie-asophanging achter want 1.6 TDI). De zetels zijn perfect instelbaar en met 2 geheugens.
In sport-mode beduidend meer lawaai. Omdat ie de batterij oplaadt en dus extra vermogen vraagt.
In de bergen gaat ie moeiteloos door heel stijle haarspeldbochten.
Koffer
Maar net voldoende. 4 cabincases en wat kleine zakjes. En dan gaat het dekzeil al niet meer dicht.
Verwarming
Gebeurt met de motor. Dus spingt ie aan als het buiten kouder is dan binnen gevraagd wordt. Storend ! Dus OFF voor korte ritten. Dit had echt beter moeten zijn.
Gadgets
Lane Assist: helpt maar don't count on it.
Achteruitrijcamera: zeer nuttig. Ook in donkere garages.
Adaptive Cruise Control: leuk maar de bijeffecten verknoeien het plezier. Te traag/snel, te veel "rare" reacties.
Airco zetels: ok maar zelden echt nodig. En dan ook maar enkele minuten.
LED verlichting: lekker energie zuinig maar niet veel voordelen.
Multimedia:
DAB radio: in België betere kwaliteit maar in de Ardennen minder lang ontvangst dan de normale radio.
Infinity Audio: beter dan normaal maar Renault Bose en vooral Audi B&O zijn veel beter. Wel rustiger van klank.
SD audio: interface heeft veel mogelijkheden maar ook zijn gebreken in de navigatie in de bestanden.
Navigatie: de beste tot nu toe. Verkeersinformatie krijgt ie van de GSM. Als de link GSM - Ioniq niet werkt is het TMC. Moet je op letten (indicatie op het scherm).
15000 km
- 15.000 km
Onderhoud achter de rug.
Ondanks het vermelden in de garage niet opgelost:
- remmen maken plakkerig geluid net voor stilstand, aan zee zelfs luid
- stuur maakt bij koud weer wrijfgeluiden
Verdere bevindingen:
- op winterbanden en met verwarming op is het verbruik net boven de 5 l/100km
- sneu dat het opladen zo traag gaat (2h30). Gratis/publiek opladen is echt te traag
- de publieke laders zijn binnen de EU een zootje (100 kaarten nodig). Waarom maakt de EU hier geen oplossing voor ?
40.000 km
- 40.000 km
Leder van rugleuning bestuurder vervangen onder garantie wegens verf afbladering.
Verder geen opmerkingen. Zuinig, snel, comfortabel. Beste auto in 20 jaar. Beste Koop was echter mijn Megane.
4 cabin cases gaan netjes op een rij als je de hoedenplank wegneemt. En er rest dan nog 1/3 van de koffer voor rugzakjes en wat rommel.
Verbruikstest over 42 km waarvan 25 op de snelweg de rest aan maximum 60 km/h. Puur elektrische en met airco.
- bij 110 : 65 km range
- bij 125 : 52 km range
60,000 km
- 60.000 km
Intussen de kleine achterruit moeten vervangen. Vandalisme of spontaan gesprongen. Geen ster maar volledig gebarsten. Bij het openen van de koffer viel het glas dan in de koffer.
De navigatie updates zijn super. Flitspalen worden nu gemeld en je kan de hoogte zien. En de GPS snelheid kan getoond worden.
Ik merk op dat het verbruik op de snelweg de eerste 50 km een half litertje hoger is en dat het daarna daalt. Aan 120 echte km/h over een afstand van 130 km kom ik rond de 4.3 l/100 km uit. Op winterbanden een halve liter meer. Zonder opgeladen stroom te gebruiken.
Nog steeds tevreden met deze lease - cafetariawagen.
66.000 km
- 66.000 km
Terugtocht van Oostenrijk met 2 personen + ski bagage. Op winterbanden. Temperatuur net boven 0. Puur op benzine gereden. Cruise control 150 op de teller (mss 10% van de km echt kunnen aanhouden, meestal 140). Geen files. Gemiddeld verbruik 5.1 l/100 km.
En de volgende is besteld. Kia Xceed PHEV. Was goedkoper dan een Ioniq. Geen leder, wel pano dak.
73.000 km
- 73.000 km
Tevreden afscheid genomen.
Enkele weken ervoor nog:
- dempers van de koffer vervangen wegens te weinig druk
- 1 deurrubber vervangen wegens gepiep
- rit naar Italië aan 120 cc bij koud weer: 4.4l/100km. cc liep vast wegens ijs op de radar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.