Hyundai Ioniq Hybrid Premium (2017) #2

autoreview

Hyundai Ioniq Hybrid Premium (2017)

Signalement

UitvoeringIoniq Hybrid Premium
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf69 km
KM-stand laatst11.600 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het kiezen, de aflevering en de eerste week rijden

  • 1.350 km

Zo, dan toch mijn eerste eigen review.
Zelf maak ik graag gebruik van reviews van andere mensen met de zoektocht naar een privé auto. Dus misschien kan ik andere dan nu ook eens helpen?
Deze review gaat dan ook over mijn zakelijke auto.

Het kiezen:

Ik bleek toe aan een andere lease auto. Veel mensen denken dan joepie je mag kiezen wat je wilt. Nou niet dus. Er is best een leuke lijst bij ons met veel mogelijkheden, maar zodra je privé regelmatig met een aanhanger van 1500 kilo onderweg bent is de keus zeer beperkt. Ik reed een Megane 110 pk diesel, handgeschakeld. Qua auto prima, maar de combinatie 1,5 ecodieseltje en 6 versnellingen handbak hield niet over. Je blijft schakelen. En tussen het mogen en kunnen trekken van een aanhanger zit een groot verschil. Ik heb dan toch maar de keus gemaakt om alleen zakelijk te gaan rijden en privé weer een leuke auto te gaan rijden. Ik wil niemand voor het hoofd stoten maar zowel de Megane als de Ioniq zijn niet mijn droom auto's.
Er waren een paar eisen waar ik echt niet van wilde afwijken. Bij gemiddeld 50000 km per jaar moet een auto gewoon comfortabel en veilig zijn.
Eerste eis was echt een automaat. Als 14% bijtellings vluchteling was ik hiervoor dus voor een handgeschakelde auto "gevallen", die fout moest ik niet nog een keer maken.
De tweede eis was een schuif kantel dak. En dus niet een glazen dak wat niet open kan. Totdat ik ging leasen reed ik altijd cabrio's en dat mis ik soms nog steeds. Als ik nu in een stad rijd vind ik het heerlijk om de airco uit te zetten en het dak open te doen. Op de snelweg is de airco dan weer top.
Nou toen bleven er nog geloof ik 2 auto's over. Een VW Polo, en Ford Fiesta, Een paar eisen aanvinken maakt je lijst wel een stuk overzichtelijker.
En nu moet ik wat opbiechten. Op de lijst stond een Hyundai Ioniq en ik had werkelijk geen flauw idee wat het was.
Wij dus naar de dealer en daar stond een blauwe in de meest luxe uitvoering en zelfs die luxe uitvoering bleek ook op mijn lijst te staan.
We vonden het een grote, zeer, zeer complete auto en niet heel lelijk, wat natuurlijk ook weer heel persoonlijk is. Na een proefrit van misschien 3 km wist ik het wel. Meer km's hadden we niet nodig om er achter te komen dat dit toch wel veel meer auto is dan de Polo en Fiesta en dat ik qua luxe weinig meer kon wensen.
Maar toen hoorde ik dat de wieldoppen standaard waren, begon ik toch te twijfelen. Ik heb de auto echt bijna niet genomen door die wielen, kinderachtig, maar ik kreeg dat toch moeilijk uit mijn hoofd. Er kunnen wel lichtmetalen wielen onder, maar ik had geen budget om 2000 euro uit te geven voor wielen. En dat zelf betalen terwijl ik nu nog op zoek ben naar een privé auto gaat mij echt te ver.
Maar na een weekend nadenken, ja waar hebben we het over of ik de Ioniq wel wilde met wieldoppen heb ik toch besloten om er voor te gaan. De luxe binnen, de veiligheidsvoorzieningen hebben de doorslag gegeven.

Aflevering:

En toen was het wachten totdat de Megane aan zijn km's zat. Vandaar dat het kenteken alweer wat ouder is want schijnbaar is het gelukt om een voorraad auto te krijgen, Ik ben gek op de kleur blauw op een auto en blauw is het dus geworden. Veel blauwer dan dit kan het bijna niet.
Als leaserijder heb ik geen keus waar de auto vandaan komt. Wel waar hij in onderhoud gaat komen, dat gaat dus gewoon in mijn woonplaats gebeuren.
Twee dagen voor de aflevering kwam ik pas in contact met de leverende dealer.
Het beleid binnen ons bedrijf is dat de dealer de auto thuis of op je werk aflevert. Maar als buitendienst medewerker is het lastig te bepalen hoelang ik precies ergens ben en de dealer zou dan pas de week daarna kunnen leveren. En ja als je iets nieuws mag uitzoeken en je krijgt een telefoontje dat het er is, dan wil je het hebben ook. Althans in ieder geval ik.
De auto moest van de leasemaatschappij gelijk op de winterbanden gezet worden, dus dat is ook gelijk gedaan.
Dat zorgde ervoor dat ik mijn werk zo gepland heb dat ik vlak bij de dealer was en er dus voor gekozen heb om de auto zelf op te halen.
Best raar dat je dan bij de dealer binnenloopt om je "oude" achter te laten en een nieuwe mee terug te nemen als je verder helemaal geen contact hebt gehad.
De leverende dealer was Autobedrijf Cluistra in Nieuwegein. Dealer van Huyndai en Mazda. Na een korte kennismaking en wat handen schudden zijn we naar de eerste etage gegaan. Daar stond "mijn" nieuwe bolide te wachten. Wat een verassing een aflevering die binnen in de warmte plaats vond. Dat had ik nog niet eerder gehad. De verkoper had geen haast, en had kennis van zaken. En toen kreeg ik een top vraag. Wat zou ik als eerste willen weten. Kijk daar kan ik wat mee. Veel dingen weet je al, of wil je zelf ontdekken. Zelf wilde ik maar twee dingen alvast weten. Hoe ik thuis kwam, dus hoe de navigatie werkte en hoe mijn telefoon en mijn auto elkaar lief vonden zodat het handsfree werkte.
De auto werd naar beneden gereden en na de vraag of ik met de auto en mijzelf op de foto wilde voor hun FB pagina, zou ik op huis aan gaan. Had ik toch maar een vraag extra gesteld. De auto bleek namelijk al aan te staan en dus drukte ik hem uit. En dat herhaalde ik met rode wangentjes twee keer. Maar ik kon op pad, met 69 km op de teller kon ik de eerste 115 km erbij rijden.

De eerste week rijden:

Na een week rijden staat de km stand op 1350 km.
Het verbruik staat op 5.0 liter/ 100 op winterbanden. De ervaring leert dat dat meestal iets hoger is dan de zomerbanden. Hierin zit snelweg, 80 km wegen en de stad. Om eerlijk te zijn heb ik geen flauw idee of dat slecht is of niet. Ik heb nog niet gekeken wat de fabrieksopgave is ( whaha waarom staat dat er overal nog steeds bij, ik heb het nog nooit gehaald geloof ik)
Maar ook weet ik niet wat de andere rijders halen.
Ik ben blij dat mijn keus gevallen is op de Ioniq. Het is een ruime, comfortabele en luxe auto. De automaat werkt goed. Een dubbele koppeling zorgt dat het schakelen behoorlijk soepel gaat. In het begin kan het wat schokken, maar dat schijnt te maken te hebben dat hij zich aanpast aan je rijstijl. Nu gaat het soepel. Ik dacht dat ik de auto vooral zou rijden in de sportstand, nou dat is dus niet nodig. Het is leuk en prettig bij snel optrekken, maar ook wat onrustiger. De gewone stand voldoet prima.
Als je net als ik een toeters, bellen en knoppen fetisjisme hebt dan is dit de auto die je moet hebben. Naast de veiligheidsvoorzieningen, waar ik nog niet helemaal aan kan wennen, zitten er ook erg luxe dingen op en aan. Spiegels die naar de stoep wijzen bij het achteruit rijden, de parkeer sensoren voor en achter met een camera, een stoel die zelf naar achter gaat als je uit wilt stappen, en natuurlijk ook zelf weer naar voren gaat. Stuurwielverwarming, dat zal misschien prettig zijn na het krabben van de auto, maar dat zal zich nog moeten bewijzen. Voorruit verwarming had mij een betere optie geleken. Het geluidssysteem is goed, of het heel goed is weet ik niet, maar voor mijn muziek is het meer dan voldoen en het geluid is beter dan het Bosse systeem waar ik steeds problemen mee had in mijn Renault.
Maar zoveel mogelijkheden zorgt er ook voor dat je in het begin even de weg kwijt bent. Ik wilde de dagteller op nul zetten. Na 1,5 dag had ik het geloof ik gevonden. Want ik vond van mijzelf dat ik eerst een week moest rijden zonder het boekje te raadplegen. Nou ja boekje. Zo'n dik boekwerk heb ik nog nooit gehad bij een auto.
De stilte in de auto is prettig, natuurlijk hoor je door de stilte wat meer windgeruis, maar ik vind de auto heerlijk stil. Het hybride systeem werk perfect. Het geeft aan in het dashboard in wat voor modus je onderweg bent, ander heb je werkelijk geen flauw idee.
Oké na 1350 km heb ik natuurlijk nog niet heel veel ervaring met deze auto. Maar tot nu toe heb ik denk ik een paar kleine min puntjes kunnen ontdekken. De voetrem heb ik nog niet gebruikt maar het idee doet ouderwets aan. Maar het zit te dicht op de plek waar ik mijn linker been heb tijdens het rijden. Met mijn lengte van 193 wil je je been nog wel eens wat anders houden en dan komt hij regelmatig even tegen de rem aan. Het tweede is de achterkant van de auto. Waarschijnlijk voor de aerodynamica loopt de achterkant schuin af en hebben ze in de ruit een balk lopen waar het remlicht zit. En dat zit in het zicht naar achteren toe. En er zit geen ruitenwisser op het achterraam. Moet wel toegeven dat het schuine raam behoorlijk schoon blijft maar als er veel water op ligt krijg je het alleen vrij van water door de achterruit verwarming aan te zetten. Het kleine raampje staat recht op en die slaat dus snel vol met vuiligheid.
En de zitting van de stoel is wat kort, maar daar heb ik in bijna elke auto last van, het voordeel van deze stoel is dat je hem wat schuin kan zetten waardoor je er minder erg in hebt.
Op dit moment geef ik de auto op alle waarderingen de volle punten. Dit vooral omdat ik na 1350 km te weinig ervaring heb om er een eerlijk oordeel over te geven. Daar kom ik zeker nog op terug.
Voor nu is het vooral een aanrader, en schijnbaar ben ik niet de enige die onder de indruk is van de kleur blauw. Bijna dagelijks heb ik tot nu toe wel een compliment op de kleur ontvangen.

Tot een volgende review.

De eerste 10.000 km staan er al weer op.

  • 11.600 km

De eerste 3 maanden zitten er bijna op.

Het is bijna jammer dat ik er sinds 1 januari alleen nog maar zakelijk mee rijd. Zelfs mijn vriendin baalt daar wel van. Die was er graag mee onderweg.
Het blijkt een prima keus te zijn. Wat een comfortabele auto.
Stil, snel ( als je wilt) en luxe. Zelfs de stuurverwarming heb ik al een aantal keren aangehad.
Absoluut een prima reisauto. En geen spijt van de keus.
Het verbruik blijft altijd een 'dingetje' voor veel mensen. Mij maakt het niet uit, en daarom vul ik de gebruiksmonitor niet in. Te veel factoren die dat bepalen. Op dit moment rijd ik met mijn winterbanden tussen de 4,7 en 5,5. Afhankelijk waar mijn werkwerk plek die periode is. Veel snelweg of juist niet, veel file of juist niet. Daarnaast wil ik hem bij een stoplicht nog wel eens in de sportstand zetten. Gewoon omdat ik het geluid dan wel grappig vind en het bijterige schakelen wel kan waarderen.
Voor mij tot nu toe een paar dingen die mij irriteren. Maar ja heeft niet elke auto iets?
Het grootste punt daarvan is het zicht naar achter. Behalve de spoiler met remlicht die in je zicht zit slaat de achterkant snel dicht door vuiligheid. Het onderste raampje is bijna altijd vies. Het grote raam spoelt nog wel schoon. Maar wat echt een gemis is, is dat er geen ruitenwisser opzit. Om wat zicht te krijgen als het nat is zet ik de achterruit verwarming maar aan. Na een total loss ervaring wil ik gewoon graag weten wat zich achter mij allemaal afspeelt.
En het navigatiesysteem vind ik niet prettig. Af en toe werkelijk geen flauw idee waarom ik een bepaalde weg in moet. Wat een waardeloze routes zitten er bij. En is er echt maar één stem beschikbaar, of heb ik de andere nog niet gevonden?
Verder mag je toch verwachten van een auto die nog niet zo lang op de markt is dat de kaart toch een beetje up-to-date is. Ik snap dat er niet elk jaar een nieuwe kaart uitkomt.
Nou geef ik niks om voetbal, maar zelfs ik weet dat het AZ stadion al even de naam DSB niet meer draagt. Net even gekeken op Wikipedia en die naam blijkt al sinds 2009!!! niet meer op het stadion te staan. Wel in mijn Ioniq van 2017.
Nog een puntje wat ik niet begrijp. Als ik vlak bij de auto ben klappen de spiegels open. Als je nou krap geparkeerd staat en je net tussen de auto's doorgaat klappen juist op dat moment de spiegels open. Volgens mij nou net een voordeel van inklapbare spiegels dat je er goed langs kan als er weer eens kleine parkeerplekken zijn. Niet dus, want ze klappen open.
Als dat toch automatisch gaat waarom niet gelijk de deur van het slot af doen. Nu moet je een knopje op het handvat indrukken of de sleutel indrukken. Oké ik weet het, het is muggenzifterij, maar na bijna 5 jaar mijn Renault gereden te hebben die dat wel heeft, kan ik er nog steeds niet aan wennen.
Als laatste maak ik mij een beetje zorgen om de dealer waar ik hem in onderhoud zou willen doen. Alweer een week of wat geleden ben ik daar geweest om een prullenbakje te bestellen. Mijn fout, ik heb er nooit over nagedacht dat dat er niet standaard meer in zit. Rokers kit heet dat tegenwoordig. Ik rook niet, maar af en toe een prulletje weggooien zou ik wel willen. Dar was niet zo makkelijk. Moeilijk, lastig bestaat dat wel? Ik schrijf uw naam op en ga het uitzoeken. Verbaasd maar tevreden dat ik terug gebeld zou worden vond ik dat een prima oplossing. Alleen helaas ben ik nooit meer terug gebeld. Slordig. En dan vraag ik mij altijd gelijk af hoe gaat dat als ik daar mijn onderhoud zou laten doen. Nou heb ik trouwens ondertussen van een dealer waar ik per toeval langs kwam een prullen bakje mee gekregen. En omdat ze hem daar over hadden kreeg ik hem nog voor een super laag bedrag ook. ( schijnen normaal 50 euro te kosten).
Zodra de auto naar de garage moet ga ik het de eerste keer wel proberen bij de dealer in de buurt. Iedereen verdient een tweede kans. De dealer dus ook.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.