Hyundai Ioniq Hybrid Premium (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq Hybrid Premium |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 39 km |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Doet alles gewoon goed!
- 1.040 km
=== De zoektocht ===
Begin dit jaar van mijn werkgever te horen gekregen dat ik een lease-auto mocht gaan uitzoeken. Fantastisch nieuws wat vrijwel direct opgevolgd werd door vele bezoekjes aan verschillende merkdealers. Mijn budget werd pas later duidelijk, dus ik heb op de gok wat auto's bekeken. Later werd duidelijk dat ik (soms) net wat aan de hoge kant had gegokt. Wat hebben we gereden?
* Citroën Cactus
* Citroen C4 Picasso
* Honda Civic (2017)
* Opel Astra Tourer
* Renault Megane Estate
* Skoda Octavia Combi
* Mazda 3 sedan
* Nissan Qashqai
* Kia Niro
* Hyundai Ioniq
Welke auto reed het beste? Makkelijk: de Mazda 3. Een goede tweede was de Honda Civic. Deze zat vooral ook qua connectiviteit wel goed in elkaar. Helaas waren beide auto's voor mij wat boven budget. Wetende dat ik graag automaat rij en dan bij voorkeur de meeste luxe uitvoering. Ik rij zo'n 45.000 per jaar waarvan 90% op de snelweg (A1), dus een automaat heeft gewoon sterk de voorkeur. De Honda Civic had een hele interessante optie, namelijk een prima 3 cylinder met automaat. Deze wagen reed heerlijk, maar ging wel stuk over mij budget heen wat dus een hoge eigen bijdrage ten gevolge zou hebben. Daarnaast laten de stoelen in de Civic wat te wensen over.
De Nissan is mooi, maar loopt qua connectiviteit / infotainment hopeloos achter. De overige wagens waren echt meer dan prima, maar werden al gauw te prijzig zodra er wat opties bovenop gegooid werden.
De Kia Niro leek een interessante optie; full option is deze auto erg goed uitgerust, maar ik werd echt niet warm van deze wagen. Was "prima" ... maar daar was dan ook echt alles mee gezegd. Daarnaast vind ik de Niro maar een eigenaardige neus hebben met een overdreven grote versnellingspook.
Gezien het feit dat de Niro veel overeenkomsten kent met de Ioniq had ik geen hoge verwachtingen, maar de Ioniq wist mij wél te overtuigen. De auto heeft een stoere neus en kent strakke lijnen. Het interieur is qua materialen redelijk tot goed te noemen. Alles op borst/hoofd hoogte is soft touch; alles er onder is hard kunststof. Kan zeker beter, maar binnen dit segment en prijsklasse is het een dikke voldoende. Het middenconsole het wat mij betreft iets meer soft touch mogen krijgen. De indeling van het dashboard is logisch, clean en werkt goed. Het infotainment systeem is heerlijk vloeiend en snel; echt een verademing t.o.v. veel duurdere wagens. Ook de boardcomputer in het instrumenten paneel kent heel veel instellingen en schermen (snelheid, bandenspanning, verbruik, tripcomputer, aandrijving ...etc.). Qua ruimte is het zo dat de Ioniq het dik voor elkaar heeft. Ruimte voor en achter is goed (aflopende daklijn achterin kán wat krap zijn voor volwassenen) en de kofferruimte is ruim voldoende. De premium uitvoering zit vol met opties waaronder een schuif/kanteldak, stoelverwarming, stuurverwarming, blind spot detection, lane keep assist, dynamic cruise control, memory seats, infinity sound system, DAB+, camera achter, draadloos opladen voor je mobiel, android auto ondersteuning, xenon koplampen, vele veiligheidsopties ... etc.
Dat alles ... voor nog geen €30.000 ... en dan rij je een zoevende hybrid met een heerlijke DCT automaat die superzuinig is. Ik was overtuigd. Dit moest hem worden!
=== De eerste 1.000KM ===
Het gemiddelde verbruik is bij mij nu 5.1/100KM, oftewel ... 1 op 19,6. Ik begon op 5.4/100KM dus goede kans dat dit gemiddelde nog wat verbeterd wordt. De Ioniq doet gewoon precies wat ik verwacht. Alles werkt gewoon goed. Hij zit meer dan prima, het geluidsysteem is dik voor elkaar en Android Auto is een prettige toevoeging. Aan je auto vragen hoe het weer op je bestemming is ... of wat de dichtstbijzijnde supermarkt, hotel of parkeergarage is ... bizar dat dit tegenwoordig kan en dat het perfect werkt. Verder is het dashboard achter het stuur volledig digitaal. Bij het starten van de auto word je verwelkomt door een vrolijk deuntje en een vloeiende animatie van het Hyundai logo. Een grappig detail is dat dit instrumentenpaneel rood kleurt als sportieve rev-counter wanneer je de automaat in S (sport) stand zet. Het is echter meer een gimmick dan echt iets nuttigs. Een ander opvallend detail is dat bij achteruit rijden niet alleen de camera aangaat en de spiegels naar beneden "kijken", maar er van buitenaf ook een waarschuwingstoon herhalend klinkt, zodat evt. voorbijgangers horen dat jij rijdt, aangezien dat geruisloos gaat. Dit geluidje kun je echter niet uitzetten, dus je buren horen altijd deze piepjes zodra je achterwaarts parkeert.
=== Rijgedrag ===
De Ioniq laat zich licht sturen. Verwacht dus geen directe feel met je wagen. Dat gezegd hebben nodigt de Ioniq ook niet heel erg uit tot sportief rijden, maar .... het is geen slak en hier en daar een vlot bochtje nemen brengt mij wel een glimlach op het gezicht. Optrekken bij het stoplicht in de S-stand heeft mij positief verrast: De Ioniq komt héél rap weg van z'n plek. Schakelen naar 2e en 3e gaat met de DCT dan ook erg vlot. De matige 0-100 prestatie komt denk ik vooral door de laatste 20 a 30 km. Nee ... het is absoluut geen racemonster, maar daarvoor moet je ook geen Ioniq kopen. Feit is wel dat de Ioniq geen suffe Hybrid is. De Ioniq rijdt gewoon heerlijk soepel en voelt zich het beste thuis op B-wegen en in de stad.
Ik heb in reviews wel wat commentaar gelezen over het geluid dat de Ioniq produceert. Tja ... ik vind het lastig oordelen, maar komende vanuit een 508 HYbrid 4 ... vind ik het niet storend. Ja ... er is windgeruis, maar dat heeft elke auto. De Ioniq is op snelwegen geen stille auto, maar m.i. ook geen lawaaimonster. De Cactus vond ik bijv. storend luid op de snelweg. Het motorgeluid is eveneens geen storende factor. Maar dat moet iedereen tijdens een testrit maar eens ondervinden.
=== Minpunten (tjes) ===
Duidelijk is dat ik positief over deze wagen ben, maar zijn er dan geen minpunten? Oh jawel ... maar die vergeef ik hem. Bij deze dan toch:
* De dynamic cruisecontrol is wat zenuwachtig en grijpt m.i. te vroeg in. In de praktijk betekent dit dat ik hem op snelwegen niet gebruik, aangezien hij te gauw neigt naar remmen in situaties waarin ik dat niet wil.
* De voet-parkeerrem is een wat lomp ding. Een extra pedaal voor iets dat m.i. mooier/praktischer is d.m.v. een knopje.
* Het zicht naar achteren wordt geblokkeerd door de spoiler. Niet ideaal. Scheelt 's avonds wel weer met koplampen van auto's die achter je rijden. Dit betekent echter ook dat er geen ruitenwisser achter aanwezig is.
* Geen 12V / USB aansluitingen achterin. Dat terwijl er 2x 12V + 1xUSB achter versnellingspook aanwezig is. Daarnaast ook nog 1xUSB onder middenarmsteun.
* Standaard wieldoppen van kunststof ... do I need to say more?
=== Mierenneukerij ===
* De Ioniq kent geen mogelijkheid om achterklep vanzelf open te laten gaan. Dit gebruikte ik met regelmaat, dus is een klein gemis.
* De EV-modus is niet handmatig in te schakelen.
* Er is geen fysieke knop voor home-scherm op infotainment.
=== Conclusie ====
De Ioniq Hybrid Premium is een wagen die gewoon doet wat hij moet doen ... en goed ook! De auto is goed doordacht en biedt alle gemakken die je anno 2017 van dit segment mag verwachten. Well done Hyundai!
Een compliment ook aan de dealer Autogroep Twente vestiging Harbrinkhoek / Almelo. Is zeer betrokken geweest en heeft zich uitermate klantvriendelijk opgesteld naar mij en mijn familie. Top!
Paar maanden en vakantie verder
- 10.000 km
Inmiddels hebben we de 10K aangetikt en kan ik gelukkig concluderen dat ik nog altijd héél tevreden ben met deze wagen. Ik ben er mee naar Umbrië (Italië) gereden en dat ging helemaal perfect. De auto heeft een fijne zitpositie en heeft een prima wegligging. De navigatie bleek ook probleemloos te werken met een (vind ik) héle handige optie om de eerste drie afslagen + afstand op de (snel)weg aan te geven ... incl. alle rustplekken / tankstations / restaurants. De aangegeven max. snelheid is echter vaak incorrect, dus blijf vooral op de verkeersborden letten ;)
Het verbruik blijft bij mij steken op 1 op 19,2. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik dus voor 90% snelweg rijd en me dan niet in alle gevallen bekommer om zuinig rijgedrag. Dat gezegd hebbende scheur ik echt niet bij elk stoplicht weg alsof het een wedstrijd is.
Minpunten? Ja ... 's avonds in de bergen zonder wegverlichting zijn niet-meedraaiende koplampen écht een gemis. Haarspeldbochten kun je gewoon niet heel prettig nemen, omdat je simpelweg de binnenkant van de bochten niet kunt zien. De Ioniq heeft géén mistlampen voor en ook geen meedraaiende koplampen. Mijn vorige auto (Peugeot 508) had het allebei en dat is toch wel zo prettig.
Op naar de 20K!
Still going strong
- 20.000 km
Inmiddels zijn we de 20.000km al weer gepasseerd. De eerste onderhoudsbeurt is op 15.000km gedaan. Daar zijn geen bijzonderheden geconstateerd. De avond voor de beurt gaf de Ioniq netjes een melding dat er een lage bandenspanning geconstateerd was bij één van de banden. Prettig dat een auto dat aangeeft!
Inmiddels zijn we al diep in de donkere maanden en heb ik al heel wat ritjes in donkere, koude en gladde omstandigheden gereden. De stoel + stuurverwarming zijn erg fijn. De auto verwarming doet er ook niet lang over om de cabine te verwarmen.
Enige minpunt dat ik de afgelopen tijd heb ervaren is dat de sensor van de achteruitkijkspiegel soms precies in de schaduw van de achterspoiler valt waardoor hij niet goed dimt. Dit is dus afhankelijk van de afstand van mijn achterligger.
Mijn verbruik blijft steken op een gemiddelde van 1 op 19. Ik rij zeker ruim 90% over snelwegen en mijn rijgedrag is gemiddeld sportief.
Tot de dag van vandaag nog altijd erg tevreden met deze wagen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq BWJ 2019 Comfort EV 120 PK
- 2019
- 127.658 km

Hyundai Ioniq 1.6 GDi Premium | Leer | Schuifdak | Stoel + stuurverwarming | Navigatie | Camera |
- 2017
- 99.109 km

Hyundai Ioniq 1.6 GDi Comfort,Automaat,Navigatie,Achteruitrijcamera,Climate&Cruisecontrol,Spraakbediening,Keyless,Sensoren V&A,
- 2018
- 77.577 km