Hyundai Ioniq Hybrid First Edition (2016) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ioniq Hybrid First Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 50 km |
KM-stand laatst | 9.000 km |
Nederlandse Hyundai organisatie
- 9.000 km
Hoera mijn Hyundai Ioniq Hybrid First Edition (incl. problemen) een jaar oud!
Resume: heel fijne auto, goede dealer, importeur met ???
Na 22 jaar Toyota gereden te hebben ( 10 verschillende modellen) vorig jaar de overstap gemaakt.
Mijn ervaringen:
De auto:
de auto is zeer goed, zowel de bouwkwaliteit als de uitrusting, comfort en verbruik, verbaast me nog dagelijks. Ook veel ruimte binnenin en een grote bagageruimte. Heel veel nut van de electrisch verstelbare stoel (gehandicapt been).
Hoewel volgens kenners technisch niet zo geavanceerd als een Prius en derhalve ook niet zo zuinig
heeft mijn praktijk over bijna 9.000 km toch een beter dan verwacht cijfer opgeleverd:
1 op 22,5 km, beter dan de Prius van mijn familie. Let op: voor mij is 50 echt 50 en 100 echt 100 km/uur.
De dealer:
De dealer is ook erg goed, goede service, betrouwbaar, plezierige contacten.
De importeur (nationale organisatie):
Maar dan: de importeur. Hoewel ik best de zon in het water kan zien schijnen heeft die
niet voldaan aan mijn verwachtingen (gebaseerd op mijn ervaring met andere importeurs).
Het begon al bij de presentatie bij de Arena in Amsterdam.
Het personeel van de aanbevolen parkeergarage wist niet waar de Hyundai stand was en ook
nergens stonden wegwijzers. Ben maar rondjes gaan lopen en op een gegeven moment ver weg op een grasveld: de stand.
Technisch een mooie stand (waarschijnlijk door Korea) geleverd, bemand door enige (mooie) dames die goed konden koffie zetten maar verder geen technische kennis hadden. Er was alleen een medewerker die net de dag ervoor een introductie had gehad en technisch ook weinig wist.
Verder geen brochure, geen technische gegevens, geen prijslijst. Raar, Ioniq reed toch al enige maanden in andere landen rond dus tijd genoeg gehad om e.e.a te voorbereiden. Wel een mooie opgewerkt model van het aandrijfsysteem maar toelichting: ho maar.
Wel een proefrit gemaakt en daardoor aangenaam verrast door de auto. Nadat in de volgende weken lovende recensies waren verschenen in de autopers toch maar naar de presentatie bij de dealer gegaan. Hier was duidelijk meer kennis aanwezige echter nog steeds geen brochure, geen technische gegevens, geen prijslijst in originele vorm, wel een handvol fotokopieën.
Ook nog steeds geen prijzen voor de servicebeurten bekend.
Omdat de dealer een goed gevoel gaf en die uiteindelijk degene is met wie je zaken doet en die je aanspreekpunt vormt alsmede de goede kwaliteiten als bovengemeld plus de electrisch verstelbare stoel (zeer handig met mijn gehandicapt been) toch voor de Ioniq gekozen. Ook de goede berichten over de Kia Niro (met dezelfde techniek) die al enige maanden rondreed hebben meegespeeld.
Bij het bestellen bleek dat niet alle accessoires uit de prijslijst leverbaar waren en dat niet alle accessoires die in andere landen geleverd worden in Nederland leverbaar zijn. Ook nog steeds geen prijzen voor de servicebeurten bekend.
De afwezige accessoires na enige weken toch ontvangen en gemonteerd. Helaas een thuiskomertje die in het buitenland wel leverbaar is bleef niet leverbaar ondanks veel inspanning van de dealer.
Uiteindelijk zelf in het buitenland besteld. Binnen een week keurig thuis bezorgd.
Bij aflevering een heel dikke handleiding ontvangen, echter raar dat sommige stukken in het Engels zijn of zelfs in het Italiaans of Spaans. Moeilijk te lezen voor mij. Trouwens toch een rare spagaat:
displays zijn in het Nederlands, opschriften op de knoppen in het Engels, handleiding waarin in verwijzingen naar beide staan is in het Nederlands (voor 98 %).
Bij het uitkomen van een nieuwe prijslijst blijken er opeens nieuwe accessoires beschikbaar waarvan de dealer niets weet en ook geen melding heeft gehad. Ook bestaande klanten worden niet ingelicht. Gat in de markt toch?
Hoewel de A4 van Schiedam naar Rijswijk al 2 jaar open is, stond deze niet in het navigatiesysteem, pas bij de laatste update (vorige week) verschenen in de navigatie.
In de loop van het jaar problemen gehad met de radio en de zekeringkast. Naar dealer gebracht die het zou trachten op te lossen. Wat blijkt, voor beide problemen is er een recall van de fabriek.
Dealer wist het niet en heb zelf ook geen bericht van de importeur gehad, trouwens de nieuwe zekeringkast is momenteel niet leverbaar. E.e.a. in schril contrast met andere merken waar recalls zelfs in de autopers verschijnen. Hyundai recalls wel gemeld in o.a. de amerikaanse autopers
koreaanse/hollandse schaamte?
Dan is er nog een probleem met het verbruiks-display. Functioneert bij sommigen correct maar in mijn Ioniq verschijnt alleen een zwart scherm. In alle Kia Niro’s (technisch gelijk) functioneert het ook goed. Dealer veel moeite gedaan maar helaas, importeur reageert niet alert (of helemaal niet).
Ook dit probleem is dus een jaar oud.
Intussen wel tweemaal een enquête gehad met als hoofdonderwerp “Wat vindt u van de dealer” ,
geen “Wat vindt u van de auto” of “wat vindt u van de importeur” .
Resumé: heel fijne auto, goede dealer en een importeur met ???
.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq 1.6 GDi i-Motion Navigatie Adaptieve/Cruise Apple/Carplay
- 2018
- 84.130 km

Hyundai Ioniq 1.6 GDi FIRST EDITION ^| OPEN DAK | LEDER | CAMERA | CLIMA | CRUISE | PDC VOOR | HYBRID | AUTOMAAT |
- 2016
- 61.317 km

Hyundai Ioniq 1.6 GDi Comfort Aut. Navi|Clima|Apple CarPlay|LMV|Cam
- 2017
- 142.854 km