Hyundai Ioniq Hybrid Comfort (2018) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ioniq Hybrid Comfort |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 50.000 km |
Ioniq versus Prius III
- 3.000 km
Deze Hyundai Ioniq begin januari aangeschaft. Andere kanshebbers waren de Toyota CH-R hybrid dynamic, Toyota Auris TS hybrid dynamic, Skoda Octavia business automaat, Toyota Prius dynamic model 3 (occasion), Opel Astra station automaat en Citroen Cactus automaat (oud model). De Ioniq reed meteen vertrouwd bij de proefrit. Comfortabel en weinig rijgeluid. Zag er ook goed uit. De CH-R reed nog beter, maar de prijs was ook hoger en achterin was het erg donker. De Auris reed minder strak dan de CH-R en maakte ook meer geluid. Nog even bij Skoda langs geweest voor een scherpe offerte, maar die bleek niet scherp genoeg. Ook was de Skoda van binnen nogal functioneel en een beetje saai. De Citroen Cactus zag er aan de buitenkant wel leuk uit, maar binnenin veel hard plastic. Ook was de Cactus aan de kleine kant. De prijs was wel zeer goed. Betreffende de Opel bleef het ook bij een showroombezoek. Een beetje luxe bij Opel kost toch al aardig veel.
De Ioniq rijdt beter dan mijn vorige Prius III. Meer koersvast, ook bij storm. Iets meer bandengeluid dat wel. Het verbruik ligt nu in de winter op gemiddeld 1:24 en dat is toch wat beter dan de Prius. (Maar dan doe ik echt mijn best, niet sneller dan 100km/u en rustig optrekken). Binnenin de Ioniq is wel meer (zacht) plastic dan in de Prius waar een soort Alcantara bekleding was toegepast. Maar het prijsverschil moet toch ergens vandaan komen. Het dashboard heeft een bedieningscombinatie tussen een touchscreen en analoge knoppen wat soms onlogisch overkomt. Het is vaak zoeken. Zo ben ik er nog niet achter hoe je de navigatie uit kunt zetten of aan kunt zetten zonder de radio aan of uit te zetten. Het verbruiksscherm met een histogram heeft wel erg kleine balkjes. Dat was in de Prius toch duidelijker.
Wat me opgevallen is bij inhalen in de eco stand, is dat deze erg traag reageert op gas geven. Dit is wel gevaarlijk als je even snel denkt in te halen. De stoelen geven wel een betere steun dan de Prius, maar ze zitten ook lager bij de instap. Verder rijdt de wagen comfortabel.
Na 10.000km
- 10.500 km
Na 10.000km begint het rijden routine te worden.
De navigatie uit zetten is nu duidelijk, het is een menu (3 balkjes) in het navigatiescherm. Ook is de klok weer te geven als het display uit staat, zowel analoog als digitaal. Af en toe gebeurt het wel eens dat het geluidsniveau van de navigatie terugspringt naar een luide weergave. Oorzaak onduidelijk. Ook heb ik de 'adaptive' cruise control gebruikt en deze werkt naar behoren, als een auto voor je langzamer gaat, ga je ook (ongemerkt) langzamer of sneller tot de ingestelde snelheid. De vering van de auto geeft korte hobbels wat beter door dan mijn vorige Prius. Lange hobbels worden weer wel erg soepel genomen. Het verbruik ligt nu in de lente op 1:26,5 als je grotendeels op snelwegen rijdt, niet sneller dan 100 en in de bebouwde kom zoveel mogelijk elektrisch. Dit is beter dan het vorige model Prius, omdat het elektrische rijden ook op hogere snelheden boven de 50km werkt. Maar als je even iets teveel gas geeft springt de motor direct naar benzine. De parkeersensoren voor, werken alleen als je vertrekt in achteruit rijstand, kennelijk om je te waarschuwen voor zijdelings geparkeerde auto's. Bij inparkeren hoor je geen geluidssignaal. Al met al ben ik tevreden met de wagen, welke redelijk stil en comfortabel rijden mogelijk maakt.
Half jaar verder
- 20.500 km
Kleine beurt gehad en de prijs viel mee. Ongeveer €200,-. Geen bijzonderheden maar ik had ook niet anders verwacht.
Deze zomer tijdens vakantie in Duitsland was het verbruik op de terugweg gemiddeld 1:30 gemeten bij het tankstation. Dus erg zuinig. Ik heb dan ook veel op de rechterbaan achter de vrachtwagens aangereden met een snelheid van ongeveer 90 km per uur. Soms was heuvel-op volledig elektrisch af te leggen. Tijdens afdalen werd de accu bijna volledig opgeladen.
Wat me opgevallen is tijdens starten is dat de auto soms na de startknop te hebben ingedrukt wel start, maar als je de dan in de achteruit gaat, de elektronica onmiddelijk weer stopt. Opnieuw starten is dan nodig. Betreffende de navigatie stuurt deze je soms via een omweg naar je doel als je in de stad bent of op het platteland. De navigatie kent de stand 'kort' of 'snel' maar geen alternatieve routes waaruit je zou kunnen kiezen. Soms is de ingesproken tekst gemixt met Engelse woorden of worden steden onjuist uitgesproken zoals Veenendaal. Dit wordt uitgesproken als V&D-aal?
Verder nog steeds tevreden over het comfort.
Jaar verder
- 30.500 km
Het verbruik is in de stad momenteel 1:26. Dit is dan in de zomer. 1000km op een tank is standaard, daar kan elektrisch rijden voorlopig niet aan tippen. Het afgelopen jaar geen bijzonderheden, wel een terugroepactie voor een mogelijke olielekkage tussen de hydraulische- en elektrische componenten in de motor. Probleem is nagekeken door de dealer en verder niets van gemerkt. De navigatiekaarten lopen soms wel erg achter voor de A1 en de A9. Dit wordt niet snel bijgewerkt omdat er nog geen update beschikbaar is. Verder probleemloos en comfortabel rijden en daar gaat het om. Al met al een goed product.
Automaat niet zijdezacht
- 30.000 km
Sinds enige tijd schakelt de automaat af-en-toe niet meer zo soepel. Ook lijkt de motor soms geen vermogen te hebben bij lage toeren. Bij afremmen voor het stoplicht ontkoppelt de automaat weleens te laat. Dit alles leidt tot schokkerig rijgedrag. Dealer heeft bougies en luchtmassameter vervangen. Toen leek het even opgelost maar het gedrag komt weer terug, hoewel iets minder. Ik rijdt veel korte afstanden en het verbruik houd ik zo laag mogelijk. Bij koude motor is het minder merkbaar dan bij warm. Als de auto zo had gereden bij de proefrit had ik deze niet gekocht.
Zuinig
- 35.000 km
Afgelopen tijd stond de auto voornamelijk stil, maar sinds juli weer volop woon/werk verkeer in totaal 100km per dag. Voornamelijk snelwegkilometers. Het verbruik blijkt 1:28,5. Het rijgedrag is weer redelijk soepel, dus korte stukken waren voor de Ioniq niet favoriet. Na maanden stilstand startte de auto direct en zelfs de banden waren nog prima op spanning. Toch wel een kwaliteitsproduct. De volgende beurt komt eraan en zal ongeveer €400,- gaan kosten. Dat is veel geld na zo weinig kilometers en dat zal wel komen door de 5 jarige garantietermijn, welke je uiteindelijk toch zelf betaald.
Weer een jaar verder
- 38.500 km
De beurt was al heel lang uitgesteld, dus nu laten uitvoeren. Kleine beurt van ongeveer €250,-. Geen bijzonderheden bij de beurt. Het verbruik is nu in de lente 3,6l per 100km. Nauwelijks kilometers gemaakt door een jaar thuiswerken. Nog het idee gehad om onze 2 auto's in te ruilen tegen 1, maar de restwaarde van deze Ioniq is na 3 jaar wel erg laag; 40% afschrijving. Dus voorlopig doorrijden en dat is geen straf.
Met pensioen
- 42.500 km
Na de vorige review bijna een jaar verder en slechts 4000km gereden. Omdat ik met pensioen ga zal dat wellicht ook niet veel sneller méér gaan worden. Afgelopen december een Apk laten uitvoeren en daaruit kwamen geen bijzonderheden. De 12V accu (in de koffer) had minder zin bij lange stilstand (tot 6 weken); de portieren wilden niet meer automatisch open. Met de sleutel openen kan wel, maar dat is wel lastig omdat het deurslot verborgen zit achter een zeer moeilijk te verwijderen plastic kapje. Tenslotte toch elektrisch gelukt en dan maar een eindje rijden om de accu weer op te laden. In nieuwere Ioniq modellen zit trouwens geen loodaccu meer maar een apart accugedeelte in de hybrideaccu. Deze kun je 're-activeren' met een knop op het dashboard. Ook zijn de kofferklep gasveren in de winter niet sterk genoeg meer, dus deze zullen al vrij snel vervangen moeten worden. Verbruik in de lente/zomer 3,6l/100km en in de winter 4,4l/100km. Wordt vervolgd.
Verder rijden
- 46.000 km
Geen bijzonderheden na weer een jaar. De garantieperiode van 5 jaar is sinds begin dit jaar voorbij. Even rondgekeken of inruil interessant zou worden. De inruilwaarde is nu 80% inclusief korting op een nieuwe auto, maar omdat de aanschafprijs voor b.v. een nieuwe Hyundai Kona Hybrid wel 40% hoger is dan 5 jaar geleden blijf ik lekker doorrijden, want dat wordt een hele slechte investering. Immers is de motortechniek identiek. Het verbruik is nog steeds zeer goed en de garagerekeningen zijn tot nu toe betaalbaar en dat compenseert prima voor de inflatie. Kortom economisch gezien voorlopig onverslaanbaar.
Jaar verder
- 48.000 km
Weer een jaar verder met de Hyundai Ioniq hybrid. Betreffende kilometers maken blijkt dat ik meer op de e-bike rijd dan met de auto. De loodaccu is vorig jaar vervangen waardoor de problemen met het openen van de deuren in de winter definitief zijn opgelost. Wederom is een Apk uitgevoerd en dit zonder bijzonderheden. Ook was dit jaar een beurt nodig na 3 jaar ondanks dat de auto voornamelijk stil staat. De remvloeistof en het interieurfilter zijn hierbij ook vervangen. Totale kosten ruim €400,-. Dat is niet goedkoop en ik had dat interieurfilter ook eigenlijk zelf kunnen doen. Mijn autoverzekering kunnen verlagen bij een andere verzekeraar scheelt dan weer. Helaas is de mrb met 11% gestegen. De auto zelf is verder nog uitstekend, er zijn geen problemen. Inruilen tegen een elektrische auto zou een optie kunnen zijn, doordat sommige merken een prijsdaling laten zien (b.v. Polestar) en je mogelijk kunt opladen met je zonnepanelen. Maar de toekomstige mrb op een elektrische auto kan wellicht zeer hoog gaan worden en er is altijd gedoe met laadkabels en (niet) beschikbare/werkende laadpalen op bestemming. Hybride rijden blijft dan voorlopig de beste keus, zeker ook met deze Hyundai.
Ingeleverd
- 50.000 km
Ingeleverd na bijna 7 jaar rijden. Conclusie de Ioniq hybrid is een zeer zuinige auto met veel ruimte en comfort. De onderhoudskosten zijn laag gebleven en de techniek heeft zich goed gehouden, als je de auto gebruikt voor zowel lange- als korte ritten. Van alleen korte ritten houdt de hybride techniek minder, maar dat is bij alle auto's veelal het geval. Afgezien van zwakke gasveren van de achterklep, een snel vervangen loodaccu en soms een extra remvertraging bij lage snelheid voor het stoplicht of een bocht is het een probleemloze, betrouwbare en vooral zuinige auto gebleken. Vaarwel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq 1.6 GDi i-Motion | Camera | Adaptive Cruise control | Climate control | Boordcomputer | Stoelen in hoogte verstelbaar | Parkeersensoren achter
- 2017
- 69.521 km

Hyundai Ioniq 38 KWH | PREMIUM | DEALERONDERHOUDEN |
- 2019
- 94.961 km

Hyundai Ioniq Comfort EV | 1e eigenaars | Navigatie | Achteruitrijcamera | Cruise control |
- 2017
- 139.441 km