Hyundai Ioniq Hybrid Comfort (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq 1.6 GDI HEV Comfort |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 34.000 km |
Louter enthousiasme
- 902 km
Al een aantal jaren rijden wij Koreaanse auto's ivm de hoge betrouwbaarheid. Nooit problemen gehad en altijd oude beestjes gereden. De Sportage was vooral een dure jongen agv zijn benzineverbruik dat rond de 1 op 10 lag. Wij zijn geen fervente automobilisten en rijden maximaal 10k km per jaar. Met deze gegevens in het achterhoofd en de wens om toch ook een keer 'nieuw' te rijden zijn we ons gaan oriënteren. Aangezien we vooral kleine stukjes rijden in de directe omgeving icm de hoge brandstofprijzen eerst (en alleen) hybride voertuigen bereden. Gestart bij het bij ons bekende merk Kia. De Niro ziet er leuk uit en de proefrit bevalt prima. Hyundai adverteert echter met een actie van een upgrade (uitrustingsniveau) icm 1500€ korting. We moeten wel snel handelen want de actie loopt tot 31 mei. Eerst maar eens een proefrit gemaakt. Die bevalt boven verwachting. De auto heeft een heerlijk weggedrag, is stil en reageert vlot op het gaspedaal. Wat opvalt is dat de rempedaal wat later reageert/ wat dieper ingetrapt moet worden dan normaal te doen gebruikelijk. Een kwestie van wennen zo blijkt al snel. Het prijsverschil tussen de Niro en de Ioniq is agv de actie dermate groot dat we hier verder niet over hoeven na te denken.
De auto is buitengewoon rijk uitgerust agv de upgrade naar Comfort niveau. Echt een rijdende computer. Over de ergonomie vd elektronica is duidelijk goed nagedacht. Alles werkt behoorlijk intuïtief. Wat enigszins tegenvalt zijn het gebruikte kunststof in de auto zelf en het kitsch muziekje als de pc wordt aangezet of afgesloten. Dat dit de grote pijnpunten zijn zegt op zichzelf wel voldoende lijkt me. Aan de buitenkant hadden de blauwe strip aan de voor- en achterzijde vd auto van mij niet gehoeven. Het oogt wat vreemd en al vinden sommigen dat lekker, van mij had het niet gehoeven.
Ruimte is er genoeg in de kofferbak. De passagiers achterin hebben het wat minder breed (en hoog) maar gezien het formaat van mijn gezin is ook dat geen belemmering in de vreugde. De kwaliteit van het geluid vd audio is redelijk maar voldoet prima. Overall indrukwekkend dat al dit fraais inclusief bijvoorbeeld ook xenon verlichting geleverd kan worden voor minder dan 25k all in. Dat verteld gelijk ook een hoop over de marges van de andere fabrikanten.
Vandaag de eerst tankbeurt achter de rug en ook dat geeft aanleiding tot een brede glimlach. 1 op 23 gerealiseerd en dat terwijl ik toch heel bewust met de warme motor de auto al wat getest heb op snelheden boven de 140 km. Ook daar bleef het geluid overigens ruimschoots binnen acceptabele grenzen. Met 5 jaar garantie en de eerst beurt (ca 300€) over anderhalf jaar in het verschiet gaan we er eerst lekker van genieten. Als er zich vermeldenswaardige zaken voordoen zal ik dat hier op aanvullen.
De kop is eraf
- 6.500 km
De eerste 6500 km zitten erop. Ik rijd graag in de auto en gebruik hem ook meer omdat de km prijs zo laag is. De auto rijdt fluisterzacht en vaak zijn alleen de banden hoorbaar. Enkele nadelen zijn;
Oude kaarten en oude firmware (apple carplay en Android auto hebben hier m.n. last van).
Buitenspiegels die niet worden verwarmd. Condens blijft er hierdoor erg lang opstaan.
Verder valt er niet veel nieuws te melden.
Aan alle moois komt een eind
- 33.125 km
Met deze auto 33k probleemloze kilometers gereden. 2 goed betaalbare onderhoudsbeurten gehad. Geen onvoorziene kosten gehad. Veel genoten van alle moderne technieken die erop en erin zitten. Wat minder genoten van het weggedrag in bochten i.c.m. de redelijk ongevormde stoelen. Maar dat is, icm de buitenspiegels die onverwarmbaar leken, dan ook mijn enige kritiek. Verder een degelijke, wellicht een beetje saaie, auto die garant staat voor een lage kilometer prijs tot in lengte van jaren.
Ik ben toe aan wat spannenders en stap over naar een Rav4 V.
Particulier verkocht
- 34.000 km
De auto heb ik zelf particulier verkocht via Bynco. Dat is goed bevallen. Ik was binnen 3 weken van de auto af voor een betere prijs dan dat de dealer er zelf voor wilde geven. Vraagt even wat ‘gedoe’, maar je houdt snel weer best wat geld in de knip.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.