Hyundai Ioniq Hybrid Comfort (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq Hybrid Comfort |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 8.214 km |
KM-stand laatst | 27.000 km |
Twee maanden gereden met de Ioniq
- 11.319 km
De Ioniq is nu twee maanden in mijn bezit, en ik heb er ruim 3000 km. mee gereden. Ik was op zoek naar een compacte, zuinige stationcar als vervanger van mijn Seat Ibiza ST diesel. Dat was dus een zuinige stationcar, met helaas sjoemelsoftware aan boord. Helaas zijn er in die klasse bijna geen stationcars meer. Daarom gekeken naar o.a. de Peugeot 2008 en de Renault Captur. Beide auto's zijn redelijk zuinig maar hebben weinig trekkracht. Ook gekeken naar de Seat Arona, maar Seat bood zeer weinig voor mijn auto, kennelijk geen belang om een klant te houden.
Op het laatst nog naar de Toyota Auris en de Hyundai Ioniq gekeken. Ook de Toyota dealer bood zeer weinig, terwijl de Hyundai dealer een mooi bod deed, als we een demo model met 8000 km. op de teller zouden aanschaffen. Hier zat dan meteen een comfort pakket op. Eis was een trekhaak waar mijn bestaande fietsdrager op moest komen. Deze was leverbaar, een universele trekhaak, maar er mag geen aanhangwagen achter de auto. De bagageruimte is groter dan ik had, en ook is de ruimte voor de inzittenden groter dan we hadden.
Uit reviews op deze site bleek dat de gebruikers tevreden zijn en dat de verbruikscijfers ook in de praktijk goed zijn. Ook op een andere site vond ik gunstige praktijkcijfers voor het gebruik. Daarom uiteindelijk tot aanschaf van de auto overgegaan. Het was me al wel duidelijk dat de auto duurder wordt dan de Seat was. Dit komt doordat die relatief zwaar is, waardoor de wegenbelasting toch nog vrij hoog is. Ook is die duurder in de verzekering dan mijn Seat was.
Een van de eerste ritten was naar de Ardennen, met een racefiets op de fietsdrager. Ik heb het exacte verbruik helaas niet kunnen registreren tijdens die rit, maar het kwam uit op ongeveer 1 op 13. Dat leek dus flink tegen te vallen.
Nu zijn we een stuk verder en is het gemiddelde verbruik 1 op 17.4. Het verbruik is hoger dan ik had verwacht. Ik rijd zo zuinig mogelijk, en op de snelweg niet harder dan 120. Wat opvalt is dat het verbruik direct omhoog gaat met een fiets op de fietsdrager, ook al is dat maar een lichte racefiets. De auto heeft in de heuvels voldoende trekkracht, komt ook doordat de elektromotor dan bijspringt. Er is dan weinig snelheidsverlies, het vertaalt zich dus wel in een relatief hoog verbruik.
De Ioniq rijdt zeer comfortabel. Hij is stil van binnen en ik zit goed. Ik gebruik bijna altijd de adaptive cruise control. In het begin was dit heel erg wennen, maar het is toch wel fijn. Verder is het een rijdende computer, waarvan ik nog niet alle mogelijkheden ken.
Fijne reisauto
- 27.000 km
Na 10 maanden kan ik zeggen dat het een fijne auto is om in te rijden, het zit en rijdt heerlijk. Het overall brandstofgebruik is 4,7 l / 100 km (1 op 21). In het begin leek die wat zuiniger, maar dat halen we niet meer.
Tijdens de vakantie wilde die op een gegeven moment niet meer starten. Dit bleek uiteindelijk veroorzaakt te zijn doordat de kleine 12V accu was leeggelopen. Het systeem meldde echter dat de remmen gecontroleerd moesten worden. Oorzaak van het leeglopen van de accu is nooit achterhaald, ik denk kortsluiting in de fietsendrager.
Zicht achteruit door de binnenspiegel is niet geweldig, je gaat automatisch meer de buitenspiegels gebruiken.
Het navigatiesysteem is fijn, maar niet super. Hij stuurde ons in Italië af en toe over wel heel kleine weggetjes, die volgens mij niet sneller waren dan de hoofdroute. Ook klopt de verkeersinformatie vaak niet helemaal. Wij conroleren de aanwijzingen dan met Google maps.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.