Hyundai Ioniq Electric Premium (2017) #8

autoreview

Hyundai Ioniq Electric Premium (2017)

Signalement

UitvoeringIoniq Electric Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf47.000 km
KM-stand laatst105.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

dubbelreview Hyundai Ioniq & BMW i3s

  • 105.000 km

We rijden met, qua ontwerp, 2 elektrische pioniers, elk met een zeer aparte benadering en uiteenlopend karakter, een Hyundai Ioniq (2017) en een BMW i3 (2021).
De Hyundai is als een trouwe zachtaardige viervoeter, de BMW is meer speels en een ietwat zenuwachtige sympathieke excentriekeling.

De Hyundai is helemaal gebouwd rond zuinigheid, comfort en praktische bruikbaarheid. De BMW is meer de uiting van een futuristische visie van zo’n 15 jaar geleden. Beide auto’s zijn erg fijn om mee te rijden, goede bouwkwaliteit, prima accu en ze zijn beiden erg betrouwbaar. Met de Hyundai hadden we over 50.000km en 2jaar geen enkele storing. De BMW is er nog maar enkele maanden.
De BMW is gebouwd rond rijplezier, steeds gretig, prima besturing en achterwielaandrijving, prachtig interieurdesign, voldoende ruimte, maar geen familiewagen. De Hyundai rijdt rustiger en comfortabeler, is ook een pak ruimer zowel achterin als qua koffer en het is makkelijk om er zeer zuinig mee te rijden. Over 3 winters en zo’n 50.000km is het gemiddelde verbruik 12,2kWh (volgens de boordcomputer). De BMW zit daar ruim boven: de afgelopen 2 koude maanden verbruikten we 17,8kWh gemiddeld.

Sterke punten Ioniq:
- nog steeds de zuinigste EV ooit op de markt gebracht
- Combinatie snelladen met laag verbruik resulteert in veel geladen kilometers per 5 minuten, waardoor dagelijkse bruikbaarheid prima is
- Zeer luxueus uitgerust en erg comfortabel rijden
- Excellente bediening, kan nauwelijks beter/logischer
- Alles wat met elektronica en software te maken heeft, is zeer goed gekalibreerd
- Uitstekende bouwkwaliteit en betrouwbaarheid
- Ruim, ook qua koffer, perfect bruikbaar voor een gezin
Minpunten Ioniq
- Anoniem design
- Geen strepentrekker (al is hij vlot genoeg)

Sterke punten i3s:
- binnenruimte is zeer aangenaam met een origineel en tijdloos design (optionele lichte kleuren en open dak dragen daar wel extra aan bij)
- Gretig vlot, korte draaicirkel, achterwielaandrijving
- Excellente (optionele) audio
- Zot design, totaal apart concept
Minpunten i3s
- onderstel is erg zenuwachtig
- Niet zuinig genoeg voor kleine en lichte EV

Het valt me op dat wanneer ik tests lees, de meeste journalisten de neiging hebben Hyundai met een strengere bril te benaderen dan BMW. Ja, de BMW stuurt strakker en directer, maar het onderstel is eerder hard en op minder goede wegen gedraagt de auto zich erg zenuwachtig. In test lees ik ook wel eens kritiek op de zitpositie in de Hyundai (die is eerder laag, zetel is echt in alle mogelijke richtingen verstelbaar), terwijl die zeker niet minder goed is dan in de BMW (hoge zitpositie, geen elektrische bediening, geen geheugen en weinig verstel-mogelijkhden). De zitting van de BMW is wel enkele cm langer.

Qua software en elektronica staat de Hyundai verder, alles is zeer goed gekalibreerd. Zo werkt de ACC met radar werkt véél beter, die van de BMW (met camera) staakt meer dan de Belgische en Franse spoorwegen samen. De weergave van de nog resterende kilometers verloopt bij Hyundai ook lineair, dat is bij BMW meer poëtisch (blijft soms lang hangen op hetzelfde punt, dan plots 10km eraf of erbij) en daardoor veel moeilijker in te schatten.

Qua audio stellen beide auto’s niet teleur. Maar bij de Hyundai vergt dat wel een belangrijke aanpassing in de settings: standaard komt het geluid te veel uit een centrale speaker vooraan waardoor het ruimtelijke stereogeluid helemaal wegvalt en het geluid tegenvalt. Dat is makkelijk op te lossen door in het audio-menu het centrale punt van de klank tot net achter de voorzetels te trekken, dan ontstaat er een heel veel beter geluid, best nog licht aan te passen met extra bas en hoog in de equalizer. De optionele Harman-Kardon in de BMW klinkt loepzuiver, héél mooi, werkt bijzonder goed voor akoestische muziek en jazz. Maar het valt me op dat de speakers achteraan brak klinken, toch best bizar voor een auto in deze prijsklasse.

Over de geluidsisolatie: bij de Hyundai lees ik regelmatig kritiek op de rolgeluiden, en dat klopt. Maar daar tegenover staat dat windgeluiden onbestaande zijn door de goede stroomlijn. Op de snelweg zijn die bij de BMW wel aanwezig waardoor het geluidsniveau in beide auto’s vergelijkbaar (stil) is.

Qua bediening werken beide auto’s zeer goed, al zit de Hyundai ergonomischer en intuïtiever in elkaar. Daar kan ik alles blind bedienen zonder de ogen van de weg te houden en zonder mijn arm te ver te moeten uitstrekken. Bij de BMW kost het even tijd om te wennen aan de iDrive, maar eens je het goed kent, werkt het prima. De fysieke knoppen zitten wel net iets verder uit handbereik dan in de Ioniq.

Het laden verloopt verschillend: de BMW laadt in tegenstelling tot de Hyundai op 3 fasen. Dat maakt het veel praktischer om op bestemming aan een gewone laadpaal bij te laden wat erg lang duurt bij de Hyundai. Aan de snellader gaat het dan weer vlotter bij de Hyundai, wat in combinatie met het lagere verbruik meer kilometers oplevert per 5 minuten.

Mijn vrouw rijdt hoofdzakelijk met de Hyundai, ikzelf vooral met de BMW, maar ik vind het echt geen straf om over te stappen.
Het zijn beide opmerkelijk goede eerste-generatie-EV’s met elk hun eigen karakter.
Indien je de nieuwprijzen tegenover elkaar zet, dan wint de Hyundai met vlag en wimpel, de BMW was nieuw idioot duur. 2de hands, zoals ik ze beide aankocht, vervlakt dat verschil opmerkelijk sterk. Full option is bij BMW wel een leuke keuze. Bij Hyundai zijn er 2 versies (toch op de Belgische markt), neem gewoon die met stoelkoeling en daar zit echt alles op wat je kan wensen.
Over het onderhoud: dat moet bij Hyundai om de 15.000km en bij BMW maar om de 2 jaar. De tarieven in een BMW garage zijn ongeveer het dubbele (!!) van bij de Hyundai dealer, waardoor beide auto’s dicht bij elkaar uitkomen qua kosten, zo lang er niets onvoorzien aan de BMW komt.

Ben je op zoek naar goedkoop, zuinig, comfortabel, luxueus en veel ruimte, dan is de Hyundai een uitstekende auto. Wil je gaan voor rijplezier en design, en reis je voornamelijk alleen of met 2, dan is de BMW de betere keuze.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.