Hyundai Ioniq Electric Comfort (2018) #7

autoreview

Hyundai Ioniq Electric Comfort (2018)

Signalement

UitvoeringIoniq Electric Comfort
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf43.000 km
KM-stand laatst57.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Extreem zuinige, comfortabele EV

  • 48.000 km

Het was zover: onze eerste EV! De auto is inmiddels al 3 maanden in ons bezit, maar door diverse omstandigheden helaas nog geen tijd gehad voor het maken van een goede review.

Zoals zoveel mensen had ik sterk mijn bedenkingen bij de opkomst van de eerste EV's, te meer omdat het voor particulieren lange tijd nog niet aantrekkelijk was om de overstap te wagen. Daar kwam bij dat ik de afgelopen 10 jaar altijd erg tevreden ben geweest met de Kia Picanto (zie mijn review). Een jaar geleden werd ik echter door mijn werkgever gevraagd of ik op een nieuwe elektrische vrachtwagen wilde gaan rijden. Ik was hier in eerste instantie door verrast, maar ik was wel erg nieuwsgierig en ben de uitdaging aangegaan. Ik had nog nooit met een EV gereden en dit was wel echt een openbaring voor mij. Lang verhaal kort: ik ben onder de indruk geraakt van het elektrisch rijden en ben gaan rond kijken en rekenen of het toch een optie voor ons zou kunnen zijn. Hierbij hielp het dat we 2 jaar geleden zijn verhuisd naar een halfvrijstaande woning met eigen oprit, dus ik had al in mijn achterhoofd dat een eigen laadmogelijkheid faciliteren geen probleem zou moeten zijn.

Maar dan de zoektocht naar een enigszins betaalbare EV. Ik had al eerder met een gewone VW Up gereden, waardoor voor mij de E-Up/ Mii electric al gelijk af viel. Renault Zoë leek al een betere keuze, maar ik werd niet bepaald warm van hoe die er van binnen uit zag, bovendien worden er heel veel aangeboden met accuhuur en daar zat ik ook niet op te wachten. Nissan Leaf? De tweede generatie schijnt een stuk betere accu's te hebben, maar aangezien het kopen van een eerste EV al spannend genoeg was, was ik toch naar iets op zoek met een wat betere reputatie, al ben ik me er van bewust dat dat ook deels subjectief is. Maar dan de Ioniq: toegegeven, het is niet de meest sexy auto die er bestaat, maar eigenlijk vond ik de vloeiende aerodynamische vorm nog best aantrekkelijk, net als bij de nieuwste generatie Prius. Die strakke stroomlijn maakt ook dat het een hele zuinige EV op papier is en dat in de praktijk uiteindelijk ook wel duidelijk waar maakte, met een praktijkverbruik rond de 12 à 13kWh/100km. Voorwaarde voor de Ioniq voor ons was wel dat ik er eentje vond in een leuke kleur en dat bleek nog niet zo makkelijk, aangezien de meeste Ioniqs wit (te veel taxi) of zwart (te saai) zijn. Rode Ioniqs kon ik alleen vinden van het facelift-model en die wilde ik per se niet, dus kwam ik uiteindelijk op deze mooie diepblauwe kleur uit, waar ik erg tevreden over ben.

Tijdens de eerste proefrit was ik eigenlijk al direct verkocht. Ik wist van tevoren al dat het geen dynamische auto zou zijn en dat hoefde voor ons ook niet, want we hebben al een leuke auto om mee te 'spelen' (zie mijn review over de MX5). Dat in het achterhoofd hebbende viel het rijgedrag mij echter totaal niet tegen. Het blijft een voorwielaandrijver, maar er zit nog best wat gevoel in de besturing en zeker tot pakweg 70km/h merk je met bijna 300 Nm op de voorwielen dat het toch wel echt een vlotte auto is en ik een lach bij het eenvoudig genereren van wat wielspin niet kon onderdrukken. Tegelijkertijd voelt de auto zeer comfortabel, niet alleen door het gebrek aan aandrijfgeluiden en ook windgeruis, maar ook door de vloeiende manier van rijden zonder versnellingen en nagenoeg zonder het rempedaal te gebruiken. De regeneratie is instelbaar en heb ik dan ook standaard in de hoogste stand staan. Het is ook mijn eerste auto die ik bezit met ACC en actieve rijstrookassistent en vooral de eerste werkt erg verfijnd, zonder te bruuske en onverwachte reacties. De rijstrookassistent is oke, maar zwalkt naar mijn indruk net wat te veel.

Het interieur ziet er op het eerste oog allemaal niet zo hip uit, maar ik vond ergonomie en zitcomfort belangrijker dan een superstrak multimediasysteem of knuffelbare dashboards. Touchscreen zit er wel in en de graphics ogen misschien ietwat gedateerd, maar het werkt snel genoeg en met nog genoeg knoppen en shortcuts om niet wezenloos hoeven te zoeken naar functies. Het is ook de eerste keer dat ik Android Auto een keer in een auto werkend heb gekregen en ook dat werkt zeker icm de spraakassistent gewoon verbluffend goed. De stoelen ogen wat simpel, maar de zittingen zijn nog vrij lang en na 2 uur rijden (langer gaat toch niet lukken door de beperkte actieradius) heb ik mede door de elektrisch verstelbare lendensteun nergens last van. Ik was vooraf wel bang dat de aerodynamische vorm zich zou wreken in de binnenruimte, maar dat is beslist niet het geval. De bestuurdersstoel kan lekker laag worden gezet en mede door de uitgebreide verstelmogelijkheden van het stuur is het vinden van een goede zitpositie geen enkel probleem. Alleen de hoofdruimte achterin is ietwat beperkt als je bovengemiddeld lang bent, maar ook daar valt mede door de goede ruimte voor je benen wel mee te leven.

Ik kende vooraf de praktische beperkingen van de auto: 200 km praktijkactieradius en géén 3-fase oplaadmogelijkheid, dus in de praktijk voornamelijk met max 3,7 kW laden, hooguit 6,6 kW als er toevallig een paal is met 32 ampère, maar mijn ervaring leert inmiddels dat die dun gezaaid zijn. Gelukkig gaat het snelladen dan wel weer relatief snel met ongeveer 150 km range erbij in een kwartier tijd. Uiteindelijk was de eigen wallbox al eerder geïnstalleerd dan de auto op de oprit stond, dus we hebben nooit gebruik hoeven maken van publieke laders in onze eigen wijk. Wel voor de zekerheid 4 gratis laadpassen besteld, maar in de praktijk nog amper nodig gehad, want de apps van de aanbieders bij de publieke laadpalen werken over het algemeen prima. Na inmiddels ruim 4000 km gereden te hebben, durf ik dan ook te zeggen dat ik echt nauwelijks range anxiety ervaar.

Betaalbaar comfort

  • 57.000 km

Inmiddels toch best weer wat gereden, dus tijd voor een kleine update. Wat blijft het toch een verrukkelijk comfortabele auto. Wat kleine aanvullingen:

- Het stroomverbruik is met de kou van de laatste tijd wel iets omhoog gegaan, maar komt nog steeds zelden boven de 15 kWh/100 km uit, wat nog steeds neerkomt op minimaal 180 km actieradius en lage energiekosten. Snelladen onderweg probeer ik zoveel mogelijk bij de Tesla SC's te doen, waar de stroom soms nog goedkoper is dan thuis.
- Ik begin de stoelen en zitpositie steeds meer te waarderen. Lange afstanden zijn geen enkel probleem. Als ik een beetje verwend over wil komen, zou ik kunnen zeggen dat ik wel stoel- en stuurverwarming mis in deze comfort-uitvoering.
- Nog niet eerder genoemd, maar ik wil ook nog even een pluim uitdelen aan het Infinity audiosysteem. Het schreeuwt geen premium, maar tegelijkertijd is het in een breed bereik erg helder en vol.

In het voorjaar krijgt de auto een eerste beurt en worden de winterbanden waarschijnlijk rondom geruild voor een setje all-seasons. Daar wordt de auto hopelijk nog stiller van dan hij al is.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.