Hyundai Ioniq Electric Comfort (2018) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq Electric Comfort |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 60.000 km |
Eerste EV, een mooie ervaring
- 60.000 km
Van mijn werkgever mocht ik voor het eerst een leaseauto uitkiezen voor 3 jaar. Omdat 4% bijtelling nog 3 jaar kan, heb ik een occasion gekozen: Hyundai Ioniq Comfort 28kWh. Deze auto verbruikt heel weinig stroom waardoor je ondanks de kleine accu toch 200km kan rijden met een volle accu. In 2021 is dat nog best redelijk.
Eind januari 2021 wordt deze auto bezorgd. Vanaf dan rijd ik dus elektrisch. Het is winter en het vriest. Het thuislaadpunt is nog niet geïnstalleerd, dus ik ga de auto laden bij een openbaar laadpunt. Dat werkt goed, maar als ik de auto wil ophalen, is de kabel bevroren, waardoor ik deze niet kan losmaken van de auto of van het laadpunt. Ik loop naar huis en haal een zachte kruik met warm water. Daarmee probeer ik de kabel los te maken en gelukkig lukt dat wel na een paar minuten. Een week later gebeurt hetzelfde als ik niet thuis ben. Ik laat de ANWB komen, maar voordat zij er zijn lukt het me ook nu weer om hem los te maken, dus ik bel ze weer op dat het niet meer nodig is. Inmiddels weet ik de beste oplossing: stroom gebruiken. Als ik de auto laat opwarmen dan verbruikt hij stroom van de laadpaal. Daardoor wordt de laadkabel warm en dan kan je hem wel goed losmaken. Dat moet ik nooit meer vergeten.
Ik werk nu op 95 kilometer van huis, dus het is een goed idee om de auto op het werk te laten opladen. Dat gaat heel goed, want er zijn genoeg laadpunten op loopafstand. Na een paar maanden verhuist mijn werkgever naar Den Haag. Daar heb ik een betaalde parkeerplaats maar daar kan ik niet laden. De goedkoopste optie is om een abonnement te starten bij Fastned. Zo kan ik daar laden voor 35 cent per kWh en dat ga ik dus doen: elke werkdag laad ik een beetje stroom bij Fastned zodat ik gewoon thuis kan komen. Thuis laad ik de auto weer helemaal vol voor de volgende dag. Dankzij Corona kom ik maar een paar dagen per week op kantoor, maar toch laad ik de auto altijd vol, want als je weg wil dan heb je een volle accu nodig. Met 200km kom ik net niet goed uit voor werk en voor andere ritjes die soms voorkomen. Een keer per maand rij ik heel ver weg en dan moet ik ook bijladen bij snelladers. Het voordeel is wel dat je na een poosje verplicht moet uitrusten en daardoor kom je uitgerust aan bij je bestemming.
De auto trekt sterk op, doordat hij direct het maximale koppel heeft. Daardoor slijten de voorbanden vrij snel. Bij een onderhoudsbeurt worden de voorbanden vervangen. De dealer zegt dat de meeste banden van elektrische auto's sneller vervangen worden en dat ik er netjes mee gereden heb. Ik weet dat dat maar deels aan mij toe te rekenen is, want ik ben niet de enige die met de auto heeft gereden.
De auto is niet met een app op afstand uit te lezen, maar dat ben ik toch niet gewend. In de auto kan ik wel instellen hoe snel hij moet laden. Als je hem langzamer laat opladen dan toont hij ook hoe lang het gaat duren. Dat is wel handig, want ik wandel vaak lange afstanden waarbij ik meer dan 10 uur ver weg ben van de auto terwijl hij aan het laden is. Zo kan ik ervoor zorgen dat hij niet uren lang vol staat bij de laadpaal. Ik kan de auto immers niet weghalen want ik ben niet in de buurt van de auto.
Een andere optie is dat je kan instellen hoe laat de auto verwarmd moet zijn. Maximaal 2 roosters, bijvoorbeeld: op ma/di om 7:00 moet het 19 graden zijn + op do/vr om 8:30 moet het 20 graden zijn. Dat werkt goed, maar de limiet van 2 roosters is soms wel lastig.
Een keer vergeet ik om op tijd langs een snellader te komen. De accu is bijna leeg en de auto gaat niet meer sneller rijden dan 80 km/h. Ik ga achter een vrachtauto rijden en bij de eerste afrit rijd ik heel langzaam naar een bedrijf waar een laadpunt staat. Daar laad ik de accu 20 minuten, zodat ik alsnog naar Fastned kan rijden. Daar kan ik de accu een stuk sneller volladen. Wat ik ook vaak doe als ik mijn bestemming net niet dreig te halen, is ook achter een vrachtwagen gaan rijden. Je snelheid daalt dan naar ongeveer 85 km/h en de vrachtwagen vangt de wind op. De range wordt dan langzaam steeds groter in plaats van kleiner. Als ik dan minimaal 10km over heb, dan rij ik weer 100km/h richting de volgende snellader of richting de bestemming.
Na circa 10 maanden krijg ik een slecht nieuws: mijn werkgever is failliet. De auto moet dus ook terug. In plaats van 3 jaar heb ik dus circa 10 maanden met deze auto gereden. Als ik weer in een benzineauto stap, dan besluit ik dat ik sowieso weer een elektrische auto kies als ik weer een leaseauto mag uitkiezen. Tegen die tijd kan ik twee EVs met elkaar vergelijken, tot die tijd ben ik sowieso heel positief over de Hyundai Ionity!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq Comfort EV 38 kWh | A.C.C. | INFINITY | LED | FACELIFT | BTW-AUTO!!
- 2019
- 73.262 km

Hyundai Ioniq 1.6 GDi i-Motion | Camera | Adaptive Cruise control | Climate control | Boordcomputer | Stoelen in hoogte verstelbaar | Parkeersensoren achter
- 2017
- 69.521 km

Hyundai Ioniq 38 KWH | PREMIUM | DEALERONDERHOUDEN |
- 2019
- 94.961 km
Lezersreacties (0)
Reageren