Hyundai Ioniq Electric Comfort (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq Electric Comfort |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 18 km |
KM-stand laatst | 31.000 km |
Eindelijk all-electric! De Ioniq
- 498 km
In 2014 is mijn elektrische rijervaring begonnen. Met een BMW i3 met range-extender heb ik tot 2016 ruim 50.000 km afgelegd. Daarna heb ik 40.000 km in een Opel Ampera gereden (het eerste type).
Zonder laadpaal thuis reed ik met de i3 80% elektrisch. Met de Ampera was dat een vele grotere uitdaging. Het benzineverbruik van een Ampera zit gemiddeld ongeveer op 1:14. Mijn gemiddelde verbruik was over deze periode 1 op 28. Als ik goed reken dan betekent dit dat ik gemiddeld 50% op benzine heb gereden en 50% elektrisch. Maar corrigeer me als ik hier te kort door de bocht ga.
De i3 is overigens een fantastische stadsauto. Bloedsnel wendbaar en onpraktisch (2 zitplaatsen/suicide deuren/kofferbakje). Het uiterlijk is een gevalletje love-it or hate-it, maar het is in ieder geval een statement. Ik hield er wel van.
De Ampera is de op Amerikaanse leest geschoeide zachtmoedige langeafstandsreiziger. Heerlijk voor een lange rit, zacht geveerd en rechtuit ook behoorlijk rap. De auto voelt van binnen krap, maar is van buiten breed en onhandig om in te parkeren. Daarnaast zijn drempels zijn vijand omdat bij elke kleine oneffenheid de bumperflap de straat veegt. Met allerlei gefronste wenkbrauwen tot gevolg over je "mogelijk asociale rijgedrag".
Beiden zijn nu verleden tijd. Er zijn verschillende redenen geweest om voor de Ionic te kiezen:
- Elektrisch rijden zien wij als de toekomst (iedereen mag daar uiteraard anders over denken)
- De Ionic is in zijn basis uitvoering elke concurrent de baas (alle veiligheidssystemen) en de prijs ligt lager dan een Leaf en Volkswagen Golf. Veel auto voor je geld.
- Het is een van de zuinigste elektrische auto's (lage luchtweerstand door ontwerp)
- Snelladen kan theoretisch met 70kW
- Ik rij jaarlijks niet meer dan 20.000 - 25.000 km. Met deze afstanden is de range van 160 km winter geen probleem.
- Mijn structurele enkele ritafstand is bijna nooit meer dan 80km (werken regionaal)
- Mogelijkheid om 3,7kW laadpaal thuis aan te leggen en met 6,6 kW te laden op kantoor.
- Last but not least 4% bijtelling (wie is er niet groot mee geworden) Deze auto kost in per maand privé net zoveel als een flinke smartphone en tja... vul zelf maar in.
Kortom alle ingrediënten zijn aanwezig om er eens vol voor te gaan en te kijken of er nog praktische bezwaren zijn om wellicht ook privé over te stappen op een elektrische auto... Ik heb de luxe om dit zakelijk te proberen.
KM 0 tot 500
Uiterlijk: Tja, wat moet ik ervan zeggen. Mooier dan een Ampera, minder uitgesproken dan een i3. Typische Aziatische achterkant (alsof ze een ontwerpgeneratie achterlopen). Ik weet het niet. Mooi vind ik hem denk ik niet. Wel netjes en representatief. Mensen kijken hem ook na. Of dit is vanwege het ontbreken van geluid, of omdat ze hem niet mooi vinden weet ik niet. Onze bedrijfsnaam staat erop en dat is dan ook wel weer de bedoeling, dus vooralsnog ben ik hier blij mee. Laat ik het maar houden op een veilige keuze :-)
Bediening:
De menu's van de Ioniq laten zich eenvoudig doorlopen. Bijna alles kan worden ingesteld met de knoppen op het stuur. Op de middenconsole zit een groot touchscreen. Dat werkt allemaal vrij vlot. Mooi te linken met Apple Carplay. Je wisselt snel van je navigatie naar Spotify en zo hoort het volgens mij ook. Duurde een week en 500 km om alles zonder problemen te vinden. Prima!
Je kan de Ioniq personaliseren. Dit betekent dat je kunt aangeven hoe de auto start, met/zonder airco aan. Mate van regenereren van remenergie etc. Dit werkt prima en motiveert om her en der nog wat uit te schakelen.
Interieur: Nee het is geen Mercedes of BMW. Dus veel (hard)plastic. Maar alles zit stevig in elkaar en kraakt niet. Dashboard heeft moderne lijnen en de knoppen voelen niet krakkemikkig. Het zijn er hoogstens wat veel, maar liever iets direct bedienen met een knop, dan eindeloos zoeken in een menu. Ook hier haalt de Ioniq wat mij betreft een goeie voldoende. Daarnaast hebben ze hun best gedaan om veel opbergmogelijkheden te creëren. Dit is gelukt. Je kunt meerdere bekers koffie kwijt in de middenconsole en overal zijn vakjes en hoekjes waar je spullen kunt kwijtraken.
De kofferbak. Ik weet zo niet eens hoeveel liter groot, maar er lijken mij wel een paar reistassen in te kunnen. Met een ingeklapte kinderwagen is hij vol. Voor een weekend weg kun je de Ioniq prima inzetten. 455 liter lees ik net.
Veiligheidssystemen:
De Ioniq heeft allerlei veiligheidssystemen. Hiervan vind ik de adaptieve cruise control (SCC) en de automatische noodstop de beste. Het is mijn eerste ervaring met deze systemen en ik kan met name de SCC al niet missen. Niets is prettiger dan op een 80 km weg een vaste veilige afstand tot je voorganger instellen. Daarnaast heb je de garantie dat je altijd stopt als er onverhoopt toch iemand besluit om vol op de rem te gaan staan. Uiteraard houd ik mijn handen aan het stuur, maar deze systemen vergroten het gevoel van veiligheid en tackelen het moment waarvan je hoopt dat het nooit gaat komen. (en ja ik ben op een object afgereden en ik zat strak in de gordels)
Prestaties:
Prima. De Ioniq heeft 3 rijstanden, eco, normaal en sport. Die "sport" is overkill. De auto kan het vermogen op de voorwielen niet kwijt en als je daar continue in rijdt, kun je elke 10.000 km nieuwe banden halen. Ik snap de waarde ervan ook niet helemaal. De "normaal" vind ik al een beetje zenuwachtig, dus ik kies voor "eco". Prima stand. Gemiddelde verbruik is nu 14 kWh/100 km en dat is voor elektrisch auto's laag. Regeneren doe ik op stand 3. Die is soms wat abrupt, maar deze stand remt echt en met die andere standen moet ik voor mijn gevoel te vaak bijremmen. Of ik anticipeer te laat...
Rijcomfort:
De auto is redelijk stug. Nu heb ik gelezen dat er een starre achteras onder zit en ik vind dat je dit kunt merken. Als je over een drempel rijdt voel je de drempel ook helemaal. Het is niet zozeer oncomfortabel, maar je hoopt steeds dat je iets minder drempel voelt. Dat het ergens wordt opgevangen. Beetje zoals met remmen, dat je aan het einde altijd verwacht dat diegene die rijdt het pedaal langzaam omhoog laat komen en je dan rustig tot stilstand laat komen. Helaas, dat gevoel komt niet bij de Ioniq... Maar wellicht dat dit aan mijn referentie ligt, want de Ampera is mijn laatste herinnering.
Zijn er verbeterpunten...? Jazeker die zijn er:
- De laadkabel rolt op als tuinslang (altijd in de knoop). Het is ook een overgedimensioneerde kabel als je het mij vraagt en dit hadden de Duitsers met een "veer" model veel beter voor elkaar. Die kabel schoof vanzelf weer in elkaar.
- Er is geen App... Hoezo het is 2018? Opzich geen probleem, maar de i3 had in 2014 al een App waarmee je de auto op afstand kon verwarmen, claxoneren etc. Bovendien kon je daarmee je laadstatus zien en dat was altijd wel handig bij het plannen van laadtijd voor een vervolgrit. Zover is Hyundai nog niet. Opzich geen punt en als die App 14.000 euro kost begrijp ik het wel.
- Lane assist. Het systeem moet je tussen de lijnen houden, maar is vooral op de snelweg iets te enthousiast. Hierdoor heb je het gevoel alsof je auto altijd wordt bestuurd door een rij-instructeur. Ik ben geneigd om het systeem uit te zetten en dat zou niet moeten, omdat het van je lijn afwijken (bij in slaap sukkelen of afleiding) volgens mij een belangrijke oorzaak is van ongevallen. Dit zou Hyundai zeker nog kunnen verfijnen. Ook werkt het systeem niet overal en heeft het tijd nodig om de lijnen te detecteren.
Al met al geef ik de Ioniq een hele dikke voldoende en is het voor net geen 34.000 euro een complete zuinige auto.
Oja, het bereik is nog geen enkel probleem geweest. Logisch want Nederland ligt inmiddels vol met snellaadstations en laadpalen. Misschien dat dit in de winter nog komt. Een kwestie van voorbereiden.
Bij een paar duizend kilometer komt er een update en foto's volgen.
1.500 km onderweg
- 1.503 km
Nou, nog steeds zeer tevreden. De adaptieve cruise control werkt tot stilstand perfect. Daarna met een druk op de + of - knop weer direct op gang richting de laatst ingestelde snelheid.
Gemiddelde bereik bij vertrek met volle accu bedraagt 202 km. Lane assist werkt eigenlijk iets te hard.
Google Maps in Carplay is een prima aanvulling.
2 maanden volledig elektrisch
- 3.021 km
Nu ongeveer 2 maanden onderweg met de auto. Nog steeds tevreden, maar een aantal zaken vallen echt op!
1. Kwaliteit laadinfra! Nu 2x meegemaakt dat laadpalen niet werken of buiten dienst zijn terwijl je nog max 30 km bereik hebt. In deze gevallen zorgt het voor toegenomen stress en daadwerkelijk extra reistijd. Wat daarnaast opvalt is dat in de regio Amsterdam geen snellaadpalen aanwezig zijn. Althans niet bij Fastned (bij Zaandam) of Allego (Amstelveen)! Andere aanbieders ken ik vooralsnog niet. Bovendien staan de meeste reguliere palen vol met plug-in's! Dat is soms best lastig (lees irritant) om te zien, aangezien ik om verlegen en zij mee verlegen zitten.
2. Airco geeft problemen. Uitgelezen en druk is fors teruggelopen. Echter niet genoeg volgens Hyundai Nederland. Kortom in de gaten houden en kijken of de auto in het voorjaar nog koel wordt. Collega's hebben vooralsnog geen problemen.
3. De achteras moet zichzelf echt weer in het spoor trekken als je over hoge drempels gaat. Vooral tot een km of 60 op buitenwegen merk je dit. Bij rustige drempels 30 km gaat dit prima.
4. Range op snelweg 120-130 is maximaal 180 km bij 10 graden en verwarmingssystemen op minimaal. Zal eens kijken hoe dit daalt o.b.v. het elke graad onder 25 graden minus 2 km model. Tot nu toe is de range nooit een belemmering geweest en is 180 km bereik voor bijna alles in Nederland prima werkbaar.
5. Elke draai aan de ventilator (7 stappen levert per stap direct een daling op van 1 km bereik) Dit verwerkt de auto direct. Erg positief over. Je bereik is nooit een verrassing. Bereik en daarmee laadtijd plannen kan daarom erg nauwkeurig.
Nu de winter in! De natuurlijke vijand van de EV!
Welkom koning winter
- 7.948 km
Met de komst van de winter daalt ook de temperatuur en automatisch het bereik. De theorie dat het bereik met 2 kilometer per graad onder de 20 graden klopt wel ongeveer. Het bereik is nu ongeveer 180 km bij temperaturen rond het 0 punt. Dat is ongeveer 40 km minder dan het maximale zomerbereik van 220 km. Tot problemen heeft dit nog niet geleid. Het beperkt echter wel in de flexibiliteit.
Met de voorruitverwarming op stand maximaal neemt het verbruik sneller af en verlies je ongeveer 3 km per graad. Het voorverwarmen gaat niet zo makkelijk als bij andere merken en dit vind ik echt een tekortkoming. Je kunt veel bereik winnen door aan de laadpaal voor te verwarmen. Hyundai loopt met de communicatie echt achter op concurrenten. Gemiste kans wat mij betreft.
Nu wat langer het Infinity audiosysteem te hebben beluisterd kom ik tot de conclusie dat dit eigenlijk prima is. Misschien wat zacht, maar de luisterkwaliteit is fijn. Apple Carplay werkt goed, behalve de koppeling met Spotify. Dit loopt met regelmaat vast ondanks dat er sprake is van een kabelverbinding. Dit kan beter.
De laatste tijd wordt het drukker bij laadstations. Je merkt dat het aantal EV's toeneemt en met regelmaat staat je naast een i-pace of een i3. Goed om te zien, maar de laadinfra gaat op deze manier echt een probleem worden. Ook op logische laadknooppunten zoals stations zijn vaak meerdere palen bezet (in Arnhem laatst alle 15). Kortom hier is nog wel wat te winnen.
27,000 km onderweg
- 27.150 km
Nu meer dan 27.000 km onderweg met de Ioniq en eigenlijk rijdt de auto niet anders dan de eerste kilometers. Een hogere bandenspanning komt het rijgedrag ten goede. Minimaal 2,8 bar zit er vaak wel in. Zodra de spanning onder de 2,5 bar komt lijkt de auto ook iets zompiger te worden. Met inmiddels 4 Ioniq's in het wagenpark is het goed vergelijken.
Net uitgevonden dat je de afdekker voor de kofferruimte in een hiervoor bestemde ruimte onder de kofferbak kunt plaatsen. Hier heeft Hyundai een uitsparing voor bedacht. Lekker op tijd ontdekt :-). Snelladen met 36 kW (jaja, nooit 50kW gehaald en bij de super-super snellader max 61 kW i.p.v. 77 kW die Hyundai belooft), bij met name Apeldoorn wordt steeds problematischer. Steeds vaker rond 17.00 uur 3 laadpalen bezet. Dit vraagt om meer planning bij langere ritten. Gelukkig worden laadpalen bij nieuwe gebouwen in 2020 verplicht. Nu maar hopen op 32A palen.
Deze blauwe koets gaat naar de 30.000 km en ik zal daarna weer een update plaatsen. Vooralsnog probleemloos. Al lijken de voorbanden nu snel profiel te verliezen. Verwacht dat deze tegen die tijd wel zijn vervangen.
De voorbanden zijn op
- 31.000 km
Het vermogen is beperkt. Het effect op het rubber niet. Tijd voor nieuwe banden. Gangbare maat, dit scheelt. Verder geen noemenswaardige ontwikkelingen. Steeds drukker bij Fastned, maar daar kan de auto niets aan doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq Premium EV Verwacht! | | Elektrisch schuif-/kanteldak | Elektrisch verstelb. bestuurdersstoel met geheugen
- 2019
- 97.500 km

Hyundai Ioniq 1.6 GDi Comfort | Navigatie | Climate Control | Camera | Cruise Control |
- 2016
- 242.684 km

Hyundai Ioniq 1.6 GDI PHEV Premium Leder Open Dak Trekhaak 2019
- 2019
- 35.397 km