Hyundai Ioniq 5 77.4kWh Connect+ (2023)

autoreview

Hyundai Ioniq 5 77.4kWh Connect+ (2023)

Signalement

UitvoeringIoniq 5 77.4kWh Connect+
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst5.021 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen met mijn eerste EV

  • 5.021 km

Na 8,5 maand wachten kwam de bestelde Hyundai Ioniq 5 connect + aan. Het wachten was geen nadeel, want de consumentenprijs voor de auto steeg in die periode met 7.3%, terwijl de inruilprijs van mijn VW Tiguan (in 8 jaar tijd 125.000 km afgelegd) vast lag.
Qua proefritten heb ik naast de Hyundai ook in de VW ID4 gereden. De keuze voor de Hyundai heb ik gemaakt op basis van de vele reviews op Youtube, waarbij het snelle laden en de fijne bediening de doorslag gaf.
Inmiddels 5.000 km met de Hyundai gereden, waaronder een wintersportvakantie naar Oostenrijk. Bij aanschaf dus ook een extra set velgen voor de winterbanden besteld. Zowel zomer als winter op Michelin.
Wat is me opgevallen:
- het comfort tijdens het rijden is een wereld van verschil met de VW Tiguan. De Ioniq 5 rijdt echt enorm relaxed. Dit type heeft bovendien een update van de schokdempers ondergaan, waardoor drempels beter verwerkt worden.
- dode hoeken spiegels: de spiegels zijn beter dan bij de VW Tiguan, waardoor de dode hoek kleiner is.
- de afwerking is perfect (doet Duits aan) en de bediening is redelijk intuïtief. Pas bij speciale zaken moet je de manual van 695 bladzijden raadplegen, zoals bv. het i-Pedal. De vormgeving van de auto vind ik zelf erg mooi. Veel elektrische auto's hebben geen mooie neus.
- het verbruik in de winter is hoger dan 19 kWh per 100 km. Dat merkte ik vooral bij de rit naar Oostenrijk, als je gemiddeld 110 km/h rijdt. Als je dan aan het comfort geen concessies wilt doen (je partner moet je geen kou laten lijden) zit je bij lage temperaturen snel op 22 kWh/100 km. Inmiddels zijn de buitentemperaturen hoger en lukt het beter om onder de 19 kWh/100 km te blijven.
- de draaicirkel is 12 meter. Dat is meer dan ik gewend was. Inparkeren lukt beter als je het achteruit doet, maar is wel een dingetje, want de auto is ook nog eens breder dan de meeste auto's. De camera geeft bij inparkeren een goed zicht naar achteren.
- storingen: tot nu toe geen enkel probleem gehad met de auto. Het enige was dat ik in het begin de auto niet in de Drive-stand kon krijgen omdat ik de rem niet ingetrapt had tijdens het schakelen. Wel heb ik een steenmarter in de auto op bezoek gehad (voetstapjes op de frunk, geen schade), maar daarvoor heb ik een Stop&Go marterverschrikker besteld (kosten ca. 200 euro).
- de navigatie met de ingebouwde TomTom ziet er goed uit. Ondanks een update zit de kaart af en toe naast de werkelijkheid van Google Maps (afgesloten doorgangen, max. snelheden kloppen niet).
- eerste snelheidsovertreding al binnen (sinds jaren!). Vaste flitspalen worden weergegeven in de TomTom, mobiele niet. In Duitsland reed ik 11 km te hard, slechts 40 euro. Dat is een nadeel van dat de auto zo stil is, je rijdt eerder te hard. Toch maar Flitsmeister aanzetten als het donker is ...
- bij het laden lukt het me nog niet om de kWh-boekhouding helemaal sluitend te krijgen. Ik laad meer stroom dan op grond van de vulling van de accu verwacht is. Mogelijk komt dat door de accu conditionering tijdens het laden.
- met de reis naar Oostenrijk een laadplan gemaakt met 3 stopjes. Geen enkele keer heb ik bij een laadpaal hoeven wachten, ondanks de drukte van zwarte zaterdag (bij de fossiele pompen stonden flinke rijen). Het laden ingesteld op 90% om ook tijd te hebben voor een kopje koffie en toilet. Het verplicht moeten laden na ca. 300 km is absoluut geen nadeel, maar bevordert dat je een relaxte reis hebt.
- er zit geen achterruitenwisser op de auto. Dat is een beetje een gemis, maar je hebt wel je spiegels. Je kunt zelfs onder het rijden de achteruitrijcamera aan zetten ter compensatie. Alleen bij regen is het zicht via de camera ook minder.
- de koplampen geven voldoende licht, maar je kunt niet zeggen een zee van licht.
- de kofferruimte is voldoende groot. Wel is de vorm (met name iets lagere hoogte) anders dan ik gewend was. Twee schalen-koffers op elkaar paste net niet. Maar dat is peanuts.
- advies: de overstap naar elektrisch rijden is een flinke verandering. Bij de VER kun je goed laten informeren. Ook geven ze tips voor het laden. Bij de snellaadstations kun je ook tips met collega-EV'ers uitwisselen.
- thuis heb ik een laadpaal op eigen erf, waarbij ik 60% van mijn stroomverbruik heb opgeladen. Met hulp van zonnepanelen.
- de berekening van de km-prijs heb ik met hulp van de ANWB-tools op mijn situatie afgestemd. Het kost mij 50 ct/km (all-in) en is dankzij 2 van de 3 subsidies (BPM en wegenbelasting) goedkoper dan fossiel rijden.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.