Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI Business Edition (2012)

autoreview

Hyundai i30 Wagon
Hyundai i30 WagonHyundai i30 WagonHyundai i30 WagonHyundai i30 WagonHyundai i30 WagonHyundai i30 WagonHyundai i30 WagonHyundai i30 WagonHyundai i30 WagonHyundai i30 WagonHyundai i30 WagonHyundai i30 WagonHyundai i30 WagonHyundai i30 WagonHyundai i30Hyundai i30Hyundai i30Hyundai i30Hyundai i30Hyundai i30 WagonHyundai i30 WagonHyundai i30 Wagon

Signalement

Uitvoeringi30 Wagon 1.6 GDI Business Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst20.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 1.300 km

Na 3 jaar en zo'n 70.000km begon ik een beetje uitgekeken te raken op mijn corsa.
Aanvankelijk was de planning om gewoon weer een occassion te kopen.
Hierbij stonden een volvo v50 of Ford focus bovenaan de lijst. Toen echter vorige jaar de nieuwe i30 gepresenteerd werd begon ik toch te twijfelen, omdat het ontwerp me erg aansprak en Hyundai toch vrij goede "value for money" biedt.
Toen toch maar aan het rekenen geslagen en de extra kosten van een nieuwe auto t.o.v. gebruikt waren beperkt genoeg dat het nog op te brengen is.

In maart zijn we al gaan kijken naar de hatchback, maar omdat er voor de komende jaren nog wel gezinsuitbreiding in de planning staat hebben we toen besloten om op te wagon te wachten. (Van de noodzaak van een station bij de eerste gezinsuitbreiding, ben ik nog niet direct overtuigd, maar om te voorkomen dat we over een paar jaar weer bij de dealer staan toch deze keuze gemaakt)

Toen de wagon in de prijslijsten verscheen heb ik online bij diverse dealers offertes opgevraagd, waarbij Auto Smolders in Eindhoven het goedkoopste uitkwam. Na nog wat onderhandelingen hebben we een goede deal kunnen maken en begon het aftellen.

Inmiddels hebben we de auto zo'n 3 weken in ons bezit en zijn nog steeds zeer tevreden. De business edition (in Sleek Silver) is zeer goed uitgerust en zeker tov de corsa is het aantal mogelijkheden en "speeltjes" enorm toegenomen.
Daarnaast is in mijn ogen de auto erg comfortabel, met o.a. goede stoelen, fijne vering en weinig motor- en windgeluid.

De motor voldoet prima en lijkt genoeg pit te hebben, mits je hem een beetje op toeren houdt. Ik heb hier voorlopig nog gewoon een voldoende voor gegeven, omdat ik tijdens het inrijden hem nog niet teveel heb willen belasten dus het echte kunnen nog niet bewezen is.
Het verbruik kwam tijdens de vorige tankbeurt (over zo'n 600km) uit op 1:14,3, waar ik niet ontevreden mee ben.

Toch zijn er nog een aantal puntjes, die net even anders/beter hadden gemogen wat mij betreft:
-Stuurbekrachtiging is iets te licht. hij staat bij mij al in de sport stand, maar had nog wel iets zwaarder en directer gemogen.
-De eerste versnelling is wat kort en het toerental in 6 bij 120 (ong. 3200 toeren) had wat lager gemogen voor nog wat beter verbruik. De bak schakelt verder wel heel soepel en lekker direct.
-De elektrische ramen hebben alleen bij de bestuurder auto-down en geen auto-up. Dit is een beetje overdreven zuinigheid aangezien de extra kosten hiervoor bij productie volgens mij nagenoeg nul zouden zijn geweest. Dit is het enige punt op dit moment wat ik wel als een tekortkoming beschouw al ging ik de auto er zeker niet voor laten staan. Mogelijk dat ik bij de eerste beurt de garage eens zal vragen of dit nog te upgraden is.

Voor mij zeker geen breekpunten, maar wel iets om rekening mee te houden voor iemand die de i30 in overweging neemt als nieuwe auto. Daar staat tegenover dat je er veel ruimte, comfort en luxe voor terug krijgt.

Ik zal proberen met enige regelmaat updates te blijven schrijven om het beeld zo compleet mogelijk te houden

winterbanden

  • 3.400 km

In principe was het niet mijn bedoeling om nu al een update te schrijven aangezien de afgelopen 2000km sinds de vorige review weinig bijzonder zijn verlopen (buiten veel rijplezier met de nieuwe auto dan). Maar aangezien sommige andere eigenaars mogelijk nog voordeel kunnen hebben van mijn ervaringen schrijf ik dit nu al.

Ik was dit jaar echter voor het eerst van plan om winterbanden te nemen, maar dit had wat meer voeten in de aarde dan verwacht/gehoopt.
Ik had gekozen voor een actie van profile tyrecenter om 4 lichtmetalen velgen, Dezent RE velgen, met vredestein snowtrac 3 banden te nemen. Montage ging snel en was vrij snel weer op weg naar huis (de auto ziet er aar mijn mening ook met deze velgen erg goed uit).
Aangezien de afstand van profile naar mijn huis slechts een kort stukje betreft heb ik toen nog niks aan de auto gemerkt.
's Avond hadden we een verjaardag, maar onderweg daar naartoe, op een bochtige weg, hoorde ik ineens een tikkend/kloppend geluid van de achterbanden komen. Het deed mij nog het meest denken aan een lekke band, dus meteen gestopt om alles te controleren, maar alle banden waren hard en ook nergens speling te voelen. Voorzichtig zijn we dus verder gereden, maar helemaal gerust was ik er niet op.

De volgende morgen heb ik de boel nog eens bekeken en bleek dat het lood aanloopt op een deel van de ophanging wanneer deze in een bocht wat naar beneden komt. De speling hiervan is niet heel ruim (ik schat ongeveer 5mm).
Dit is dus een belangrijk punt om rekening mee te houden bij aanschaf van andere velgen voor deze auto, omdat het lood verder naar het midden van de velg geplaatst moet worden, maar dit het moeilijker maakt om de boel goed in balans te krijgen.
Ik ben helaas dus na het verplaatsen van het lood nog een keer extra terug gemoeten omdat ik toch nog wat onbalans voelde.
Hierbij wil ik wel even zeggen dat ik erg netjes geholpen ben bij de profile hier in Tilburg, alles werd zonder problemen en kostenloos gedaan want "het hoort gewoon goed te zijn" en ik moest ook zeker gewoon terug komen als ik nog niet tevreden was. (Ik vond dat dit ook een keer gezegd mag worden, omdat er ook genoeg "bandenboeren" zijn waar dit serviceniveau als een stuk minder wordt ervaren en ze hier dus duidelijk wel nog weten hoe ze met hun klanten om moeten gaan)

Kortom, mijn advies aan alle andere i30 bezitters is om toch zeker even goed te kijken voor ze andere velgen kopen of anders minimaal even te melden dat hier op gelet moet worden bij montage om toch wat schrik en/of problemen te voorkomen.

Bijna een jaar

  • 20.000 km

Hoewel eigenlijk eerder gepland is het er nog niet van gekomen om een update te schrijven.
Voor een deel is dit ook omdat er weinig bijzonderheden zijn geweest.

De auto heeft de hele winter goed zijn best gedaan en in tegenstelling tot wat ik hier en daar gelezen heb werkte het start-stop systeem ook gewoon (mits de motor warm was en de automatische ontwaseming niet bezig was).

Bij 15000 kilometer is de eerste beurt uitgevoerd, maar ook dit was gewoon standaard. Kosten waren E176,85 voor zowel de beurt als een vervangende auto voor een dag. Dit viel me ook mee, al wordt er bij een kleine beurt op zich natuurlijk niet zoveel gedaan.
Grappig was wel het rijden met de vervangende auto, een vrij kale Hyundai Getz. Hoewel natuurlijk in een andere klasse en wat ouder dan een nieuwe i30 was de vooruit gang van Hyundai in afwerking en uitrusting goed te merken.

Een kleine teleurstelling was wel dat het volgens de dealer niet (eenvoudig) mogelijk is om de raambediening aan te passen. Onze andere auto, een Golf V uit 2006 heeft automatische bediening voor alle ramen up-down, laat staan alleen de bestuurder.

Daarnaast zijn er nog wat kleine puntjes die je merkt als je een auto langer rijdt.

Zo is de voetsteun voor je linker voet te klein. Ik denk dat tot maat 41 of zo je hele voet er wel op past, maar met mijn niet eens zo heel grote maat 43 past het niet. Je voet een beetje schuin erop zetten lost het probleem op zich op, maar had beter gekund.

Als je vlot schakelt/ontkoppelt blijft de motor wat lang op toeren hangen (soms lijken ze zelfs nog een klein beetje op te lopen). Mogelijk ligt dit aan mijn eigen rijstijl, al ben ik het in verslagen van de Cee'd met deze motor ook wel eens tegen gekomen.

Als je de ruitenwissers gebruikt hebt op de automatische stand en deze niet uit gezet hebt voor je opnieuw start, wordt er standaard een keer gewist. Ook als de ruit inmiddels dus kurkdroog is. Op zich wel een aardige waarschuwing misschien, maar dat had van mij wel anders gemogen.

Uiteindelijk zijn deze dingen voor mij gelukkig geen grote irritaties, maar dingen die wel anders/beter hadden gemogen.
Ik rijd in ieder geval nog met veel plezier met de auto en aangezien er inmiddels gezinsuitbreiding op komst is zal ook het vermogen om de koffer vol te laden met kinderwagens, tassen, bedjes, etc goed getest gaan worden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai i30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.