Hyundai i30 2.0i CVVT StyleVersion (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i30 2.0i CVVT StyleVersion |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 1.800 km |
KM-stand laatst | 1.820 km |
Half gaar
- 1.820 km
Intro
Enigszins een luxe probleem deze auto, want eigenlijk wilde ik hem helemaal niet. Bij het accepteren van mijn nieuwe baan, wilde ik gewoon kilometers declareren voor het gebruik van mijn Saab 9-3 Aero, echter verlangt mijn werkgever dat ik de i30 zakelijk gebruik. Dit is de voorloop huurauto en knalrood, uiteindelijk zal de mijne wit en bestickert zijn. Tevens wordt dat een diesel, wat moet ik in hemelsnaam met 3 auto's?
Exterieur
Toen ik hoorde dat ik een i30 kreeg, was mijn eerste reactie gemixt. Van: "Niet een Hyundai" tot "Waarom ook niet". Ik had veel gehoord over de i30 en de geruchten waren beter dan die over de vroegere Koreanen. Maar beter dan een Golf? Uiteindelijk dacht ik, maakt ook niet uit, hij zit toch vol stickers.
De i30 is een merkwaardige auto, met de voorkant van een Toyota Corolla, de zijkant van een Mazda 3 en de achterkant van de BMW 1-serie. Dat is ook geljk de beste kant van de auto, de achterkant. De voorkant is, ondanks allerlei soorten van design, ronduit suf. Het zijaanzicht is niet slecht, maar wederom heeft de ontwerper een lijntje te veel getrokken, met name het laatste zijruitje is overgetrokken van Mazda. Erg slordig, als je toch aan het kopieren bent, doe dat dan van de Duitsers. Voor een combinatie BMW, VW en Audi deinst niemand terug.
Interieur
Wanneer je de auto instapt, word je aangenaam verrast door een degelijk ogend dashboard, met goed aanvoelende materialen, dit kwalitatieve gevoel wordt beaamd op het moment dat je de deur met een mooi doffe plof dichttrekt.
Dit is de goedkoopste (Australische) versie, maar dat zie je en voel op het eerste moment niet. De combinatie van kunststoffen is uitmate goed gekozen en doet niet onder voor de Golf. Het knoppenwerk voelt sterk en secuur aan, totdat je stuur vastpakt, plastic... het kunststof stuur van onze Copen voelt beter aan. Uiteraard is leer een must en in dit geval de meerprijs waard.
Naar mate je meer op de details let, kom je toch weer kleine minpuntjes tegen. De dakgrepen die hard terugklappen in plaats van gedempt, de onverlichte buitenspiegel en deurvergrendeling bediening en de plastic deuropeners. Allemaal zaken die bij VW gedekt zijn.
Heel goed is het audio systeem met in de armsteun, een usb en aux poort voor sticks, iPods en alles wat erop lijkt. Let wel op dat de iPod een speciale kabel nodig heeft. Wederom kom je hier een minpuntje tegen, de i30 heeft twee 12 volts stekkers onder de asbak, waarom een van de stekkers niet gewoon in de armsteun is geplaats is een raadsel.
Verder genoeg bekerhouders, een gekoeld dashboardkastje en algehele ruimte. Wat algemene functionaliteit betreft doet de i30 niet onder voor de rest van de kleine middenklassers.
Rijervaring
Als het aan de sleutel ligt (zelfde als een golf) moet de i30 net zo goed rijden als de Golf. Bij het starten klinkt de 2 liter een beetje rauw, maar eenmaal op temperatuur wordt het redelijk stil.
De auto heeft een goede wegligging en de ESP geeft een veilig gevoel. Op slecht wegdek geeft de i30 geen krimp of kraak, wat indruk maakt. Het stuur wordt electrisch bekrachtigd en dat voel je, een beetje steriel helaas. Een klacht bij alle auto's met dit soort bekrachtiging.
De automaat werkt prima en schakelt zuinig, maar moet mijn voet nog aanleren.
Conclusie
Dit is niet de nieuwe Golf, ik had in 2006 een Golf 1.6 Trendline en alles wat die kon, kan deze ook, misschien zelfs een beetje beter, met name op rijgebied. Maar in vergelijking met de laatste Golf of de Focus, haalt ie het net niet. Op het kwalitatieve gebied troeven de Koreanen wel de Fransen af, maar hier verliezen ze het weer stylistisch. Maar ja als bedrijfsauto met lekker veel stickers is het een prima bak en kan ik niet klagen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i30
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai i30 CW 1.6i Dynamic Business *1e EIG !!
- 2010
- 127.622 km

Hyundai i30 1.4i Blue Dynamic Business / Nieuwe APK / Parkeer sensor / Inruil auto meeneem prijs!!!
- 2010
- 268.792 km

Hyundai i30 CW 2.0i Style | Cruise Control | Klimaat Controle | Half-Lederen Bekleding | Boordcomputer | Trekhaak |
- 2009
- 243.871 km