Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP StyleVersion (2010)

autoreview

Hyundai i30
Hyundai i30Hyundai i30Hyundai i30Hyundai i30Hyundai i30Hyundai i30Hyundai i30Hyundai i30Hyundai i30Hyundai i30Hyundai i30Hyundai i30Hyundai i30Hyundai i30Hyundai i30Hyundai i30Hyundai i30Hyundai i30

Signalement

Uitvoeringi30 1.6 CRDi VGT HP StyleVersion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf196.039 km
KM-stand laatst291.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goed (maar niet goed genoeg.....)

  • 291.700 km

Omdat de Ford Focus 1.6 TDCI motorisch problemen begon te krijgen, de koppeling begon te slippen en de remmen vervangen moesten worden, ging ik op zoek naar een auto die motorisch wat betrouwbaarder zou moeten zijn. Per jaar rij ik bijna 40.000km, dus wilde ik er nog wel 200.000km mee kunnen rijden.

De auto's van Hyundai en Kia stonden qua betrouwbaarheid hoog aangeschreven. Ook in 2014 al. Nu had ik deze auto's nooit overwogen, maar na een proefrit in een I30 was ik positief verrast.
Verder kwam ik veel auto's uit de eerste periode van het 'down-sizen' tegen waar vaak wel structurele kinderziektes in zaten. Lagerschalen, nokkenassen, turbo's die defecten vertoonden. Vandaar dat mij de betrouwbaarheid van de Hyundai wel prettig overkwam.

Het is geen auto die het moet hebben van sportief weggedrag, maar een beetje sportief rijden kan wel. De 1.6 CRDI is een redelijk pittige motor. In mijn geval met 6 versnellingen icm de in 2010 vernieuwde U2 variant van de CRDI motor. De auto is gelijk aan het model in de standaard foto's met 17" velgen.

Erg positief waren:
-Goede remmen
-Stoelen die ook bij langere ritten comfortabel blijven
-veelvoud aan opberg vakjes, erg handig
-zeer complete uitrusting
-ergonomisch klopt het interieur, makkelijk te bedienen

Minder positief was ik over:
-het verbruik (1:16, terwijl de 5 jaar oudere Focus station 1,5km verder op 1liter komt)
-versnelling niet soepel
-bijna 3000 toeren bij 130km in zesde versnelling
-te lichte stuurbekrachtiging
-vaak lampjes kapot (elke 10.000km ging er wel een lampje stuk)

Het model wat ik reed was uit 2010, net nog pre-facelift. Aangeschaft in 2014 met 196.039km op de teller.
Kort na aanschaf was er een probleem met de koppeling en de kachel.

De koppeling bromde en trilde enorm bij vollast net onder de 2000 toeren. Het hart van de koppeling bleek los te zitten en de koppeling werd onder garantie vervangen.

De kachel werd niet warm. Dat was in oktober 2014 en zorgde ervoor dat er geen comfortabele temperatuur in de auto was. De koelvloeistof bleek vervuild en (daardoor) was de kachelradiator verstopt en werd eveneens onder garantie vervangen.

Dat waren de enige problemen in ruim twee jaar tijd. Dus een betrouwbare auto.......dacht ik.

Tot na ruim twee jaar de koppeling weer begon te brommen bij vollast net onder de 2000 toeren. Ondanks dat er geen sprake was van een slippende koppeling, leek opnieuw vervangen van de koppeling de enige oplossing.
En, in de 'winter' van 2017 verloor de kachel steeds meer aan temperatuur......

Beide weer hetzelfde euvel als twee jaar eerder?

Het leek er wel op. Voordat ik de koppeling weer zou laten vervangen, heb ik eerst de dealer naar de kachel laten kijken. Ze konden geen fout in de sensoren of climatecontrol vinden. En na de onderhoudshistorie bekeken was bleek er een bericht van Hyundai zelf te zijn met een oplossing van het 'probleem'. Kachelradiator, koelvloeistof, waterpomp, leidingen en verder zaken waar de koelvloeistof mee in aanraking kwam vervangen.....alles incl arbeidsloon een kleine 4000 euro. Helaas niet met de garantie dat het probleem dan ook wegblijft. Dat was dus een enorme tegenvaller.

Kennelijk verstoppen de kanalen in de kachelradiator door corrosie die in de koelvloeistof terecht komt. Waar die corrosie vandaan komt weten ze van Hyundai niet. Dus hebben ze alleen een oplossing voor de symptomen. En geen garantie dat de oplossing dus blijvend helpt. De dealer die me hielp herkende het probleem wel van een andere I30 CRDI berijder en raadde me reparatie af.....

Vanwege die onzekerheid over het reparatie resultaat ondanks de hoge kosten ervan, is besloten de auto weg te doen en een andere te zoeken.

Helaas dus na net geen 100.000km afscheid. (totaal net geen 3ton op de teller). Toch twee jaar eerder dan de planning.
En dus toch twijfels over de betrouwbaarheid van Kia/Hyundai. Motorisch misschien geen problemen, maar andere zaken die het eerder begeven (geen slijtage).

Wanneer je een dergelijke auto mer CRDI motor overweegt ( zeker geen slechte auto), controleer dan het koelvloeistof reservoir. Hier moet je de vloeistof doorheen kunnen zien. Zo niet, dan is het vloeistofsysteem vervuild en kan ook hier de corrosie de kachelradiator verstoppen.

Ik heb weer gekozen voor een iets meer 'rijders-auto'. Wat meer dynamisch en meer feedback in de besturing vind ik toch prettiger. Ook de nieuwere I30 en Kia Ceed zijn duidelijk geen 'rijders-auto'.
Verder viel me het verbruik van de I30 CRDI enorm tegen. De opvolger (1.5Dci) komt per liter ruim 3km verder. Met 40.000km per jaar is dat best veel geld op jaarbasis.

Jammer, maar toch bedankt voor de fijne en veilige km's de afgelopen 2,5jaar Hyundai.

3,0
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Hyundai i30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens