Hyundai i30 1.4i CVVT Blue ActiveVersion (2010)
Het nieuwe groen
De toepassing van een start-/ stopsysteem is momenteel hét tovermiddel om de CO2-uitstoot terug te dringen. De techniek wordt door Hyundai ingezet bij de i30 met 1,4-liter benzinemotor. Met succes, want doordat de Koreaan maar 135 gram CO2 per kilometer
uitstoot, kreeg de i30 1.4 CVVT Blue een groen B-label en valt hij binnen de categorie met 20 procent bijtelling.
Wie een auto met start-/stopsysteem gaat rijden, moet in zijn hoofd wel een knop omzetten. Sta je stil voor het verkeerslicht, zet dan altijd de auto in zijn vrij en laat de koppeling met rust. Onder de 4 km/h schakelt de techniek de motor zelf uit. Zodra je de koppeling intrapt, start de motor automatisch. Er zijn situaties waarin het systeem niet werkt, bijvoorbeeld wanneer de accu niet voldoende opgeladen is of wanneerde buitentemperatuur extreem laag is.
Woon je twee minuten van de snelweg en ga je er dertig kilometer verderop weer vanaf om het aan de weg gelegen kantorenpark op te draaien waar je werk gevestigd is, dan zal het effect van het Idle Stop & Go-systeem (ISG), zoals Hyundai het noemt, gering zijn. Juist in stadsverkeer komt het systeem tot zijn recht, en dan ligt het brandstofverbruik volgens Hyundai zeven procent lager dan zonder start-/stoptechniek. In de praktijk komt dat er niet helemaal uit. Gemiddeld kwamen we niet verder dan 1 op 13,9. Dat verschilt fors met de fabrieksopgave van 1 op 17,5.
Handen vol
Dat toch wat tegenvallende verbruik zal waarschijnlijk mede zijn veroorzaakt doordat de 1,4-liter CVVT-krachtbron zijn handen vol heeft aan de bijna 1.200 kilo zware Hyundai. Met z'n 109 pk is hij bepaald niet sloom, maar met de iets potentere 1,6-liter die ook in de i30 leverbaar is, heb je net even wat meer te vertellen. Die motor biedt ook de reserve die voor wat meer vertrouwen zorgt bij inhaalacties. Ons advies is dan ook: laat de 1.4 staan en spaar even door.
Op het gebied van de rijeigenschappen heeft Hyundai nog wel wat werk te verzetten. Tijdens onze slalomtest hing de i30 nogal op één oor en ook de koersvastheid is voor verbetering vatbaar. Dat laatste is voor een deel te verklaren doordat onze i30 was voorzien van Hankook-banden, die minder goed aan de weg kleven. De i30 is verder nogal onderstuurd en heeft veel last van tractieverlies zodra je op het gas gaat. Het comfort wordt enigszins benadeeld doordat je met een constante brom van de motor wordt geconfronteerd. Op kruissnelheid merk je sowieso dat de Koreaan niet zo goed is geïsoleerd. Hierdoor heb je de neiging om door te schakelen naar de zesde versnelling. Maar helaas, die ontbreekt, terwijl een zesde prima dienst had kunnen doen alseen soort overdrive. De vijfversnellingsbak schakelt met weinig gevoel, maar het werkt prima.
Het interieur oogt rustig, maar ook wat gedateerd. Ook de afwerking kan beter. Zo zat bij onze testauto het uiteinde van de pook los. Dat wekt geen solide indruk en schakelt bovendien niet zo prettig. We kunnen niet anders concluderen dan dat de i30 een koopje is. De uitrusting is keurig, al moet je voor 'n handbediende airco wel bijbetalen. De i30 kan tegen bijbetaling van 795 euro worden uitgerust met ESP.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | i30 1.4i CVVT Blue ActiveVersion |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 13.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.396 cc |
Maximaal vermogen | 80 kW / 109 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 137 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.245 mm / 1.775 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.168 kg |
Laadvermogen | 552 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 550 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 187 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,0 s (fabrieksopgave: 11,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,5 s / 12,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,6 s / 19,4 s |
Brandstofverbruik | 5,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 135 g/km |
PRIVATE LEASE Hyundai i30
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Hyundai i30 1.4 - Kia Cee'd 1.6 - Mazda 3 1.6 - Peugeot 308 1.6

Test: Volkswagen Golf - Fiat Bravo - Ford Focus - Hyundai i30 - Opel Astra - Seat Leon - Toyota Auris - Peugeot 308

Hyundai i30 1.6i CVVT DynamicVersion (2007)

Test: Hyundai i30 - Seat Leon - Subaru Impreza

Hyundai i30

Test: Kia Cee'd - Hyundai i30 - Nissan Qashqai - Toyota Auris - Mazda 3 - Honda Civic
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (45) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.