Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP DynamicVersion (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i30 1.6 CRDi VGT HP DynamicVersion |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 19.000 km |
KM-stand laatst | 36.000 km |
Positieve verassing
- 22.000 km
Positieve verrassing!
Algemeen
Per toeval ben ik terecht gekomen in een Hyundai i30 1.6 CRDI (115 pk) Automaat. Mijn oude leaseauto (Skoda Fabia Combi 1.4 TDi) is uit contract gelopen maar de nieuwe leaseauto (Ford Focus station 1.6 TDci) nog niet geleverd. En ik ben positief verrast door deze auto.
Ik begrijp (ook vanuit mijn omgeving) dat Hyundai in het algemeen nog niet echt lekker geaccepteerd wordt, terwijl ze toch aardig Europees proberen over te komen. Mijn eigen vergelijking qua uiterlijk met de BMW 1-serie (Hatchback) komt, heb ik gemerkt, ook niet echt uit de lucht vallen. Persoonlijk vind ik de Hyundai een mooiere auto dan de BMW. Overigens stopt elke vergelijking met BMW hier ook gelijk.
Ik heb even kans gehad om de auto naast de concurrent VW Golf te plaatsen (wel 3-deurs), en geconstateerd dat de i30 (iets) groter is dan de Golf. Echter is de i30 wel een € 5.000.,- goedkoper dan een vergelijkbare uitvoering (1.6 TDi, met automaat (wel 7v)). Je moet je dan natuurlijk wel de afschrijving van beide auto’s in ogenschouw nemen. Ik denk dat de Golf dan alsnog als winnaar uit de bus komt.
Comfort
De auto rijd bijzonder goed. Hij is lekker sportief geveerd, maar zeker niet storend hard. Verder is deze versie met aardig wat luxe uitgerust. Een kleine greep uit de lijst: Elektrische ramen voor en achter, radio-cd-speler die mp3’s afspeelt, aansluiting voor de ipod en een usb aansluiting (ook goed voor telefoons op te laden), ruitenwisser met instelbare interval (en dan bedoel ik dus ook met 5 standen), elektrische (verwarmde) spiegels, 10 airbags, armsteun in de achterbank met bekerhouders etc. Helaas ontbreekt standaard een cruise control. Ieder voor zich natuurlijk maar ik ben een vervent gebruiker van zulks een apparaat, en vind eigenlijk dat dit inmiddels toch wel tot standaard uitrusting behoort. Verder zijn de koplampen elektrisch verstelbaar (geen Xenon, wel lenslampen) en geldt dit ook voor de interieurverlichting. De voorstoelen hebben standaard een vrij hoge zit, en de bestuurdersstoel is naar boven de verstellen. In mijn geval (1,92 m) niet nodig. Helaas kunnen de stoelen net niet ver naar achteren genoeg. Dit resulteert dan wel weer in aardig wat beenruimte achter, maar daar heb ik als bestuurder natuurlijk helemaal niks aan. Liever ietsje verder naar achteren kunnen en af en toe tijdelijk met passagiers een stukje naar voren dan standaard veel beenruimte achter, terwijl daar 95% van de tijd niemand zit. Het stuur is in hoogte en diepte te verstellen, handig uiteraard, maar ook daar win ik geen been ruimte mee. De achterbak is naar het formaat hatchback, met andere woorden, de boodschappen passen erin, maar echt veel spullen gaan er ook niet in. Voor onze hond (mechelse Herder) wel weer groot genoeg. Verder een minpuntje voor de afrolgeluiden tijdens snelwegritten, die is af en toe zeer duidelijk aanwezig (af en toe omdat ik de radio ook wel eens wat harder aan zet en dan hoor je het natuurlijk een stuk minder), al moet je er wel echt naar luisteren wil het opvallen (ik weet het, een beetje vaag, maar ben daar nou eenmaal niet altijd mee bezig). Als laatste wil ik een compliment geven over het interieur. Het dashboard voelt lekker aan, en zit voor mijn gevoel degelijk in elkaar. Van kraakjes is bij dit dashboard geen sprake. Bovendien is de middenconsole een beetje in de richting van de bestuurder geplaatst wat behoorlijk prettig is, en daarnaast ook mooi staat in een interieur.
Versnellingsbak.
Toch even een apart stukje voor de automaat, gezien het feit dat er zoveel verschillende zijn. Deze automaat staat in ieder geval hoog in mijn top 10, sterker nog hij komt net achter automaat (6v) van de Saab 9-3 (1.8 TiD), welke momenteel bij mij op 1 staat (let wel, heb nog geen DSG-bak o.i.d. gereden). Hoewel het “slechts” om een bak met 4 versnellingen gaat merk je daar niet echt heel erg veel van. Uiteraard trekt hij lekker door (4500 tpm) als je het gaspedaal vloert en minder hard wanneer je rustig optrekt. Op z’n laatst zet de bak de 4e versnelling in als je vol gas de 140 km/u passeert, en doet dit ook als je vanaf 100 bijvoorbeeld gaat inhalen. Dit kan natuurlijk in je nadeel werken bij druk verkeer, maar is prima op te lossen door niet vol gas te geven. Ook wel prettig is dat je de bak als het ware opdracht kan geven een versnelling hoger te gaan als je gas inhoudt tijdens het optrekken. Kortom, de bak doet wat hij gevraagd wordt en doet dat bijzonder prettig.
Prestaties
De prestaties zijn naar behoren. Uiteraard geniet ik op dit moment nog van de extra power ten opzichte van de vorige auto, maar het is zeker niet de snelste die ik ooit gereden heb. De motor presteert zoals je dat van een 115 pk diesel met turbo kan verwachten. Ruim 12 sec naar de 100 noem ik niet snel maar zeker ook niet langzaam. Met een tank (45L, maar kreeg er gerust 50L in aan de pomp) rijd je ongeveer 800 km. Dat is niet heel zuinig, maar gezien het een automaat is vind ik het eigenlijk wel meevallen.
Betrouwbaarheid
Hierover kan ik weinig zeggen. Uiteraard heb ik er nog geen problemen mee gehad. De auto is krap 22.000 km oud, en ik rijd er net 3000 km in. Ik stel deze bij als ik de auto ingeleverd heb (laat ik zeggen 2 maanden = 8 weken x 1200 km/w = +/- 10.000 km erbij)
Positieve kenmerken
- Automaat (4v)
- Verbruik
- onderstel
Negatieve kenmerken
- Rolgeluiden goed hoorbaar
- Voorstoelen kunnen niet ver genoeg naar achteren
- Achterbak houd niet over.
Eigenaardigheden (Niet zozeer negatieve kenmerken, meer luxe-problemen)
- Radio (bron: USB) start niet met spelen waar je gestopt bent na uitzetten
- Achter ruitenwisser doet niet mee als je de achteruit inschakeld (is inmiddels toch vaak standaard)
- Boven de knoppen voor de afstelling van de koplampen en interieurverlichting branden wel de icoontjes dat ze daar “ergens” zitten, maar de knoppen zelf niet verlicht, dus toch nog zoeken (PS ze zitten onder de verlichte incoontjes).
Update na 10.000 km
- 32.000 km
Zo, even een kleine update. We zijn inmiddels 10.000 km verder, en ik ben nog steeds erg tevreden. Er zijn geen problemen of incidenten geweest.
Wel met het winterse weer laten de fabrieksbanden iets te wensen over, daar waar ik het op droog en vochtig wegdek nog een goed bandje vond. Vanwege dat het een tijdelijke auto betreft worden er geen winterbanden gemonteerd.
De USB-functie waar ik het over had onthoud trouwens wel waar die gebleven is als je tijdens een rit even overschakelt naar de radio bijvoorbeeld.
Verder geen gekke dingen meegemaakt.
Inleveren
- 36.000 km
3e en laatste verslag. Ze is ingeruild voor de nieuwe Ford Focus Station, mijn auto voor de komende 4 jaar.
Na 14.000 km rijden komt er een einde aan een tijdperkje automaat rijden. Het wordt wel even wennen maar dat komt wel goed.
Zijn er nog rare dingen gebeurd? niet echt. Is er dan helemaal niks kapot gegaan en versleten geraakt? jawel:
- voorbanden. Bij 35.000 km zijn deze vervangen. De achterbanden hadden nog voldoende profiel. Lijkt me redelijk normaal
- koplamp. Deze heb ik getracht zelf te verwisselen.... Dat ging dus niet. Ik heb staan kijken in de garage hoe zij dat gingen oplossen, maar ze halen dus gewoon de koplamp-unit eruit, en dan kan je de lamp wisselen. Nou kan ik gaan zeuren dat ik dat niet normaal vind, maar ach, tegenwoordig heb je dat sneller dan dat je het zelf kan doen dus, laat maar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i30
