Hyundai i20 (2018)

autoreview

Hyundai i20 (2018)

Signalement

Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf27.940 km
KM-stand laatst35.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hyundai i20 1,4 Trend automaat

  • 29.200 km

Na 10 jaar Hyundai Getz gereden te hebben begon ik eens te kijken naar een vervanger.
De Getz is mij uitstekend bevallen, vanaf 2011 een handgeschakelde 1.4 als opvolger van mijn Peugeot 205. De eerste kilometers leek de Getz wel een tank vergeleken met de lichte 205 ( niet negatief bedoelt). En de centrale deurvergrendeling werkte! De Getz heb ik tweedehands van 2006 aangeschaft. De 205 was door mijn moeder in 1997 aangeschaft, maar de centale deurvergrendeling heeft nooit gewerkt. Bij de Getz werkte ook de achterruitverwarming goed (met verwarmde buitenspiegels). Bij de 205 was de achterruit ontwasemd na een half uurtje of zo. De Getz was comfortabel en betrouwbaar. Hoewel... de airco was na het eerste jaar al kapot en reparatie koste meer dan 1000 euro. Dat heb ik dus niet gedaan en had het ook wel gezien met de officiële Hyundai dealer. Zeker ook na een slechte ervaring met de officiële Peugeot dealer. De rechterdeur van de 205 sluit niet goed meer ( achteraf gezien kwam dat doordat de zware slecht ter been zijnde buurman die zij een lift had gegeven te zwaar op de openstaande deur geleund had). De Peugeot dealer zei dat het slot niet goed was en dat werd dus vervangen. Dat hielp natuurlijk niet en dus werd het slot nog een keer vervangen dat natuurlijk ook niet hielp. De dealer suggereerde toen dat de carrosserie ontzet was. Misschien tijd voor een andere auto? De 205 hebben we toen naar een witte garage een straat verderop gebracht en laten kijken naar de slecht sluitende deur. Een monteur was even 5 tot 10 minuten bezig met trekken een duwen aan de deur, die daarna weer perfect functioneerde. Kosten: niets. De Peugeot dealer waar we de auto nieuw gekocht hadden we toen links laten liggen. Vanaf 2015 rijd ik een andere Getz 1.4 van 2007 met automaat. Een heel stuk comfortabeler dan de handgeschakelde vind ik. Op de snelweg meet 110 op de teller scheelt dat bijna 500 toeren Nu 2600 ipv 3100 toeren. En ik rijd voornamelijk snelweg. Echt zuinig is de Getz niet, na ruwe schatting rijd ik iets van 1 op 14,5. Dan doe ik rustig aan en maak geen korte ritjes. Per jaar rijd ik een krappe 11000 kilometer, dus benzineverbruik is vind ik niet het belangrijkste.
Maar goed, de laatste tijd begon ik dus te kijken naar een vervanger, waarbij betrouwbaarheid en comfort bovenaan mijn lijstje staan. Dus weer een B-klasse auto met automaat. Veel slechts gelezen over de automaat met dubbele koppeling ( en enkele koppeling), dus die auto's vielen al af. Bij die automaten moet je erop letten dat-ie in de versnelling zit, anders krijg je overmatige slijtage aan de koppeling met zeer dure voortijdige reparatie als gevolg. Heeft de vorige eigenaar daar rekening mee gehouden? En automaat met 7 versnellingen is ook groter en zwaarder dan een automaat met 4 versnellingen (zoals in de Getz) en heeft dus ook meer olie nodig. De koppeling automaat ( in tegenstelling tot de klassieke automaat in de Getz) vereist dan ook nog de allerbeste en dus allerduurste olie om slijtage aan de koppeling zoveel mogelijk te beperken, wat een olieverversing zeer duur maakt.
Wil ik als particulier een auto met turbo? De trekkracht van een 1.0 (driecilinder) met turbo is vanaf 2000 toeren veel beter dan de 1.4 cilinder van de Getz. Maar... een turbo warmt veel langzamer op dan een niet turbo. Belangrijker is echter nog dat je rekening moet houden dat de turbo de tijd krijgt om af te koelen na een intensieve rit. Gebeurt dat niet dan kan de motorolie in de turbo verbranden, wat overmatige slijtage tot gevolg heeft van de turbo en de motor. En dus buitensporig dure reparatie. Geen turbo voor mij dus. En een turbomotor heeft ook olie van de beste kwaliteit nodig om de zeer hoge temperaturen van de turbo te kunnen weerstaan. Bij verkeerde olie grote kans op verbranding in de turbo ( of is dit onjuist Alfawiel?). Voor een lease rijder is een turbo en (dubbele) koppeling automaat geen probleem, maar voor een particuliere rijder die en dergelijke auto tweedehands koopt wel. Op deze manier vallen dus heel wat auto's af als mogelijke opvolger van mijn Getz.
Mijn eerste gedachte was de nieuwe Mazda 2 automaat. Maar het model vind ik niets. Best mooi model dat wel, maar het is een soort GT sportmodel met beperkte binnenruimte. Wil ik niet. Suzuki Baleno? Binnenruimte meer dan genoeg, betrouwbaar zeker. Maar comfort is door de gewichtsbesparing minder. De CVT is technisch prima, maar ik wil geen CVT. De turbo heeft wel een zeer goede automaat, maar ja turbo en tweedehands best prijzig. Diezelfde goede automaat zit ook in de auto's van het PSA concern. Maar ik wil geen auto meer van het PSA concern. Toch teveel betrouwbaarheids issues. Toyota Yaris? Betrouwbaar zeker, maar het model en dashboard doen pijn aan mijn ogen. En CVT. Nee dus. Blijft over Kia Rio met dezelfde motor en automaat als in mijn Getz. Maar tweedehandsprijzen doen zeer. Elektrisch rijden dan? De goedkoopste tweedehands Skoda Citigo zit al ruimschoots boven mijn budget, zelfs met korting. En het is geen B-klasse auto. Ook nee dus. Ik blijf dus gewoon doorrijden met mijn 14 jaar oude Getz. Gaat nog prima.
Maar dan zie ik in Autoweek een advertentie van Autohero van een Hyundai i20 1.4 Trend automaat uit maart 2018 met een krappe 28000 km op teller voor 12780 euro. De i20 vanaf 2014 vind ik een mooi model en hij is een stuk ruimer dan mijn Getz. Vergeleken met de facelift i20 van juni 2018 is hij ouderwets. Maar dat bevalt mij prima en dat maakt hem dus blijkbaar onbemind. Hij is zelfs goedkoper dan een i10 automaat uit 2018. De communicatie met Autohero heeft iets van spinnenwebben, maar uiteindelijk heb ik deze auto met mooie lichtblauw(/grijze) metaalkleur gekocht. Ik ben nu ruim 1200 km verder en heb er geen spijt van. Vooral de cruise control is fantastisch. En met trapkano op het dak heb ik nu genoeg ruimte om al mijn vispullen kwijt te kunnen. Met de driedeurs Getz was dat eigenlijk geen doen.
Op de foto staat hij op winterbanden. Autohero kon mij niet vertellen of de zomerbanden er ook bijzaten. Als ik geluk had zaten ze erbij. Ik had geluk. Na aflevering heb ik ze meteen laten vervangen door de zomerbanden bij mijn vaste witte garage. Kosten: 20 euro.

Hyundai i20 1,4 Trend automaat

  • 29.201 km

Eerste update
Voelde de eerste meters met de Getz aan als een tank in vergelijking met de 205, deze auto heeft blijkbaar snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en voelt aan als een "veertje" vergeleken bij de Getz met parkeersnelheden. Dat stuurt gevoelloos, maar nu ik eraan gewend ben is dit toch wel fijner. De stoelen hebben in mijn beleving nu rare richels aan de zijkanten. In mijn rug ben ik daar nu aan gewend, maar die bij bij dijbenen nog niet helemaal. Waarom dit gedaan is weet ik niet. Het is bepaald geen sportauto met zijn 100 pk. Ik zet jazz muziekje op en ga lekker cruisen, snel bochtenwerk geloof ik wel. Het is een importauto uit Duitsland en de Trend uitvoering is de op één na luxte uitvoering. Zeker best luxe in vergelijking met de Getz. Het dashboard geeft bijvoorbeeld aan hoeveel kilometers je ongeveer nog hebt voordat je brandstof indicator gaat branden dat het tijd is om te tanken. Best handig. Ook fijn is dat de brandstoftank groter is. Bij de Getz tankte ik altijd ongeveer 32 liter met lege tank. Nu tank ik 42 liter met meer reserve dan bij de Getz. Ik hoef nu minder vaak langs de pomp. Best fijn. Brandstofverbruik is hetzelfde als bij de Getz. Niet bepaald verwonderlijk. Het dashboard bij deze luxere uitvoering ziet er goed uit vind ik, zeker als ik de verlichting aan zet en alles heel mooi en duidelijk blauw verlicht wordt. Verder heeft hij stuur- en stoelverwarming, heb ik nog nooit behoefte aan gehad, maar goed deze luxe zit erop. Dit is een vierdeursauto met elektrische raambediening voor en achter. Dat had ik bij mijn handgeschakelde Getz ook en miste ik bij mijn automatische driedeurs Getz. Voor frisse lucht zet ik liever de achterramen open. Vergleken met de Getz is dit een mooie auto om te zien. Net als bij een mooie dame blijf ik hier wat langer naar kijken haha. De auto heeft geen navigatiescherm en dat verklaart misschien deels ook zijn gunstige tweedehandsprijs. Ik doe voornamelijk woon- werk en voor mijn navigatie gebruik ik mijn telefoon. Ik kijk op google van tevoren naar de weg die ik rijdt voor herkenningspunten. Aan de stem van mijn navigatie heb ik dan voldoende om de weg te vinden.

Hyundai i20 1,4 Trend automaat

  • 29.202 km

Een aantal jaren geleden las ik bij een autotest van de i20 1.4 van Honest John dat de auto met deze motor een "lackruster performance" heeft. Gek, want ik ervaar dat helemaal niet zo. Op papier ( en ook in de praktijk) heeft een vergelijkbare 1.0 turbomotor vanaf 2000 toeren veel meer trekkracht dan de 1.4 viercilinder zonder turbo. De 1.4 bereikt zijn maximale trekkracht bij 3200 toeren. Ik ben daarom eens gaan opletten wat de auto doet tussen de 2000 en 3000 toeren. Ik kan niets anders concluderen dat ik nooit het gevoel heb dat ik sneller zou willen dan dat de auto kan. Ik hoef nooit van die 3200 toeren gebruik te maken om vlot met het overige verkeer mee te kunnen. Sterker: als ik 2600 toeren maak schiet ik het meeste verkeer voorbij. En de motor doet dat met gemak. Boven de 3000 toeren wordt het lawaai oncomfortabel, maar ja, dat gebruik ik toch nooit. In 2014 heb ik eens een proefrit gemaakt met de nieuwe Twingo zonder turbo. Die heeft iets van 65 pk. Toen ik daar de oprit ( die iets omhoog ging)van de snelweg mee opreed had ik het idee dat er stroop aan de weg zat. Echt vlot ging het niet en als ik gas bijgaf gebeurde er niets (best oncomfortabel). Er stond blijkbaar wind want bij 100km per uur moest ik voortdurend bij corrigeren voor zijwind. In de Getz had ik daar totaal niets van gemerkt. Gas bijgeven en hij gaat met tegenzin naar 110. Goed, ik had het hier wel snel bekeken. Met 65 pk op de snelweg is niets voor mij. Te oncomfortabel. De Getz met 1.4 gaat sneller van 140 naar 150, dan de Twingo van 110 naar 120. Sneller dan 150 met de Getz heb ik niet geprobeerd, dan wordt hij te zoekerig. In een ver verleden heb ik ooit eens 200 gereden met een Alfa GTV 6 op de Duitse autobahn. Dat voelde strakker dan 150 met de Getz. Met de i20 heb ik nog geen 150 gereden. Niet verstandig met de max van 100km op dit moment.
Wat betrouwbaarheid betreft heb ik die tien jaar met de Getz niks bijzonder te melden. Gewoon onderhoud en vervangingen van gewone slijtage onderdelen. De i20 is onderhuids hetzelfde als de Getz en komt uit dezelfde Turkse autofabriek. Dus ik heb goede hoop wat de betrouwbaarheid betreft de komende 10 jaar. Wat de elektrische toekomst dan gaat brengen weet ik niet, maar met de huidige staat van het elektriciteitsnet zie ik de elektrische auto de komende 10 jaar niet echt doorbreken in Nederland.

apk

  • 35.800 km

Inmiddels bijna 6000 km verder zonder problemen. De auto bevalt prima.
Ten opzichte van de Getz op alle fronten ( ruimte, looks, wegligging en luxe) een verbetering. Op één ding na en dat is het zicht naar achteren. De gefacelifte versie heeft een achteruitrijcamera (heb ik dus niet). Geen overbodige luxe bij deze auto.
De richels in de stoelen voel ik niet meer. Kwestie van gewenning blijkbaar.
Afgelopen week voor apk en grote onderhoudsbeurt naar mijn witte garage gebracht. De schijfremmen voor (met remblokken) en de remblokken achter moesten vervangen worden. Ook de 4 bougies ( 40 euro per stuk) moesten vervangen worden. Totaal alles bij elkaar 980 euro. De volgende apk is over twee jaar, dus ik hoop het volgend jaar alleen bij een kleine onderhoudsbeurt te houden.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Hyundai i20

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens