Hyundai i20 1.2i HP i-Motion Premium (2015)

Geen ouderwetse prijsbreker meer

Hyundai i20 1.2i HP i-Motion Premium (2015)
Hyundai i20 1.2i HP i-Motion Premium (2015)Hyundai i20 1.2i HP i-Motion Premium (2015)Hyundai i20 1.2i HP i-Motion Premium (2015)Hyundai i20 1.2i HP i-Motion Premium (2015)Hyundai i20 1.2i HP i-Motion Premium (2015)
Met de nieuwe, fris vormgegeven i20 opent Hyundai de aanval op de bestseller in de compacte klasse, de Renault Clio. Maakt de jonge Koreaanse couppleger een kans?

Dankzij de nieuwe designbaas Peter Schreyer oogt de nieuwe i20 een stuk vlotter dan zijn wat saaie voorganger. Het origineelste detail is de wat geknepen C-stijl in afwijkende kleur. Hierdoor heeft de i20 een karakteristiek zijaanzicht gekregen. Heel geslaagd zijn ook de achterlichtunits, met hun ranke, horizontale silhouet en de imposante batterij lichten. Ook de koplampen zijn scherp getekend, en samen met de grote, trapeziumvormige grille bepalen ze Hyundai's nieuwe familiegezicht.

Het interieur is opvallend zakelijk voor deze klasse. De middenconsole is licht naar de bestuurder toe gedraaid en overzichtelijk opgebouwd. Helaas is een ingebouwd navigatiesysteem nog niet leverbaar. De aansluitmogelijkheden voor gadgetfreaks zijn goed voor elkaar. Zo heb je usb, analoge aux en twee 12V-aansluitingen tot je beschikking.

Voor een auto in deze klasse is het ruimteaanbod zonder meer goed. Ondanks het glazen dak in de testauto heb je ook achterin genoeg hoofdruimte en je benen kun je eveneens prima kwijt. Met een inhoud van 326 liter is de kofferbak de grootste in deze klasse.

Onder de kap ligt een 85 pk sterke 1,2-litermotor. Deze viercilinder kan vanaf zo'n 3.000 tpm redelijk uit de voeten, al houdt het ook dan niet over. Voor rustige rijders voldoet deze krachtbron prima, maar wie vaak haast heeft, kan zich aan het gemoedelijke karakter gaan ergeren. Gelukkig voor hen komt Hyundai later dit jaar met een turbomotor. Ondanks de bescheiden prestaties is het gemiddeld testverbruik van 1 op 14,9 niet opvallend gunstig.

De handbediende vijfbak schakelt strak en secuur, maar de koppeling grijpt wat abrupt aan. Vanbinnen is de auto opvallend stil en ook verder is hij behoorlijk comfortabel, zonder aan scherpte in te boeten. De besturing is aan de lichte kant, maar minder afstandelijk dan in de vorige editie.

Onze i20 is een i-Motion, aangevuld met een Premium-pakket en dan heb je meteen de compleetste versie te pakken. Standaard zijn onder meer de 16-inch lichtmetalen wielen, led-dagrijlicht, een panoramadak, klimaatregeling, parkeersensoren rondom en cruisecontrol. Dan kost hij € 19.995, metallic lak kost € 590 extra. Daarmee is de i20 geen prijsbreker meer.

Video

Oordeel

4 sterren

De nieuwe i20 oogt en rijdt veel volwassener dan zijn voorganger, bovendien onderscheidt hij zich met z’n ruimteaanbod. Daar staat tegenover dat deze compacte Hyundai geen ouderwetse Koreaanse prijspakker meer is.

Signalement

Merk Hyundai
Model i20 1.2 HP i-Motion Premium
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 20.495

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.248 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 122 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 4.035 mm / 1.734 mm / 1.474 mm
Wielbasis 2.570 mm
Massa leeg 955 kg
Laadvermogen 625 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 910 kg / 450 kg
Banden195/55R16Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,6 s (fabrieksopgave: 13,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,7 s / 9,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,4 s / 18,2 s
Brandstofverbruik 5,0 l/100km
CO2-uitstoot 117 g/km

PRIVATE LEASE Hyundai i20

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.