Hyundai i20 1.2 HP i-Motion Comfort (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | i20 1.2 HP i-Motion Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 38.000 km |
Eerste review
- 1.000 km
Na bijna 5 jaar een Sandero te hebben gereden en die uit de garantie gaat, op zoek gegaan naar een nieuwe auto die weer 5 jaar garantie zou hebben.
Na proefritten in de nieuwe nieuwe Dacia's met de 900cc turbo motoren die laten vallen als opvolger voor de 1,2l Sandero vanwege het trillen van de 3 cilinder en het tegenvallende rijgedrag van de motor bij lage toeren. 90.000 km, met een verbruik van 15,3 km/l, mee gereden en het moest liefst een zuinigere auto worden. 5 jaar geleden ook al gekeken naar de I20 en nu dus echt gekocht. Mede omdat we een hele mooie inruil hebben kunnen krijgen op onze Sandero.
De auto's zijn niet met elkaar te vergelijken, op de nieuwe I20 zit qua uitrusting veel meer, zeker de versie die wij hebben gekozen. Zie de specificatie.
Nu het belangrijkste, de eerste 1000 km zitten er op, wat toeren op 80 km wegen en woon-werk verkeer dat deels via de snelweg gaat.
Eerste tankbeurt al beter dan de Sandero, ruim 1:16. Nog rustig aan gedaan, even wennen aan de verhouding toeren maken/koppeling bij het optrekken. De I20 heeft iets meer toeren nodig dan de Sandero om soepel van zijn plek te komen. Nu gewend gaat dat goed, 10 pk meer merk je bij het gas geven echt wel, maar deze motor moet ook om te vlot te reageren wel in de juiste versnelling gereden worden.
Comfort: daar hebben we de meeste winst geboekt t.o.v. de Sandero, alle snufjes (ben ik gek op) op elektronisch gebied, maar vooral STIL, pas boven de 130 km/u ga je wat meer geluid ervaren. Stoelen zijn ook een stuk beter om te zitten, nog geen echte lange ritten gemaakt maar nu voel je het al.
Natuurlijk moet we reëel blijven, de I20 is een stukje duurder.
Voor nu even de eerste indruk, later meer, neem me voor om bij 5000 en 10.000 km weer te schrijven.
Tweede onderhoudsbeurt gehad tijd om ervaringen te
- 38.000 km
Nog steeds zeer tevreden met auto en met dealer Dirk Barten uit Zaandam. Inmiddels 1 lekke band (RA) gehad en uitstekend geholpen. Verbruik is iets opgelopen de laatste maanden, maar het was ook bar en boos met files. Toevallig vandaag op en neer naar Rotterdam en Den Haag geweest en dan wel weer 1:17,5 gereden. 2 maanden gelden wel zo'n vreemde klacht gehad die moeilijk te diagnosticeren is: af en toe trillen bij het optrekken, alsof koppeling bleef hangen. Garage geweest, doormeten, niets te vinden. Heeft zo'n 3-4 weken geduurd en is nu al weer weken weg. Afwachten dus.
Banden gaan nog wel een jaartje mee, bleek bij de beurt, nog bijna 4 mm profiel, voor iets er onder, achter iets er boven.
Fijne auto, mis soms wat vermogen, maar voldoet voor mijn rijstijl eigenlijk prima.
Dat was hem voor nu, wellicht later meer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.