Hyundai i20 1.2 HP i-Motion Comfort (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | i20 1.2 HP i-Motion Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 28.000 km |
aankoop
- 30 km
De wagen eindelijk afgehaald uit de garage en de eerste ritjes gemaakt. Hyundai i20 comfort+facility pack: airco, radio met CD en USB lezer, achterruitverwarming, electrische ramen en spiegels. Géén GPS of parkingsensoren. Was een stockwagen.
Auto schakelt vlot, enkel 1e en 2e draaien nog iets minder vlot wegens diesel gewend. Boordcomputer toont wanneer op te schakelen en meestal komt dat ook wel overeen met wat ik zelf zou doen afgaande op de motor.
Op de autostrade rijdt de auto goed mee, je hoort wel wat meer lawaai dan in bvb. de Skoda Superb, maar die is natuurlijk ook enkele klasses hoger. Al bij al vind ik het niet storend. Ingebouwde radio: goede geluidskwaliteit, misschien enkel jammer van de redelijk grote antenne op het dak (muggeziften!).
Wiel: stuurt aangenaam. De auto draait vlot en luistert goed. Voorlopig content, hopelijk blijft dat zo!
verbruik eerste winter
- 5.600 km
De Hyundai is ondertussen, na 3 maand, goed ingereden. Het verbruik lag de eerste 2500km op ongeveer 6.50 l/100km (15.4 km/l). Dat was voornamelijk verkeer op de autostrade (rond de 100km/u), maar ook regelmatig file (50km/u tot stapvoets). Tussen 2500-5000 km lag het verbruik rond de 6.10 l/100km (16.4 km/l) voor hetzelfde traject, en het verbruik lijkt nog wel wat te dalen nu de auto ingereden is en ik zelf de motor ook beter aanvoel.
Aan 120 km/u zit de auto tegen de 3500 toeren en begint het verbruik wel aanzienlijk toe te nemen, dus meestal hou ik hem daaronder. Een koudere week was ook direct merkbaar aan het verbruik, dus ik ben eens benieuwd wat het gaat doen nu de lente aanbreekt.
Overigens is het verbruik dat ik hier aangeef gemeten aan de pomp, en dat ligt wel ongeveer 0.6 l/100km hoger dan wat de boordcomputer aangeeft, dus die moet je zeker niet zomaar vertrouwen.
Voor de rest nog steeds heel tevreden over het rijcomfort. De auto schakelt vlot en stuurt aangenaam. Wegligging prima. Optrekken naar 120 bij het invoegen op de autostrade is een uitdaging maar dat kan je ook verwachten met een 1.2 motor. Echt storen doet het niet.
na 1,5 jaar
- 28.000 km
Na anderhalf jaar nog steeds heel tevreden over deze auto. Nog geen enkel noemenswaardig probleem gehad.
Belangrijkste sterke punten:
* vlotte auto
* ligt goed in de bochten
* controle paneel (gemiddelde snelheid etc) staat op aangename positie (vlak onder voorruit in het midden)
* elektrisch afstelbare zijspiegels
* achterruitverwarming werkt heel goed
Enige kleine minpuntjes:
* significant hoger verbruik in de winter (zie hieronder)
* radio zenders blijken soms niet meer te vinden te zijn ?
* ook als de blazer op 0 staat komt er koude of warmte door (enkel te vermijden door binnencirculatie op te zetten)
* binnenlicht of buitenlampen blijven aanstaan wanneer je de motor afzet en de auto op slot doet
* redelijk wat geluid op autosnelweg
Verbruik:
* Januari 2015 - april 2016: 5.8 l/100 km (aan de pomp gemeten)
* In de winter stijgt het verbruik over de 6 l/100 km, in de zomer daalt het tot 5.5 l/100 km.
Nog steeds een auto die ik qua prijs/kwaliteit verhouding zeker zou aanraden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i20
