Hyundai i20 1.0 T-GDI 120 i-Motion Premium (2016)

autoreview

Hyundai i20
Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20

Signalement

Uitvoeringi20 1.0 T-GDI 120 i-Motion Premium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf400 km
KM-stand laatst400 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hyundai I20 GTDI Premium Vers van de pers.

  • 400 km

Sinds een week of drie heb ik mijn nieuwe I20 Premium. Mijn oude Tucson heb ik met pijn in m’n hart in de garage achtergelaten. Ik heb er veel plezier van gehad, maar na 12 jaar is het tijd voor een nieuwe auto. Onze kinderen zijn al enige tijd de deur uit en het is niet meer nodig zo’n grote auto te rijden, die ook nog eens bepaald onzuinig rijdt.
We hebben gekozen voor de Premium, omdat deze 120 pk heeft en vermoedelijk onze caravan kan trekken, alle toeters en bellen zijn daarbij een leuke bijkomstigheid.
Tijdens de proefrit hebben we gereden met de 110 pk versie. Aanvankelijk leek het qua rijden niet veel verschil te maken, maar deze motor heeft een ander karakter. Het turbo-gat is bij de 120 pk versie vrijwel niet merkbaar en op de snelweg rijdt hij mede dankzij de 6e versnelling zeer rustig. Van geluid heb je sowieso weinig last. Alleen het bandengeruis is hoorbaar. Dat was in de Tucson toch wel anders. In de handleiding stond, dat we de eerste 2000 kilometer met beleid moesten rijden. Dat doen we dan ook maar. Dit wil echter niet zeggen, dat we hem niet zo nu en dan uitproberen als de motor warm is. De I20 toont dan wel dat hij een gifkikker is. We hebben de 400 kilometer die we nu gereden hebben, niet gelet op zuinig rijden en het verbruik ligt nu op de 1 op 15, maar voor de zuinigheid hebben we hem niet gekocht. Met de Tucson scheelt het in ieder geval 5 liter op de 100 kilometer.
Om een beetje zuinig te rijden, moet je al snel doorschakelen naar een hogere versnelling. Dat is echter geen straf. De versnellingsbak doet zijn werk reuze soepel. Wel wennen dat de achteruit bij de 6 versnellingsbak op een andere plek zit. In Autoweek had ik gelezen, dat bij veel merken het start-stopsysteem te langzaam reageert. Bij de I20 is dat echt niet zo. Binnen een seconde slaat de motor weer aan als je hem in z’n 1 zet. Ik denk echter wel , dat het verbruik er niet veel minder op wordt door dit systeem.
Over systeem gesproken. Er zit ook een achteruitrijcamera op. Prachtig, maar als degene die achter jou staat bij het uit parkeren en op het zelfde moment vertrekt, geen camera heeft, blijkt dat een aanrijding toch mogelijk is. Ik stond, doordat het alarmsysteem begon te loeien al snel stil, maar de andere auto knalde wel mooi tegen mijn bumper aan! Leuk, na drie weken al naar het schadebedrijf.
In het donker blijken de koplampen van de I20 een zee van licht te geven en de extra lamp, die aangaat als je de bocht neemt, blijkt ook heel prettig te zijn. In het donker ziet de auto er trouwens knap stoer uit.
In een andere review las ik dat men vond dat de stoelen bij de schouders aan de krappe kant zijn. Ik heb deze ervaring ook. Misschien wennen. Voor de rest zitten de stoelen prima, alleen jammer, dat de bijrijderstoel door de vormgeving niet helemaal plat kan. Dat kon in de Tucson wel en dat is knap handig bij het vervoer van lange zaken. Nu we toch aan het “mopperen” zijn…. Ik mis wel wat ruimte om m’n spulletjes op te ruimen. De portiervakken zijn aan de kleine kant en er zit geen laatje onder de bijrijderstoel. Misschien was ik wat dat betreft wel wat verwend in de Tucson. Gelukkig heb ik wel zo’n opbergvak tussen de stoelen.
Over het navigatiesysteem heb ik niets te mopperen. Er zijn veel mogelijkheden qua instellen en het systeem is heerlijk vlot. Ook de geluidsinstallatie voldoet aan mijn wensen en het geluid in de auto is dik in orde. Het Bluetooth- systeem reageert goed op de Androïd telefoon van mijn vrouw. Helaas heb ik een Windowsphone en de contactpersonen worden niet overgenomen door het systeem.
Voor nu stop ik met dit verslag en na een paar duizend kilometer klim ik nog wel eens in de pen. Tot nu toe bevalt de auto me goed. Laten wel hopen dat dat zo blijft.



8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai i20

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.