Hyundai i20 1.0 T-GDI 100 i-Motion Comfort (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i20 1.0 T-GDI 100 i-Motion Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 69.000 km |
De grote verrassing
- 11 km
De grote verrassing
12-07-2018 - 2.135 km
wijzigen
Sinds januari 2015 reden we naar tevredenheid in onze Hyundai I20 1200 Go die we nieuw kochten. Het was een uitloopmodel dat we met flinke korting konden aanschaffen bij dealer Cluistra in Nieuwegein. Op de dag van aankoop stond ook de nieuwste I20 in de showroom, maar ik had geen klik met dat model. De oude vond ik mooier. Na verloop van tijd vond ik de nieuwe I20 toch stiekem
steeds mooier. Wel herkenbaar voor veel mensen denk ik. Een nieuw model moet zich zetten op het netvlies. In mei 2018 had onze I20 ruim 57000 km gereden en had de dealer een mooie aanbieding voor de nieuwe I20. Op een zaterdagmiddag maakten we een proefrit in de nieuwe. We waren na de proefrit helemaal om. Wat een stappen heeft de techniek gemaakt in de afgelopen jaren. Het werd weer een zwarte. Phantom Black met een Cappuccino bruin interieur. Na 4 weken wachten stond hij in de showroom op ons te wachten.
Het was wel even wennen. Ik heb daarom ook bewust met het review gewacht tot na de vakantie. Om zo de nieuwe auto evenwichtiger te kunnen vergelijken met de oude I20.
De nieuwe I20 rijdt een stuk volwassener. Hij is iets groter, maar zoveel scheelt dat ook weer niet. De indeling van het interieur is anders. Betere stoelen met langere zittingen die zorgen voor een comfortabeler zit. Je zit iets lager in de auto. Het standaard midden armsteun voorin is heel prettig. Sturen, koppelen en schakelen gaat soepel. Op het Hyundai forum melden eigenaren van een nieuwe I20 dat er problemen zijn met het schakelen, maar daar heeft de onze geen last van.
De motor was voor ons even wennen. Een 1000 cc motor met 3 cilinders en een turbo. Maar eenmaal gewend is het een heerlijke motor en heb je aan de 100 pk in de praktijk meer dan genoeg. Na een koude start even rustig aan en als de motor wat op temperatuur is, kan het gas er op. Wat het rijden zo heerlijk maakt, vanuit lage toeren trekt de motor er als een lier aan. je hebt altijd voldoende reserve.
De verhoudingen van de versnellingsbak zijn compleet anders dat in de oude I20.
Bij de oude schakelde ik regelmatig bij 60 km per uur naar de 5e versnelling. Bij de nieuwe rijd ik met 80 km per uur in de 4e versnelling en maakt de motor 2000 toeren per minuut. Zou ik dan naar 5 schakelen, gaat de motor protesteren en laat hij een vervelende brom horen. Bij 100 km per uur in 5 maakte de oude 3000 toeren per minuut en de nieuwe slechts 2000 toeren. De motor draait het lekkerst als je hem boven de 1800 toeren houdt.
De verkoper waarschuwde me ervoor dat de nieuwe wel wat meer brandstof zou gebruiken. Over de eerste 2100 km is de nieuwe echter verrassend zuinig. gemiddeld ruim 1 op 18. Nu is het de afgelopen weken warm weer geweest en hebben we de airco ook flink aan het werk gehad. Daarnaast was het vakantietijd voor ons en maakten we ook wat langere ritten. Ik ben benieuwd hoe het verbruik zich verder ontwikkelt. Op de snelweg is de nieuwe in elk geval zuiniger dan de oude 1200.
Het wil me maar niet lukken om een foto van de auto te uploaden. Die moet ik de lezers helaas schuldig blijven.
In de auto zit een waarschuwingssysteem dat begint te piepen als je over een witte streep rijdt. Gelukkig kan dat systeem ook met een druk op de knop uitgezet worden en het blijft dan ook de volgende ritten uit.
Op de ruitenwissers zit een regensensor. Hoe harder het gaat regenen, hoe sneller de wissers hun werk doen. Voor mij hoeft dat niet zo. Ik regel de snelheid van de wissers liever zelf, maar dat is persoonlijk.
Dan het start stop systeem. Het kan uitgezet worden met een knopje tussen de voorstoelen. Bij elke nieuwe rit moet dit dan herhaald worden. Ik zet dan ook elke rit het systeem uit. Waarom?
Geadviseerd wordt om vooral na een snellere rit de motor een minuut stationair te laten draaien om de turbo te laten afkoelen. Zou je de motor na een snelle rit direct uitzetten, blijft er hete olie in de turbo, waardoor deze beschadigd kan raken.
Stel dat ik na gebruik van de turbo opeens moet stoppen en de motor slaat automatisch af, dan blijft er bij het gebruik van het start stop systeem hete olie in de turbo achter. Vandaar dat ik het start stop systeem standaard uit zet. Of maak ik hier een denkfout?
Ik hoor graag de mening van anderen hierover.
Al met al zijn we erg blij met de aanschaf van de nieuwe I20. Ook de nieuwe is een ondergewaardeerde auto, die echter wel als heel goed uit de test komt tegenover andere auto's in de B-klasse. En Hyundai geeft ook niet voor niets standaard 5 jaar garantie. Ik ben benieuwd of de nieuwe I20 de beloften op termijn ook waarmaakt.
Twee jaar verder
- 29.000 km
Vorige week alweer de tweede onderhoudsbeurt bij de dealer. Na 1,5 uur stond de auto weer gewassen en gezogen klaar. Geen bijzonderheden. Voor € 309,00 was ik klaar. Daarvoor werd ook het navigatiesysteem voorzien van een update en ik ben weer verzekerd van een jaar pechhulp. Altijd handig, want je zult maar een lekke band krijgen zonder reservewiel. Ik vind dit een beetje een verkeerde Bezuiniging. Wie weet koop ik nog eens een reservewiel met band.
Wat viel op?
De eerste 10000 kilometer was de motor een beetje stug, maar daarna ging het steeds soepeler. Ik denk dat een 3 cylindermotor wat meer tijd nodig heeft om los te komen.
Het eerste jaar moest ik een halve liter olie bijvullen. Dit jaar hoefde dat niet over 14000 kilometer. Netjes.
Conclusie: nog steeds een zeer tevreden rijder.
Een terugblik.
- 69.000 km
Vorige week de auto achtergelaten bij de dealer om met een I20 Comfort Smart van een jaar oud naar huis te gaan.
Afscheid na 6 jaar, waarin de auto ons niet één keer voor verrassingen gesteld heeft. Elk jaar een onderhoudsbeurt zonder problemen. De enige extra kostenpost betrof twee nieuwe voorbanden van Michelin bij kilometerstand 65000. Heel netjes.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i20
