Hyundai i20 1.0 T-GDI 100 Comfort (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i20 1.0 T-GDI 100 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 9.082 km |
Voldoende
Ik kocht deze auto omdat ik moe was van de onzekerheid van het rijden in oude roestbakken. Het was niet de goedkoopste auto van het segment maar de opties van de Comfort versie en de veronderstelde betrouwbaarheid van het merk beloofden veel.
De auto is inderdaad goed waar voor je geld want het heeft veel ruimte (incl. veel opbergruimte), de achteruit camera is onmisbaar, en je wendt al snel aan alle automatische functies zoals de automatische ruitenwissers. Heel comfortabel is het niet. De verkeersdrempels voel je goed als je niet stapvoets daaroverheen gaat rijden, maar de rit is acceptabel. De auto stuurt zeer makkelijk.
Wat betreft het uiterlijk, is de auto zowel binnen als buiten vrij saai, maar dat is ook een voordeel. De auto ziet er zakelijk genoeg uit zodat je het aan je collega’s kan laten zien, maar hij is ook niet zo opvallend dat je het in een slechte wijk niet alleen kan laten staan.
Wat betreft betrouwbaarheid, is er tot nu toe nog niets kapotgegaan. Echter, een aantal kleine dingen waren al bij de levering kapot: een van de bandensensors, een achteruitrijlicht en ik rij nog steeds met een elektronisch mankementje in de bediening van de ruitenwissers. Kom op, Hyundai.
Waar schiet deze auto tekort? Om dat te beantwoorden, wil ik eerst “0 tot 100” vervangen met “van stoplicht tot 30” want dat is een prestatie die voor mij echt telt en dat is een prestatie die bij deze auto heel teleurstellend is. Deze i20 heeft misschien een turbo maar die turbo slaat natuurlijk niet meteen aan, dus bij de stoplichten ben ik een oude koe die vol gas moet geven om maar een beetje bij te kunnen blijven.
Een andere tekortkoming: een slecht geluidssysteem. Vooral de hoge tonen klinken heel low-fi. Met een beetje hulp van een equaliser is het geluid nog net acceptabel te noemen. Ik hoor dat de goedkopere uitvoeringen van i20 een nog slechtere stereo hebben.
Daarnaast is het inmiddels bekend dat deze auto niet heel zuinig is en is wellicht minder zuinig dan wat de fabrikant beweert, maar het verbruik valt eigenlijk mee. Het is wat ik van een benzine hatchback zou verwachten. Het kan natuurlijk beter.
Wat mij meer stoort, is dat er onder de voorkant van de auto een soort plastic ‘air dam’ zit en ik raak daarmee af en toe de drempels of de stoep (als ik naar voren parkeer).
Kortom, i20 Comfort heeft veel technische snufjes voor relatief weinig geld, maar de prestaties bij lage snelheden en de stereo vallen tegen. Ik vind het voorlopig toch nog een prettige auto. Het is een onopvallend werkpaard en werkt naar behoren.
Verbruik
- 9.082 km
Zoals ik in mijn oorspronkelijke review al had aangegeven, blijkt nu inderdaad dat het verbruik veel slechter is dan wat de fabrikant aangeeft. Eigenlijk moet een instantie hiernaar kijken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i20
