Hyundai i10 1.2i (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | i10 1.2i i-Drive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 27.000 km |
Hyundai i10 1.2 i-drive cool 85 pk.
- 4.085 km
Al eerder had ik een review geschreven, maar door een fout van mij is deze helaas gewist. Dus nu maar weer in het kort mijn bevindingen tot nu toe. Na een lang leven met vele auto's, begonnen met een BMW Isetta, hebben we na het verkopen van onze caravan besloten om onze Citroen C5 in te ruilen voor een wat kleinere handzame wagen en dat is na vele proefritten in diverse kleine autootjes een Hyundai i10 geworden. Het was n.l. een verademing om na al die andere wagentjes plaats te nemen in een kleine maar toch "grote" auto, want als je erin zit heb je niet het idee in een kleine wagen te zitten! Alleen al die stoelen! Die zijn geweldig goed, lekker lange zitting, dus veel steun voor de bovenbenen en een goedzittende rugleuning. Dat was een belangrijk punt voor ons, want mijn vrouw en ikzelf hebben niet de beste ruggen meer, dat komt door slijtage door hard werken en een wat hogere leeftijd. Ook belangrijk vonden we 4 portieren, want dat is gemakkelijk met spullen in en uitladen. Dus een proefrit gemaakt en die was zeer positief! Lekker pittig in optrekken en meer als voldoende power op de snelweg. Je hoeft niet terug te schakelen als je even wilt inhalen op de snelweg en je zit voor dat je het weet ver boven de toegestane snelheid, dat is dus oppassen.
De motor is zonder meer stil. Bij een stoplicht vraag je je af of hij nog loopt, maar ook op de grote weg hoor je de motor nauwelijks. Wat je wel hoort zijn de eco banden die op de diverse asfaltwegen luide en stille aria's ten gehore brengen. Dat was even wennen, op het ene wegdek hoor je echt niets en op een andere samenstelling van het wegdek moet je harder gaan praten. Schakelen gaat soepel daar is niets mis mee en de koppeling werkt perfect. Bij ander i10's hoor je nog wel eens dat de koppeling laat en abrupt pakt, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van goed afstellen.
Kortom, we hebben geen spijt van de aankoop van deze auto die zeer gehoorzaam reageert en gemakkelijk in de kleinste gaatjes parkeert. Het verbruik houden we precies bij en dat is op de snelweg bij 120 en 130 km. wegen 1l. op 16.5 km. Bij het lokale verkeer en toeristisch rijden is dat 1 liter op 21.7 . Het gemiddelde over 4000 km. is thans 1 l. op 18.5 km. Niet slecht dus!
Wij blijven U op de hoogte houden van de belevenissen van onze witte i 10.
Update
- 10.585 km
Ja, de eerste 10.000 km zitten er op en doe ik even verslag van de ervaring die we nu hebben met deze geweldige auto. Uitgaande van het feit dat het een "kleine" auto is en we altijd in "grote" auto's hebben gereden, ik noem b.v. Volvo, Citroen, Rover, Fort, Saab en meerdere in mijn lange 59 jarige autoleven, (ben nu 79jaar) moet ik toegeven dat deze i10 mijn verwachtingen heeft overschreden! De auto loopt als een zonnetje, is snel en geruisloos, zit goed op lange afstanden, er treedt geen overmatige vermoeidheid op, dus voldoet aan alle eisen die je aan een comfortabel voertuig kunt stellen. Er zitten geen overbodige snufjes aan maar wel een praktische toerenteller en een goed afleesbare km. teller een goed ogend dashboard en een geweldig goed afstelbare airco, heerlijk om mee te rijden onder alle weersomstandigheden. Geen mankementen tot op heden, alleen bij hoge snelheden en veel wind wat extra gesuis in de portiernaden, maar daar is waarschijnlijk bij de eerste garagebeurt wat aan te doen. Kortom wij zijn zeer tevreden met onze Hyundai. Tot de volgende update. Cire.
update
- 17.000 km
De wagen is nu ruim anderhalf jaar in ons bezit, en heeft inmiddels plm. 17000 km gereden. We zijn zeer tevreden tot nog toe geen mankementen, starten en rijden en gemiddeld benzine verbruik 1 op 17.5. Niet slecht dus. De wagen rijdt heerlijk, is stil en voor een 1.2 motor lekker vlot. Vooral de 3e versnelling is "gassen" als je even snel wil inhalen. De stoelen zitten heerlijk ontspannen en bij lange ritten geen rug klachten, terwijl mijn vrouw en ik niet al te beste ruggen hebben, we zijn dan ook al op leeftijd,respectievelijk
87 en 79 jaar oud, maar een rit in een ruk van Friesland naar Vlissingen geeft geen problemen in deze wagen. Dat was met voorgaande wagens wel anders in het verleden.
Ik hou wel van doorrijden en ben geenszins een "slak" op de weg, maar rij wel gelijkmatig en dus zuinig. Tot zover deze review en wij zullen U op de hoogte houden van onze bevindingen.
Wagen ingeruild
- 27.000 km
Na bijna twee en een half jaar gaan we de wagen inruilen voor een nieuwe i10 i motion comfort . We waren de eerste in Nederland die er één bestelde want de introductie was pas een week later, maar de dealer had er al een te testen en daar hebben we in gereden en waren gelijk om. Onze oude i10 is ons zeer goed bevallen. De enige kritiek die we hadden was de windruis van de portieren. Vooral bij veel wind, en dat hebben we hier in Friesland altijd, was het hinderlijk. De nieuwe is fluisterstil, ongelofelijk maar waar. Ons verbruik heb ik bijgehouden op de verbruiks monitor van autoweek en dat was gemiddeld 1op17.2 niet gek voor een 1.2 vier cyl.
We zullen U op de hoogte houden van de nieuwe i10 die we begin januari 2014 geleverd krijgen i.v.m. kenteken plaatsen in 2014. Door hem dit jaar te kopen bezuinigen we € 800 want die belasting komt er 1 januari bij op.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i10
