Hyundai i10 1.25i DynamicVersion (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i10 1.25i DynamicVersion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 12.700 km |
I10 1,25 Dynamic
- 1.000 km
Sins begin januari 2009 deze auto nieuw opgehaald bij de dealer.Gekozen voor de net nieuw ontwikkelde 1,25 Motor die bovendien erg onderhoudsarm is.
De motor en versnellingsbak is voor mij de grote attractie voor de auto. De motor is erg stil en soepel met prima prestatie,s. De versnellingsbak schakeld soepel zonder haakneigingen.
Het gemiddeld verbruik na 1000 km is rond 1:15.5 waarbij stad wordt gereden en buitenweg. Af en toe ook een stukje snelweg.
Het verbruik vind ik redelijk en bij meer snelwegkilometers zal het nog zuiniger zijn.
De dynamic versie is compleet uitgevoerd met electrische ramen voor en achter, electrische spiegels, centrale deurvergrendeling etc etc. Je komt weinig te kort. Jammer dat ie geen boordcomputer heeft. Als optie heb ik er een airco bijgenomen. Zomers makkelijk als het te heet is en in de winter met regen makkelijk te ontwasemen.
De I10 rijdt goed, ligt goed en stabiel op de weg , ik heb geen last van zijwindgevoeligheid. De besturing is direct.
Het comfort vind ik wat minder. De vering en stoelen zijn wat aan de harde kant.Een beetje te stug , zeker als je uit een franse auto komt.
Naar mijn mening geeft de I10 in de A-klasse het meeste waar voor zijn geld. Zeker met de 1,25 liter motor. De prestatie,s zijn top en het is geen 3 cylinder motor maar een 4 cylinder. Daarbij is de motor redelijk zuinig bij een normale rijstijl. Ik zal deze review up to date houden zodat ik beter de betrouwbaarheid en gebruikskosten kan beoordelen.
update..
- 2.000 km
Teller staat nu rond de 2000 km. Verbruik is iets toegenomen en is nu 1:15.Ook moest ik 1/3 liter olie bijvullen.Zal met het inrijden te maken hebben. Ik rijdt nu ook wat pittiger. Ik had een kraak bij het linkerachterwiel Daarbij bleek een handremkabel vast te zitten. Dealer heeft het euvel snel verholpen. Goed tevreden over de I10, alleen de schokdemping en vering had wat zachter gemogen wat het comfort meer te goede komt.
Update verbruik Disney parijs
- 3.500 km
We zijn met de I10 naar Disneyland Parijs geweest.Met het hele gezin en een paar reistassen voor het hotel met kleding.
Ik heb flink doorgereden, tussen de 125 en 130 km/h. De motor draait dan ongeveer 3500 tpm. Over ruim 1000 km voornamelijk snelweg heb ik 1:16,5 gereden. Vind ik een redelijk verbruik.
Ook voor de wat langere afstanden is de I10 prima geschikt. Vooral met de 1,25 motor.
kleine update
- 4.750 km
De auto voldoet zeer goed, gaat de I10 steeds meer waarderen. Het gemiddeld verbruik is nu bijna 1:16, 1;15,8 om precies te zijn. Dit komt door de wat hogere temperaturen rond pasen.
woonwerkverkeer is ongeveer 20 km per dag. Dus voor mij een zeer redelijk verbruik. Er is pas nog een test geweest in het blad Auto-review en daar kwam het gemiddeld verbruik 1:15,4 uit.
De 1,25 liter motor en versnellingsbak waren de sterkste punten van de auto in het autotestblad.
I10 in Tirol oostenrijk
- 8.500 km
We hadden een week vakantie geboekt in Tirol Oostenrijk. Was aanvankelijk van plan om met de lease-auto van mijn vrouw op vakantie te gaan. Maar de 1.2 liter van de Opel Corsa presteerd matig. Dus toch maar met de I10 gegaan naar oostenrijk en dit bleek een goede keus.
Eerst maar over het verbruik waarover veel wordt geschreven. Ik heb in 1 week ongeveer 2500 km gereden waarbij uiteraard veel snelweg waarbij ik tussen de 120 en 130 km/h reed. In Tirol is het veel bergen. Het gemiddeld verbruik is uitgekomen op 1:17,25
Ik heb al eerder verteld in een vorige update dat de 1,25l motor erg soepel is. Veel trekkracht bij lagen toeren. Het was verbazingwekkend hoe makkelijk de I10 de bergen beklom. Dit was echt een positieve verrassing. Waar anderen terug moesten naar de tweede versnelling ging ik met gemak in mijn 3e versnelling omhoog.
De auto heeft weinig last van spoorvoorming en is niet echt windgevoeling. Het rijgedrag van de I10 is goedmoedig.
Wat kan ik meer vertellen?? De I10 bevald goed,prestaties zijn goed, geen olieverbruik, geen mankementen. Doet gewoon wat ie moet doen met een zeer redelijk bezineverbruik.
Natuurlijk is er wel een op of aanmerking. Zoals eerder vermeld had de vering van mij wat minder stug gemogen en de stoelen wat minder hard. Maar alles bij elkaar opgeteld zijn we zeer tevreden met de I10. Voorlopig geen update meer, pas rond de 20.000 km.. =)
Eindverslag.
- 12.700 km
De I10 is een uitstekende auto. Maar ik kwam toch wat ruimte tekort. Ik kon mijn I10 voor een mooie prijs verkopen aan een kennis. Ben toen gaan shoppen voor de I20 met dezelfde motor. Zonder inruil viel de korting tegen op een nieuwe I20. Met inruil van een sloopauto (sloopregeling)kreeg ik op een Ford Fiesta 3600 euro korting.Toen werd de keus makkelijk, het werd een Fiesta met ook een 1.25 motor,82 pk.
De I10 is en blijft een puik autootje, wil je wat groter neem dan de I20. De 1.25 motor is ruim voldoende en zuinig te berijden. Mijn gemiddeld verbruik over 12700 km is 1:15,8 geweest wat ik een nette waarde vind. Ik blijf van mening dat de I10 een van de beste aanbiedingen in zijn klasse is. De auto voeld erg volwassen aan. Ik ben niet merkentrouw en kan dus redelijk objectief mijn mening geven. Erg volgt een review van de Ford Fiesta nadat ik wat kilometers op de teller hebt gereden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i10
