Hyundai i10 1.25i ActiveVersion (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | i10 1.25i ActiveVersion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 0 km |
1e nieuwe auto
Even kort over mijzelf: Ik ben Robert, systeembeheerder van beroep, best wel een autoliefhebber, verder geen hobby's, wonend in Almelo (Overijssel).
22 april 2010 was het dan zover. Ik ging mijn eerste nieuwe auto ophalen. Dit is niet mijn eerste auto. Ikzelf ben best wel een autoliefhebber, maar ik ben er niet handig mee. Met de 2dehandse auto's die ik altijd uitzocht, was eigenlijk altijd wel wat mee. Of het nou om een storing ging, of een stuk onderhoud (onderhoud hoort er nou eenmaal bij, dat weet ik, maar het kost toch geld). Ik moet zeggen, dat ik sinds deze auto in mijn bezit heb, er gewoon een bepaalde rust is qua autorijden.
Waarom een Hyundai i10?
Ik heb voor mijzelf een budget samen gesteld, wat ik aan een auto wil uitgeven. Met dit budget kom ik uit bij een auto uit het A-segment. Ik had al wat ervaring met de i10, omdat wij nog een i10 in de familie hebben. Ik keek ook naar de Citroën C1 en de Suzuki Alto. Deze hebben als voordeel, dat je hier geen belasting voor hoeft te betalen, op dit moment. Echter heb ik gekozen voor de i10, en het beetje belasting maar voor lief genomen. Ik ging toch voor de heerlijk stille 1.25 4-cylinder van Hyundai. Rond die tijd was er ook nog een aanbieding bij de dealer (i10's groot ingekocht, en daarom geen afleverkosten,etc). De inruil van Citroën Xsara was ook behoorlijk goed te noemen.
Mijn Hyundai i10.
Ik heb gekozen voor een grijze i10 met een 1.25 motor, met airco. De auto is al behoorlijk compleet, maar ik heb hem uitgebreid met velgen en een afstandsbediening voor de centrale deurvergrending. Standaard heeft hij al o.a. stuurbekrachtiging, elektrische ramen voor, radio CD met MP3, airbag bestuurder, airbag passagier, hoofdsteunen achter, etc.
Comfort.
Het comfort van de i10 is groot. In principe fiets ik altijd naar het werk, en gebruik deze auto alleen maar voor de langere afstanden. Dit is heel goed te doen. Ik kom nooit vermoeid over. Het geluid van de motor blijft binnen de perken. Met 120-130 is hij nog heerlijk stil. Vanaf 140 hoor je dat de 1.2 harder moet werken. Als je dus gewoon 120-130 rijdt is het een heerlijke auto om in te rijden. De wegligging is ook strak en de besturing is vrij direct. Uiteraard moet je de handen wel goed aan het stuur houden als het wat harder waait, maar vind ik zelf logisch, omdat het een lichte auto is.
De stoelen zijn hard, maar dat vind ikzelf wel goed, je zit goed recht op. De stoelen zijn in deze uitvoering niet in hoogte verstelbaar, maar het stuur is dit wel. Ikzelf zit met mijn 1.70 goed op de stoel en achter het stuur. Omdat ikzelf niet zo lang ben, hebben mensen die achter mij zitten de beenruimte van een sedan.
De bediening van de auto is goed. Alles zit waar je zou mogen verwachten (een collega van mij heeft ooit in mijn Xsara lopen zoeken naar de bediening van het elektrische raam, deze zit op het dashboard, om maar wat te noemen). uiteraard is in deze prijsklasse het materiaal wat goedkoper en van plastic, maar ik vind het er wel goed uitzien. Het geeft allemaal een solide indruk. Het radiosysteem voldoet prima. Het geluid kan hard genoeg, en geeft prima geluid, na het een ander in gesteld te hebben. Het dashboard en de portiervakken zijn niet bijzonder groot, maar volgens mij groot genoeg voor de meeste doeleinden. Ikzelf laat altijd de verlichting aan, deze gaat vanzelf uit, als je de sleutel uit het contact haalt, en weer aan als je de auto start.
Voor mijn TomTom heb ik een houder voor in het rooster gekocht, zodat er geen zuignap tegen het raam hoeft.
De kofferruimte is goed toegankelijk, maar niet bijzonder groot. Volgens mij wel een van de grotere in het A-segment. Het is wel jammer dat de hoedeplank niet aan de klep vast zit. In het begin vergat ik deze wel eens naar beneden te drukken, en dat heb je pas in de gaten als je rijdt.
Prestaties.
Ik heb gekozen voor de 1.25, omdat deze op papier best wel presteren. Dat doet deze ook wel in de praktijk. Elke kleine auto komt goed mee in de bebouwde kom en net buiten de bebouwde kom, maar meestal nemen de prestaties flink af, als je op de snelweg rijdt. De i10 1.25 heeft hier power genoeg. Je kan zo naar de 140 doortrekken.
Betrouwbaarheid.
Omdat de i10 nog niet zo bijzonder lang op de markt is (sinds 2008) kun je nog niet zien of deze auto's gebreken gaan tonen als ze wat ouder zijn. Kijkend naar de Hyundai betrouwbaarheid van andere modellen in het verleden, ben ik er niet bang voor dat de i10 een onbetrouwbare auto zou zijn. Mijn model heeft 3 jaar garantie. Deze zou ik kunnen verlengen met 2 jaar, tegen die tijd. Op dit moment kan ik nog niet zeggen wat ik dan ga doen. Misschien wel inruilen, maar dat ligt er ook aan hoe ik er financieel voorsta op dat moment.
Sinds ik de auto heb, heb ik wel het volgende laten repareren (onder garantie);
- Schakelaar koplamverstelling. Deze gaan allemaal kapot. De dealer krijgt in mei meer informatie van de importeur.
- De gordelspanners kraakten in het begin. Dit heeft de dealer gelijk verholpen.
- Mijn kopppelingspedaal maakte vaak een "knak" geluid het het laten opkomen, dit is nu verholpen.
- De AB van de CV heeft 2x geweigerd in het begin.
- Er zit nu nog een rammel in het dashboard, welke volgende week verholpen gaat worden met de 1e beurt.
Gebruikskosten.
Over de gebruikskosten weet ik nog niet zoveel. De auto is in aanschaf nog wel te betalen. Volgens mij schrijven kleine auto's ook niet zo erg af. Volgende week krijgt hij de 1e kleine beurt, en dit zou 125 euro kosten.
Het verbruik geef ik niet zoveel om. De i10 zou wat meer lusten dan de fabrikant ons doet voorspiegelen. En dit klopt, die 1 op 20 is wel heel erg optimistisch. Ikzelf tank wanneer hij leeg, en hou niet bij wat het verbruik is. Een half jaar geleden heb ik het eens gemeten en kwam uit op 1:14,5. Dit kon zuinig omdat ik 140 reed op de snelweg, airco te pas en te pas gebruikte, ik had wat minder hard op kunnen trekken, wat beter anticiperen, etc.) Maar goed, hij verbruikt maar wat hij nodig heeft, als ik continu op het zuiniger rijden moet letten, kan ik net zo goed op de fiets gaan.
Overall.
De i10 is een fijne kleine auto, met bepaalde eigenschappen van de grotere auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i10
