Hyundai i10 1.0i Comfort Smart (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i10 1.0i Comfort Smart |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 9.663 km |
broodje
- 9.663 km
Nadat het laatste jaar met mijn 18 jaar oude auto de ellende niet te overzien was (in ieder geval het Wegenwacht-abonnement er ruimschoots uitgehaald) was ik het helemaal zat; Er moest nu een hele nieuwe auto komen.
Na wat vergelijken en rondkijken in coronatijd, is de keuze gevallen op de Hyundai i10 in de Comfort Smart uitvoering.
Voor de prijs van de auto in deze uitvoering zijn er ook wel wagens te koop die qua grootte in een categorie hoger vallen, echter dan in een "kale" uitvoering terwijl deze i10 werkelijk over alle opties zowel op het gebied van luxe als veiligheid beschikt en bovendien qua interieurruimte op wonderbaarlijke wijze niet voor de grotere automobielen die ik heb bekeken, onderdoet (Fiesta, C3, Corsa). Met z'n drietjes hebben we meer dan voldoende ruimte. De kofferruimte houdt niet over, maar dat was bij de "grotere" auto's ook niet het geval.
De verbruikskosten zijn echter wel een stukje lager dan bij de grotere.
Ik heb de auto inmiddels 4 maanden en staat er bijna 10.000 kilometer op de teller. Tot op heden bevalt ie prima. Er is ( uiteraard) nog niets stuk gegaan.
De auto is zeker geen scheurijzer; Als je rustig met 100 op de rechterbaan rijdt en je nadert een vrachtwaggel die je in wilt halen, dan is het wel zaak om extra goed te letten op verkeer dat aan komt stormen. De motor reageert haast niet op het gaspedaal en om er echt een beetje vaart in te zetten moet je terugschakelen naar de vierde versnelling. Dit komt het brandstofverbruik natuurlijk niet ten goede.
Is de auto eenmaal op snelheid dan loopt-ie wel mooi soepel en hoor je de motor bijna niet .
Voor het overige heb ik een paar minieme aanmerkingen; Het navigatie-systeem heeft niet precies op een rijtje hoe het precies zit met eenrichtingswegen en dergelijke, en in Leeuwarden beweerde het systeem dat ik ergens linkssaf moest terwijl er toch echt een hele grote vangrail was die dit verhinderde.
Daarnaast vind dat het piepje voor het omdoen van de gordel wel erg kordaat reageert; Een klein tasje op de bijrijdersstoel neerzetten en hoppa...piep piep piep gordel om. Tasje dus maar op de grond zetten.
Dit gezegd hebbende ben ik erg tevreden met deze auto. Voor een wagen uit de zogenaamde A categorie vind ik m erg ruim, comfortabel, veilig en luxe.
Update: De auto heeft net z'n eerste 15.00 kilometerbeurt gehad. Het infotainment is geupdate er zit nu een geiniger startscherm op en je kan nu wat geinige achtergronden afspelen. Zoals een knisperend haardvuur of een dorpje in de sneeuw. Ook zijn de kaarten geupdate en dat was wel nodig want de navi wist zo vaak de weg niet dat ik inmiddels al was overgegaan op het gebruik van Google Maps. (Gelukkig kan dat gewoon via Android Auto). Hopelijk gaat het nu beter.
Verder geen echte bijzonderheden of het moet zijn dat de voice-command naar het navigatiesysteem het om een of andere wazige reden het niet meer doet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.