Hyundai i10 1.0 T-GDI N Line 5-zits (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | i10 1.0 T-GDI N Line 5-zits |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 31.500 km |
Start i10 n-line
- 6.000 km
Een i10 n-line. Nu hoor ik gelijk veel mensen denken voor dat geld koop je toch ook een veel grotere (luxere) tweedehands auto? Ja dat klopt maar ik heb dus echt niets met grote auto's. Als je er 99 van de 100x alleen in zit maakt dat niet uit. Waar ik wel wat mee heb: uitvoeringen van auto's die je niet elke dag in het straatbeeld ziet. Maargoed de keuze voor een i10 n line kwam niet uit de lucht vallen. Ik zal uitleggen waarom.
In 2015 heb ik mijn rijbewijs gehaald en mijn intentie was om als eerste auto een cabrio te rijden, dit is gelukt. Ik heb toen via via een saab 9-3 uit het jaar 2000 aangeschaft, het was een leuke auto om te hebben maar het onderhoud, benzine etc, waren voor mij als student te duur. Toen er na 2 jaar dure reparaties aankwamen was het punt aangebroken om op zoek te gaan naar een andere auto. Maarja wat voor een? een afgetrapte tweedehands Fiesta? Nee dat was het ook niet.
In 2017 kwam net private lease een beetje om de hoek kijken, daar heb ik mij in verdiept en na a-segment reviews van autoweek proefgereden met een up, picanto en i10. Uiteindelijk toen 4 jaar een vrij kale i10 gereden via private lease. Het was een probleemloze auto waar je gemakkelijk als het moest een keer met 4 mensen een tocht mee kon maken. Private lease bleek voor mij geen wondermiddel. Het eigen risico bij schade en het maximum aantal kilometers belemmert je toch in je keuzes qua rijden met de auto. Al met al snel de conclusie getrokken dat ik na het private lease contract weer een auto ging kopen.
De i10 was mij dermate goed bevallen dat ik niet meer verlang naar een grotere auto, wel wat meer snelheid dan de 1.0 67pk motor van de vorige i10. Na goed gespaard te hebben op zoek naar een geschikte a-segmenter. Voor mij waren er eigenlijk maar twee opties een picanto gt line of een i10 n line. De picanto viel na de proefrit af omdat er toch duidelijk een verschil merkbaar was met de i10 qua geluid in het interieur, en wegligging. Ook zag ik de picanto gt line regelmatig rijden en een i10 n line was nog nauwelijks zichtbaar in het straatbeeld.
Uiteindelijk een i10 n-line uit voorraad aangeschaft in augustus 2021, erg blij met de keuze! Top uitgerust voor een a-segmenter en naar mijn idee de beste a-segment auto die in 2021 te koop is. Wat een verschil met de kale vorige i10. De auto trekt snel op en vooral de velgen vind ik erg geslaagd.
Een week na aflevering kwam ik erachter dat er een grote kras op de binnenkant van een deurpaneel zat, het deurpaneel is keurig vervangen voor een nieuw exemplaar.
Nu in februari 2022 staat er 6000km op de teller. ik gebruik de auto voor woon-werk verkeer (30km p.d.) en bezoekjes aan vrienden familie, dus ik verwacht niet heel veel kilometers op jaarbasis (12000-15000). We zitten er met z'n tweeën over te denken om met deze auto van de zomer een roadtrip te maken naar Stockholm en omgeving, dat is met deze i10 te doen. Het alternatief met een slurpende Kia sportage is dat geen pretje qua brandstofkosten.
Over het brandstofverbruik gesproken. Met de 'oude' i10 haalde ik 1 op 21/22 zonder al te veel moeite. Met deze i10 had ik een hoger verbruik verwacht gezien de sterkere motor. Ik zit nu op de 1 op 18, ik verwacht dat dit nog wel zal verbeteren tot 1 op 19 als de auto wat meer is ingereden. Hier moet ik bij zeggen dat ik van doorrijden houd, dus snel optrekken en standaard +- 10km per uur te hard. Eenmaal op snelheid schakel ik vroeg door zoals de schakelindicator aangeeft en de cruise control staat altijd aan op n- en snelwegen.
Een klein ding waar ik mij aan stoor: Waarom zit er geen touwtje meer aan de hoedenplank? Verkeerde bezuiniging wat mij betreft en de vorige i10 (kaalste uitvoering) had het wel. Intussen bij de welbekende chinese webshop touwtjes besteld.
De auto is tot nu toe probleemloos op een detail na. De i10 beschikt niet over een regensensor (zou op zich standaard mogen zijn op een auto met deze aanschafprijs), maar over een intervalruitenwisser. Deze leidt een eigen leven. Als je de interval instelt zou je ervanuit moeten gaan dat deze constant wist. Dus bijvoorbeeld elke 5 seconden. Dat doet de interval niet. Soms gaat hij 3x achter elkaar en volgt hij daarna weer de interval, soms 2x en soms als ik over een drempel/klinkerweg rijd gaan de ruitenwissers constant.
Ik ben hiervoor bij de dealer geweest aangezien mij dit een garantiepunt lijkt, het moet gewoon werken zoals het zou horen. De 1ste afspraak kreeg ik te horen dat het een eigenschap is van de regensensor! Die er dus niet op zit! bijzonder! Nou ik verbijsterd weer terug naar huis. Probleem niet verholpen. Na 2 weken terug naar de dealer en aangegeven dat het probleem nog niet is opgelost en dat er echt geen regensensor op de i10 zit, deze is nota bene niet eens leverbaar op een i10. Na gepraat te hebben als brugman kon ik een afspraak maken waar een monteur met mij mee zou rijden om te kijken naar het probleem. Twee weken later (de 3de afspraak dus) heeft de monteur geconstateerd dat er dus daadwerkelijk iets mis is met de intervalruitenwisser en dat er daadwerkelijk geen regensensor op de auto zit, goh dat wist ik ook. Er zou contact gezocht worden met de importeur maar tot op heden nog niets gehoord, wordt vervolgd.....
Als met al heel tevreden over de auto, minder tevreden over de hyundai dealer door het ruitenwisser probleem. Zodra ik meer hoor zal ik het hier laten weten.
Vakantie
- 10.500 km
De ruitenwisserschakelaar (hendel aan het stuur) is inmiddels vervangen door de dealer. Door het goede weer (ook tijdens de vakantierit) nog niet in de gelegenheid geweest om te controleren of de storing is verholpen.
We zijn op vakantie geweest met de i10 naar Noorwegen, Zweden, Denemarken en in totaal 3000km gereden in 10 dagen. We hebben gekozen voor de i10 omdat de andere auto (Kia Sportage uit 2013) nogal benzine slurpt 1 op 11/12. Heen gingen we met de ferry van Groningen naar Kristiansand, toen over de weg verder naar Oslo daarna langs Stockholm en via Legoland weer naar huis. Dus we zijn weer wat ervaringen rijker. Met z'n tweeën is de i10 ruim genoeg op vakantie. Met meer is niet aan te raden want hoe neem je bagage mee voor 3 of meer personen in een relatief kleine kofferbak/achterbank.
Door de grote stukken rijden en veel heuvelachtige wegen ontdekt dat de cruise control perfect werkt en je niet meer hoeft te schakelen, ook bergop met 70km/p in de 5de versnelling gaat perfect. De auto houdt keurig de snelheid aan ook heuvelaf (ondanks soms steil naar beneden). Andere automobilisten kunnen dit als vervelend ervaren natuurlijk. Maar het geeft voor mij een gevoel van rust tijdens het rijden. Het rij/veercomfort is fijn en de auto ligt als een blok op de weg, ook op de betonplaten autobahn in Duitsland. Op de autobahn gekeken hoe hard de auto kan. Hih trekt boven de 140 km/p makkelijk door naar de 180 km/p, daar gaat de begrenzer zijn werk doen. Veilig maar ik ben benieuwd naar de daadwerkelijke topsnelheid. En ook met 180 km/p uur ligt de auto stabiel op de weg. Tevens valt op deze lange ritten met relatief lage snelheid gemiddeld 90/100 km/p op dat het verbruik daalt naar 1 op 21/22. Best netjes voor deze uitvoering en beter dan ik had verwacht bij aankoop.
Tijdens de reis veel gebruik gemaakt van Apple Carplay dit werkt erg fijn in combinatie met het grote scherm. Ook hebben we veel muziek geluisterd tijdens de reis, hierin valt op dat de speaker voorin de auto van veel betere kwaliteit zijn dan de speakers in de achterdeuren, inmiddels de balans aangepast naar voren zodat dit minder opvalt. Ik zit er aan te denken om andere (betere) speakers te plaatsen en eventueel een bescheiden subwoofer te plaatsen.
Al met al meer tevreden dan eerst over de auto en het ruitenwisserprobleem wordt nu op een fijne manier opgepakt door de dealer zodra ik vaker met regenachtig weer heb gereden geef ik bij hen aan of de storing nu is verholpen of niet en dan zal ik uiteraard weer een update plaatsen.
1 jaar
- 13.000 km
Vandaag is de auto voor de eerste beurt naar de dealer geweest. De auto mag inmiddels 1 kaarsje uitblazen. Ik ben nog steeds heel tevreden met de prestaties van de auto. Hij rijdt soepel, trekt vlot op (Wat anderen soms niet verwachten) en de auto ligt strak op de weg. De beurt heeft €260.- gekost. Minder dan ik had verwacht, er waren geen bijzonderheden. Tijdens de beurt een gewone 67pk i10 meegehad, wat gaat dat traag zeg.
Toch is het ruitenwisserprobleem nog niet verholpen. Inmiddels is de motor hiervan vervangen en en stekker waarop de ruitenwisser zit aangesloten. Omdat het steeds mooi weer is, is er voor de dealer geen gelegenheid om te testen/meten waar nu het probleem zit. Het komt erop neer dat ze het niet weten, en ook vanuit Hyundai krijgen ze geen duidelijk antwoord waar het probleem vandaan kan komen. Er is nu afgesproken dat ze bij regenachtig weer bellen en de auto een week rijden/meten/checken. Wie weet dat ze dan met een oplossing kunnen komen. Wordt weer verder vervolgd dus.......
2 jaar oud
- 19.500 km
Het afgelopen jaar wat minder gereden. In het voorjaar nog 2x terug geweest voor de ruitenwisser en een rammel in de airco/ventilatie. De rammel is verholpen en kwam door een kapje in het systeem wat niet helemaal goed aansloot. Het probleem met de ruitenwisser is waarschijnlijk verholpen door een aparte kabel aan te leggen zodat er een aparte voeding is. De tijd zal het uitwijzen of dit helpt, tot nu toe is de klacht niet meer teruggekomen. Verder erg tevreden over hoe de dealer het nu oppakt. Tussentijds ook keer een langzaam leeglopende band gehad, dit is met een prop kosteloos verholpen, erg fijn. Qua rijden nog steeds blij met de auto. Enige punt van ergernis momenteel is het gemis van een hoedenplank die niet omhoog gaat als de achterklep open gaat. Het valt verder op dat de standaard vloermatten op de bestuurdersplek al beginnen te slijten, vrij snel gezien de lage km-stand. Onderhoudsbeurt net laten uitvoeren a €382.- Qua verbruik gemiddeld nu 1/18 -1/19. In het straatbeeld kom je deze uitvoering van de auto nog amper tegen, daarom nog altijd blij met de keuze voor de i10.
update ruitenwissers
- 27.000 km
Net de auto weer opgehaald nadat die (alweer) een week bij de dealer heeft gestaan voor de ruitenwissers die spontaan aan en uit gingen. Nu zijn de hendels aan de stuurkolom vervangen. De tijd zal het leren of dit helpt. In deze hendel zit in ieder geval een stuk minder spelling dan de bij de oude. Over korte tijd weten we vast of het nu definitief is opgelost.
Noot over de leenauto: Een i10 meegehad van de facelift. Die heeft een digitaal instrumentarium wat in mijn ogen niet echt een verbetering is. Zowel de toeren en de snelheid zijn alleen nog als getal afleesbaar. De 'ouderwetse' tellers zijn logischer ingedeeld en beter afleesbaar. Blij om de eigen auto weer terug te hebben.
De auto rijdt nog steeds fijn, we gebruiken hem vaker dan onze andere (grotere) auto, i.v.m. een lager verbruik en de stabiele wegligging. Na langere ritten kom je voldoende uitgerust aan zonder last van je lijf. We zijn beide 1,90m lang en de stoelen zitten goed (al had de zitting wat langer mogen zijn). Kortom we rijden lekker door met de i10!
Aankoop Inster
- 30.000 km
Vandaag het besluit genomen een Inster aan te schaffen. Op de valreep nog met sepp subsidie en subsidie-verdubbelaar van Hyundai + een goede inruilwaarde. De problemen met de ruitenwissers zijn nog niet opgelost, maar aangegeven dat ze dat mogen gaan oplossen voordat ze de auto afleveren aan de volgende koper. Ik heb geen behoefte meer om de auto naar de dealer te brengen voor dit probleem.
Qua rijden nog steeds heel tevreden. Elke keer vlot van de plek af, strak stuurgevoel en een goede wegligging.
Kortom: over het geheel grotendeels positief over de i10 n-line. Veel mensen onderschatten de auto qua prestaties, comfort en sportief rijden. Het gedoe met de ruitenwissers was minder, mede daarom nu met de gunstige inster-deal over de streep getrokken een andere auto te kopen.
We rijden nog even door
- 31.500 km
De levering van de inster is uitgesteld, het schijnt met de kleur te maken te hebben (donker blauw matt). We zijn een aantal weken op vakantie geweest en toen heeft de i10 stilgestaan. Nu wordt die weer gebruikt. De auto startte soepel na deze periode van stilstand.
Tevens een CarPlay dongle aangeschaft om draadloos te kunnen verbinden, dat hadden we eerder moeten doen, heel gemakkelijk en nu kan ook het iq-charge vakje voor de telefoon gebruikt worden, waar je eerder steeds het snoertje gebruikte. De Dongle kan mee naar de inster want ook daar nog geen draadloze CarPlay, lijkt mij dat ze daar in 2025 toch wel wat aan kunnen doen bij Hyundai. Maar voor ons geen reden om de auto te laten staan. Wellicht in de toekomst d.m.v. een software update? Dat zou ook voor deze i10 een welkome aanvulling zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i10
