Hyundai Getz 1.5 CRDi GLS (2004)

autoreview

Hyundai Getz
Hyundai GetzHyundai GetzHyundai GetzHyundai GetzHyundai GetzHyundai Getz - interieur

Signalement

UitvoeringGetz 1.5 CRDi GLS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf18.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Wij hebben vandaag de knoop doorgehakt, na lang wikken en wegen hebben we onze Skoda ingruild voor een Hyundai Getz CRDi. Na 2 proefritten zijn we ervan overtuigd dat dit een goed alternatief is voor de veel duurdere dieselmodellen van Skoda. De Getz lijkt ook rustiger te rijden dan de Skoda, de vering is wat soepeler en geeft minder stoterig de oneffenheden in het wegdek door. Ook het motorgeluid is mooi gedempt en de motor heeft voor het formaat genoeg trekkracht.
Want een commonrail turbo diesel waar je bij Skoda voor meer geld een SDi krijgt met minder uitrusting. Hoewel we altijd nieuwe auto’s hebben gekocht zijn we nu gezwicht voor een demonstratie model met 18.000 kilometer op de teller, dit compenseert de hogere aanschafprijs van een diesel aardig, de kop is er als het ware al flink vanaf. Verder gaf de prettige benadering van de dealer en de als nieuw staat van de auto voldoende vertrouwen om deze auto met 1 jaar ervaring aan te schaffen. Het lijkt ons leuk om onze bevindingen met deze diesel Hyundai te melden in de Review, daar ik verder geen informatie over dit model in de review tegenkom en we de nodige kilometers ermee zullen gaan maken.
Wat we wel jammer vinden is het feit dat de auto wat minder mooie materialen in het interieur heeft dan de europese merken, daar zie je de lagere prijs wel wat terug, maar waar het om draait, het rijden daar zijn we positief verrast door het volwassen rijkarakter wat de Getz vertoond.

Update 23-4-2005

Inmiddels zijn we 2.000 kilometer verder met de Getz en hij bevalt in de praktijk prima, de auto is mooi stil en de diesel is mooi krachtig, hij heeft al veel trekkracht bij weinig toeren wat ontspannen rijden mogelijk maakt. Het verbruik is nog niet volgens verwachting, scoorden we in de eerste snelwegrit van Amstelveen terug naar Assen een verbruik van 1 op 26,7 (waar we uiteraard erg tevreden over waren) daar blijkt het gemiddelde verbruik in het woon-werk verkeer te liggen op 1 op 16. We hadden van een moderne common-rail diesel motor een zuiniger verbruik verwacht. Maar de prettige loopeigenschappen van de motor maken dit wel enigzins goed. We zijn benieuwd wat het verbruik zal zijn op de komende vakantierit naar Duitsland.
Ook weten we al wel dat de auto voldoende comfortabel rijd en stabiel op de weg ligt om deze reis met plezier te kunnen maken. Verder is er een cruise control van John Gold gemonteerd, jammer dat dit niet tot de standaard uitrusting behoort maar dit alternatief van John Gold werkt prima en lijkt rustiger te reageren bij in en uitschakelen dan het systeem wat in de Skoda zat. Samen met het navigatiesysteem wat we reeds bezaten is de auto weer van alle gemakken voorzien.

Update 11-5-05 (22.500 KM)
Even een verslagje van een weekje Duitsland met de Getz. De wagen heeft zich uitstekend gedragen gedurende deze reis, een kruissnelheid van 140 op de autobahn is geen probleem en ook even snel inhalen is met een lichtte druk op het gaspedaal zo gedaan, de motor trekt dan vlot door naar 160/170 KM/H. Zelfs op hogere snelheid blijft de motor mooi op de achtergrond en ligt de auto vertrouwd op de weg. Ook is het confort van stoelen en onderstel voldoende om 4 uur achter elkaar te rijden zonder probleem vol te houden. In vergelijking met de Skoda Combi merk je op dit soort reizen wel dat de kofferbak niet zo groot is als in een stationkar, maar voor een compacte auto valt er met de bagageruimte in het dagelijkse gebruik goed te leven. Minder te spreken zijn we over het materiaal waar het stuurwiel van gemaakt is, na een paar uur rijden met zonnig weer wordt het stuur plakkerig en ligt dan niet meer prettig in de hand hier zoeken we nog een oplossing voor. Het verbruik bij de snelle ritten in Duitsland lag rond de 1:17 wat gezien het tempo, de belading (4 personen) en het bergachtige gebied volgens ons niet slecht is. Op de rit terug naar Nederland hebben we zelfs een gemiddeld verbruik van 1:20 gescoord.

Update 10-8-05 (30.000 KM)

Na het verzoekje hoe het nu met de auto gaat even snel een reactie. De auto bevalt nog steeds prima, hij lijkt nu goed los te zijn en is nog iets soepeler geworden de afgelopen maanden. Dit blijkt wel uit het feit dat 85 in de vijfde versnelling nu wel kan waar dit in het begin niet mogelijk was (motor liep dan niet lekker).
Het verbruik ligt nu op 1op 17 het gebruik van de airconditioning lijkt hier niet veel invloed op te hebben. Over 4 weken mag de Getz zich bewijzen op een rit naar Toscane, we hebben er alle vertrouwen in dat de auto ons zonder problemen en in alle comfort hier naar toe zal brengen. De afspraak voor de grote beurt voor deze rit is inmiddels al gemaakt bij de dealer in Groningen. We zijn benieuwd hoe deze bevalt. In ieder geval werden we netjes te woord gestaan en vlot geholpen toen we bij hun een beschermstrip voor de achterbumper hebben besteld, deze is wel nodig met 2 honden en de volledig in kleur gespoten achterbumper. Goed om te zien dat op de gefacelifte versie van de Getz een rubberen strip boven op de bumper zit, dit is toch wel praktischer. We vinden het wel jammer dat het uiterlijk van de auto na de facelift wat ’algemener’ lijkt te zijn geworden, vooral de achterlichten zijn er niet op vooruit gegaan en de neus kon ook op een Peugeot zitten. Maar wie weet valt het in werkelijkheid mee. Wel leuk dat er nu de mogelijkheid is om uit verschillende interieurkleuren te kiezen (althans in Korea waar ook een leuke minisite is voor de nieuwe Getz)

Update 25-9-2005 (36.000KM)

Net terug van een vakantierit van een kleine 3500 kilometer kunnen we weer wat melden over onze Getz. Voor de rit heeft de auto bij 31.000 km een onderhoudsbeurt gehad, hierbij is door de dealer het rechtervoorportier opnieuw afgesteld wat een vermindering van het windgeruis opleverde. De eerder aanwezige fluittoon is nu weg. Dit kwam het comfort op de lange reis naar Italie ten goede. Wat minder is bevallen is het comfort van de stoelen en dan vooral van de passagierstoel. Op een dergelijke rit heb je toch meer de neiging te gaan verzitten dan we gewend waren van eerdere auto’s. Dit dwingt je om stipt iedere 2 uur rek en strek oefeningen te doen om de doorbloeding weer op pijl te brengen. Ook viel in het drukke verkeer in Florence waar snel reageren het motto is op dat er rechts achter een flinke dode hoek zit waardoor het snel wisselen van rijbaan soms een hachelijke onderneming werd. Ook is de vering achter aan de stugge kant in vergelijking met de soepele voorvering. Wat wel beviel is de kracht die de dieselmotor op de Duitse snelwegen ten toon spreide, bij het versnellen na wegwerkzaamheden hebben we menig BMW en Audi rijder verbaasd zien kijken dat onze Getz zo vlot er vandoor ging en het hen de nodige moeite kostte om weer op snelheid te komen. De gemonteerde John Gold cruise control functioneerd hierbij perfect, vooral de resume functie waarmee de eerder ingestelde snelheid weer opgepakt wordt maakt ontspannen rijden mogelijk. Ook in de bergpassen van de Apuaanse Alpen heeft de Getz met zijn compacte afmetingen en krachtige motor ons het nodige plezier bezorgd. Wat verder opvalt is de rust in het interieur, zowel op hoge snelheid op de autobahn als op de soms erg slechte bergwegen in Italie. We hebben niets horen rammelen of kraken en ook het motor geluid blijft mooi op de achtergrond.

Update 25-6-06 (53.000km)

Inmiddels is de Getz ingeruild voor een Opel Combo Tour 1.3 CDti. Dit in verband met ruimtegebrek in de Getz als we met onze twee Boxers op stap wilden. Dan werd de ruimte in een dergelijke compacte hatchback toch te beperkt. Het afgelopen winterseizoen heeft de auto op winterbanden gereden en dit kunnen we iedereen aan bevelen. De rijeigenschappen en vooral de toegenomen veiligheid op besneeuwd en glad wegdek zijn de investering waard geweest. Een minder goede investering is de Getz als auto gebleken, de inruilwaarde viel tegen en het heeft een poos geduurd eer we een dealer vonden die een redelijk bod deed op de Getz, waarschijnlijk hebben de Koreaanse merken nog altijd geen imago opgebouwd wat een reeële inruilprijs rechtvaardigd ondanks dat er op de kwaliteit van de auto’s niets aan te merken valt. Wel merken we nu in de Opel dat de rijkwaliteiten weer net wat volwassener zijn. Meer hier over in de review over deze auto.

PROBLEMEN

Daar de auto nog niet in ons bezit is kunnen we nog niets melden over problemen of gebruikskosten e.d

Update 23-4-05 (20.200KM)
Geen groot probleem, maar al na enkele kilometers in ons bezit blijkt er een lampje van de knoppen op de middenconsole uit te vallen, ws een los contact omdat hij af en toe heel kortstondig wel brand. Dit moet nog gemeld worden bij de dealer, zo ook de fluittoon die we met name aan het rechtervoorportier waar nemen vanaf 80 kilometer.
Ook hebben we de standaard halogeen lampen vervangen voor Phillips Night vision lampen daar de oorspronkelijke lichtopbrengst in vergelijking met de Skoda een stuk minder was, de Phillips lampen compenseren dit voor een deel.

Update 10-8 (30.000 KM)
Nog altijd geen problemen wel zijn bij 24.500 de voorbanden vervangen, deze bleken scheef afgesleten te zijn. Vermoedelijk heeft de wagen bij de vorige eigenaar langere tijd op een te lage bandenspanning gereden. Ook is toen het lampje in de middenconsole vervangen, hiervoor bleek de hele schakelaar vervangen te moeten worden. Dit alles is onder garantie vervangen door de dealer. Prima service dus!

Update 25-9-2005 (36.000KM)

Bij de 30.000 kilometerbeurt is door de dealer geconstateerd dat de remblokken voor en achter aan vervanging toe waren, achter omdat ze los in de voering zaten en voor waren ze versleten. Dit viel ons wel tegen, je zou verwachten dat remblokken langer mee gaan. Maar aangezien we niet de eerste eigenaar zijn wijten we het maar aan het rijgedrag van de vorige berijder. Wel is na deze vervanging duidelijk te merken dat de auto een stuk beter en ’feller’ remt dan voorheen. Verder is bij deze beurt het luchtfilter vervangen, verder waren er geen bijzonderheden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.