Hyundai Coupé 2.7i V6 FX (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Coupé 2.7i V6 FX |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 24.000 km |
KM-stand laatst | 45.720 km |
Tuscani 2.7 Elisa
- 36.000 km
Dit is mijn derde Hyundai Coupé. In 2002 een rode 2.0 uit 1997 aangeschaft en hier vijf jaar naar alle tevredenheid mee gereden. Mijn volgende auto zou dan ook zeker weer een Hyundai Coupé worden. Het model vanaf 2002 vind ik één van de allermooiste auto's ooit gemaakt en in 2007 kocht ik uiteindelijk mijn droomauto; een zilvergrijze Hyundai Coupé 2.0 CVVT FX Sport. Het bouwjaar van de auto was 2005 en had slechts 26.000 km gelopen. Er zat geen krasje, deukje of andersoortige beschadigingen op en was een plaatje om te zien.
Na de aanschaf heb ik alle Hyundai batches vervangen door Tuscani batches (zo werd de auto in Korea verkocht). Op internet zijn er zoveel accessoires voor dit type auto te krijgen dat je hem helemaal kan personaliseren.
In het begin heb ik veel problemen met de auto gehad. Oorzaak: jaloezie van een buurtbewoner! Steeds werden er kleine beschadigingen op de auto aangebracht. Op een gegeven moment heb ik ze laten herstellen en heb ik de auto voortaan een straat verderop gezet. Te zot voor woorden eigenlijk maar het hielp wel.
Toch moest deze auto er na een jaar uit. Ik vond de auto simpelweg niet snel genoeg. Vooral met de airco aan gingen tussensprintjes voor mijn gevoel tergend langzaam. Daarnaast hield een verbruik van 1 op 9 à 1 op 10 ook niet over. Een V6 klinkt een stuk mooier, is sneller en zal in verbruik niet veel duurder zijn. Het probleem van de V6 is echter dat een handgeschakelde versie wat moeilijker te vinden is. De automaat was voor mij geen optie ondervond ik na een proefrit. De 4-bak schakelt traag en de auto voelt niet sportief aan. Na twee maanden een goed exemplaar gevonden bij een Opel dealer. De auto kwam uit 2003 en had slechts 24.000 km gelopen, waarvan 22.000 km in het laatste jaar. Bij aanschaf had de auto twee gebreken: inhouden en kraken van de versnellingsbak bij schakelen van 1 naar 2 met koude motor. Binnen de garantietermijn zijn daarom de bougies en de bougiekabel vervangen en is er een speciale vloeistof bij de versnellingsbakolie toegevoegd. De auto is nu weer in orde.
Na de aanschaf heb ik de Hyundai batches weer verwijderd en heb ik het originele luchtfilter vervangen door een "short ram". Dit was een geweldige investering. Bij constante snelheid en bij normaal optrekken hoor je niets bijzonders maar.....als je wat verder doortrekt in de versnellingen komt er werkelijk een prachtige donkere brom vanonder de motorkap. Aandacht van omstanders verzekerd! Het klinkt absoluut niet "gepimpt" of nep.
Gedurende de anderhalf jaar dat ik de auto nu rij, heb ik één keer een onverwachte reparatie gehad. Na een ritje naar Frankfurt had de krukaspoelie het begeven, kosten € 300,-. De grote onderhoudsbeurt kostte € 550,-. Hetzelfde als bij mijn vorige Coupé's. Een tussenbeurt zal dan uitkomen op ongeveer € 350,-. Best te doen dus. Het verbruik ligt tussen de 1 op 8 en 1 op 9,5, afhankelijk van of er veel stads- of snelwegkilometers mee gereden zijn.
Nadelen aan de auto zijn er niet echt. Hij zou misschien ietsje sneller mogen zijn (GTI-tjes schud je niet van je af) en de achteras had wat beter geïsoleerd mogen zijn maar daar heb je het dan wel mee gehad. De auto is gewoon een feest om in te rijden. Hij stuurt strak en niet te licht en de auto ligt als een blok op de weg. Het grootste voordeel van de auto blijft toch wel het uiterlijk en het feit dat je de auto niet vaak op de weg ziet rijden. Ik krijg erg veel complimentjes en vragen wat voor een auto het is. Ik heb dan ook absoluut geen spijt van deze aanschaf!
In de verkoop!
- 41.300 km
De afgelopen 7 maanden waren nog steeds een feest in deze auto. Ik ben ermee op vakantie geweest naar Frankrijk wat probleemloos is verlopen. De auto heeft een paar weken geleden zijn beurt en APK gehad. Niets bijzonders, alleen waren de voorbanden op. Totale kosten: € 450,-. Hij kan er weer een jaartje tegenaan!
Het verbruik is opmerkelijk verbeterd. Ik rij nu gemiddeld 1 op 10 à 10,5. Niet slecht! Toch heb ik hem te koop gezet, met pijn in m'n hart. Ik ga namelijk veel meer kilometers maken en vind het verbruik dan toch te hoog. Aangezien ik er een nieuwe 107, C1 of Aygo voor wil terugkopen staan dealers niet te springen om hem in te ruilen. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren want voor een dumpprijs gaat ie echt niet weg. Anders kan ik er kostentechnisch net zo goed mee blijven doorrijden!
Verkocht
- 45.720 km
Inmiddels heb ik de Hyundai Coupe ingeruild voor een Renault Laguna Coupe 2.0T 16V 4 Control 205 PK. Geen kleinere en zuiniger auto dus! Ik moet zeggen dat ik achteraf spijt heb. De Hyundai rijdt veel beter!
De Renault is comfortabeler, moderner, beter afgewerkt en luxer. Het ontbreekt de Laguna echter aan emotie. Voor mijn gevoel rijdt de Laguna Coupe hetzelfde als de station. Dat is echter niet wat ik zoek in een sportieve auto. Tijdens de proefrit had ik dit natuurlijk al gemerkt maar ik was verblind door de schoonheid van de auto, stom!
Dit zegt toch wel wat over de kwaliteiten van de Hyundai. Wanneer ik in die auto reed had ik een grijns van oor tot oor. Je voelt precies wat er onder je kont gebeurt, hij schakelt strak en stuurt niet te licht. De Laguna voelt afstandelijk aan en de stoelen kunnen niet laag genoeg (in de file kijk je overdreven gezien tegen de dakrand van de auto naast je). Bovendien is de auto niet snel. De auto moet 205 pk hebben en 300nm trekkracht maar die voel ik niet! Het verbruik na twee keer tanken is gemiddeld 1 op 9. Onzuiniger dus als de Hyundai V6.
Je weet pas wat je mist als je het niet meer hebt. Ik hoop dat de volgende eigenaar er net zo veel plezier van heeft als ik van de auto heb gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.