Hyundai Coupé 2.7i V6 FX (2002)

autoreview

Hyundai Coupé
Hyundai CoupéHyundai CoupéHyundai CoupéHyundai CoupéHyundai CoupéHyundai CoupéHyundai CoupéHyundai Coupé - interieurHyundai Coupé - interieur

Signalement

UitvoeringCoupé 2.7i V6 FX
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf65.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na mijn 13 jaar oude Nissan 100NX was ik op zoek naar een coupé die wat sneller en comfortabeler was. Niet een doorsnee auto, maar eentje die zich enigszins onderscheidt van de massa. Alfa GTV, Audi TT en de Hyundai Coupé stonden op mijn lijst. De Coupé is niet zo mooi als de GTV en niet zo snel als de TT, maar van deze drie wel het beste compromis en het meest praktisch in gebruik. Hij ziet er eigenzinnig uit, je ziet hem weinig, is praktisch, redelijk comfortabel, bovengemiddeld snel en rijdt erg lekker.

Eigenzinnig: Voor ik deze auto had heb ik nooit zomaar positief commentaar gehad op mijn auto, maar met deze overkomt me dat regelmatig. Zowel mannen als vrouwen vinden hem mooi en komen naar me toe om een praatje te maken. Soms wordt gevraagd wat voor auto het is (er staat geen type aanduiding op). Ik heb meer bekijks dan ik had verwacht - onopvallend door het verkeer, vergeet het maar.

Praktisch: Achterin kunnen ook wat grotere kinderen nog goed zitten en je hebt een royale kofferbak.

Comfortabel: de vering is sportief voor de bestuurder, stug voor de passagiers. Deze auto houdt niet van slecht wegdek en klinkerweggetjes! Je voelt de oneffenheden op de weg goed en hij heeft daarbij soms wat last van spoorvorming, maar het sturen is scherp. De auto is stil – je hoort alleen de banden op de achtergrond - de motor hoor je pas als je de V6 de sporen geeft. Wel is de achteras rumoerig op slecht wegdek. Geen kraakjes in het interieur.

Bovengemiddeld snel: de Coupé is bovengemiddeld snel, maar zeker geen sportbak, zoals iemand in zijn review schreef. De uitstraling van deze auto zorgt er voor dat je regelmatig wordt uitgedaagd (en met name een aantal BMW eigenaren heeft dat moeten bekopen met het uitzicht op mijn twee uitlaatpijpen). Kijk echter uit voor Gti-tjes en aanverwant spul! Aan motorvermogen geen gebrek, maar toch voelt hij niet aan als een gooi- en smijt auto (zal mijn rijstijl ook wel zijn). Het vermogen komt voornamelijk van pas als je snel wilt weg accelereren van een irritante bumperklever – met genoegen zie je die in je spiegel kleiner worden. Het is een heerlijke auto om mee te toeren, door zijn vermogen kun je vanuit iedere snelheid nog accelereren. De V6 hoor je niet, totdat je fors gaat versnellen: de beloning is een heerlijk donker motorgeluid en een duw in je rug. De automaat zorgt voor relaxed rijden – overigens kun je ook schakelen (zonder te koppelen!), maar ik gebruik dit zelden.

Rij-eigenschappen:
De Coupé komt vooral op de auto- en snelweg tot zijn recht. In de stad is de automaat een uitkomst. Hij accelereert niet alleen snel, de remmen voelen ook solide.

En verder: De auto is groter dan hij lijkt: als je er in zit kijk je tegen een lange neus van de motorkap aan. Door de lage zit, de hoge portieren en de smalle ramen voel je je goed beschermd. Toch is de auto van binnen niet klein, maar juist behoorlijk ruim, zeker voorin. Je hebt meer ruimte dan in bijvoorbeeld een Golf lV. De instrumenten en dashboard voelen degelijk aan – de materialen zijn echt niet zo goedkoop als sommige reviewers je willen doen geloven. De kuipstoelen zijn goed in te stellen en optimale zitpositie heb je snel gevonden (in de 100NX blééf ik maar schuiven met die stoel).

PROBLEMEN

Geen echte gebreken, wel wat nadelen:
1) benzine verbruik (1 op 9 lijkt het hoogst haalbare),
2) moeilijk te doseren gaspedaal (één millimeter dieper indrukken en je gaat sneller dan bedoeld – met als gevolg nadeel 1)
3) rumoerig achteras op slecht wegdek
4) slechte dimverlichting – opgelost door Philips NightGuide koplampen
5) standaard stereo is prul - ondertussen vervangen.

Binnen een half jaar had ik de volgende mankementen:
- verwarming rechterbuitenspiegel, elektrische raambediening passagierskant, en elektrische bediening kofferbak weigerden dienst: bleek een vervuild contact in een stekker te zijn
- ramen sloten te hoog in de stijlloze deuren – door dealer opnieuw afgesteld
- muffe geur airco – door dealer opgelost

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.