Honda Shuttle 2.2i LS (1997)

autoreview

Honda Shuttle 2.2i LS (1997)

Signalement

UitvoeringShuttle 2.2i LS
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf203.000 km
KM-stand laatst252.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Valt niet tegen - jan 2010

  • 208.000 km

Naar deze auto gaan kijken vanwege het betrouwbare imago. Ik was een Chrysler Voyager gewend en met name de ruimte zag ik als een groot minpunt van deze auto.

Ik moet zeggen dat toen ik de auto ging bekijken me dit erg mee viel. Natuurlijk wel minder ruimte als in de Voyager maar al met al valt het niet tegen. Met 4 kinderen is het prima te doen.

Na de aanschaf meteen een grote beurt laten uitvoeren en helaas waren de remschijven en blokken voor aan vervanging toe. Begint dus wel weer met aardige kosten...hopen dat het voorlopig hierbij blijft.

Inmiddels mee naar Frankrijk op vakantie geweest - alles ging er in, 4 kinderen en bagage - en het rijgedrag van de auto is echt perfect. Uiteraard is het geen scheurijzer maar de auto is bijzonder comfortabel, stuurt lekker en heeft voldoende power. Vooral op binnenwegen met een gangetje van 80-100 is het een heerlijke auto, ook op de snelweg helemaal prima. Schakelt soepel. Met volle belading (6 man + bagage) 1:10 vind ik prima, in de stad haal ik helaas maar 1:8.

Omdat ik behoorlijk wat kilometers prive rijdt heb ik besloten LPG te laten inbouwen...ondanks de wisselende adviezen. In iedergeval heb ik begrepen dat kleppen stellen iedere 20.000km aan te raden is, ik zal dat dus zeker gaan doen. Ook laat ik een flashlube systeem installeren voor extra klepsmering. De auto heeft bij inbouw 209.000 kilometer gelopen, het blijft een gok - we zullen zien.

Update 212.000 - maart 2010

  • 212.000 km

Bij 209.000 km LPG laten inbouwen, is prima gegaan - de auto rijd goed op LPG...goed om weer een volle tank te hebben voor 30,- ipv 80,- euro. Wel extra veer-ringen achter geplaatst omdat de auto wat zwaarder is geworden en bij volle belading nog weleens een drempeltje meenam.

Inmiddels ook de eerste APK gehad met de volgende werkzaamheden:
- distributieriem
- remblokken achter + remtang gangbaar gemaakt
- versnellingsbak olie vervangen

Bovenstaande werkzaamheden kosten 650,-. Binnenkort pak ik wat roestplekjes aan, ik hoop dat ik voorlopig geen reparaties meer te melden heb.

Update 226.000 - september 2010

  • 226.000 km

Inmiddels sinds aankoop zo'n 23.000 km gereden en toch tegenvallend veel kosten. In totaal al 2.700,- wat neerkomt op 12 cent per km aan onderhoudskosten...dat vind ik erg veel!
Naast 2 beurtjes waren dit aandrijfashoezen voor zowel links als rechts, distributieriem, remschijven + blokken voor, remblokken achter, stabilisatorstangen achter en homokineet rechts voor. Daarnaast ook nog extra vering geplaats vanwege inbouw gastank.

Ik heb deze auto gekocht om er minimaal 100.000 km mee te rijden, ik hoop dat 'ie de spreekwoordelijke Honda-betrouwbaarheid nog gaat waarmaken. Tot nu toe ben ik niet tevreden.

Update 235.000 - maart 2011

  • 235.000 km

Auto is gekeurd voor de APK en er moest een nieuwe linker voorveer worden gemonteerd, deze was gescheurd. Voor de rest geen bijzonderheden. Auto heeft sinds de vorige update geen bijzondere kosten meer gehad. Binnenkort weer voor een beurt. Betrouwbaarheid en kosten met 1 sterretje verbeterd, ik hoop dat de auto zijn betrouwbaarheid het komende jaar gaat bewijzen.

Update 237.000 - mei 2011

  • 237.000 km

Auto heeft een grote beurt gehad en daarbij is het middendeel (catalysator) van de uitlaat en remblokken voor vervangen en zijn de kleppen gesteld. Ook zijn de rubbers van de draagarmen achter vervangen zodat het gepiep en gekraak eindelijk zijn opgelost. Totale kosten wel weer een ruime 1000,-....slik....

Gemiddelde onderhoudkosten per km bedragen 12 cent, blijft een (te) hoog bedrag!

Update 242.000 - Aug 2011

  • 242.000 km

Sinds vorige week een piepend geluid bij hoge toeren. Eerst werd door de garage nog gedacht aan de dynamo en muliriemen. De dynamo gesmeerd en muliriemen vervangen maar het probleem bleef. Nu ook bij op- en terugschakelen geluiden, blijkt de versnellingsbak (automaat) te zijn.

Ik heb er een teflon-toevoeging in gegooid in de hoop dat 'ie het nog een tijdje uithoudt - maar waarschijnlijk binnenkort toch een andere bak eronder. Ga wel op zoek naar een sloop-bak.... 't zit niet mee ;-(

Update 252.000 - maart 2012 - auto verkocht

  • 252.000 km

Vandaag afscheid genomen van de Shuttle. Sinds augustus zijn de problemen met de automaat niet erger geworden en heb ik verder ook geen kosten aan onderhoud of reparaties meer gehad.

Ik heb de auto verkocht omdat deze vlak voor beurt en groot onderhoud zat, dus uitgaven. Op zich hoort dat erbij en is dat natuurlijk geen reden tot verkoop. Er komt bij dat ik voor de zomervakantie toch op zoek was naar iets ruimers...en dan is verkoop nu ene goed moment. Ik keek toch weer met een schuin oog naar een Voyager en toevallig stond er in mijn woonplaats eentje te koop waarbij ik de Shuttle netjes kon inruilen.

Eindconclusie: Al met al is de Shuttle me toch redelijk goed bevallen. Eerste jaar behoorlijk veel onderhoud gehad. Uiteindelijk in ruim 2 jaar zo'n 50.000 kilometer gereden tegen onderhoudskosten van 0,09 cent/km. Verbruik (LPG) op de snelweg is redelijk, rond de 1:9/1:10...in de stad liep het naar de 1:7 of met heel koud weer zelfs nog slechter.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.