Honda Shuttle 2.2i ES (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Shuttle 2.2i ES |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 189.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Begin 2007 zagen wij ons voor de uitdaging gesteld dat we als gezin van zes niet pasten in een normale sedan. Voor woon-werk verkeer staat hier een Toyota Prius voor de deur, maar daar passen er maar 5 in. De zoektocht werd dus gestart naar een gezinsauto (erbij) voor 6 personen met een beetje behoorlijke bagagecapaciteit. Na de geijkte modellen op de tweedehands markt (Espace, Voyager etc.) liep ik bij toeval tegen een Honda Shuttle aan met 190.000 op de klok. Uiterlijk geen opvallende auto, wat gedateerd, maar hij zag er redelijk uit. Toch maar een proefritje maken, je weet nooit.
Eenmaal rijdend was de wagen een positieve surprise. Standaard automaat, airco, electrisch schuifdak, cruise control: met de uitrusting was niks mis, hoewel het technologie van alweer een decennium oud was. De auto heeft met zijn 150 PK voldoende in huis en vol gas is inhalen met snelheden boven de 100 km/u goed te doen. De wagen is wat slap geveerd, wat betekent dat hij in bochten nogal overhelt. Maar dat went snel en wordt ruimschoots gecompenseerd door het comfort. Het zicht rondom is uitstekend.
Helemaal geweldig is het gemak waarmee de auto van 4 naar 6 persoons kan worden omgebouwd. Twee draaiknoppen op de achterste bank zorgen ervoor dat de Shuttle in een paar seconden een vlakke laadvloer krijgt. Niks gesjor met banken, de hele bank verdwijnt in de bodem. Met de bank overeind krijg je daardoor een diepe bak, hetgeen een verrassend grote bagageruimte geeft.
PROBLEMEN
Bij aanschaf bleek dat de vorige eigenaar het onderhoud wat voor zich uit had geschoven. Dat werd meegenomen in de onderhandelingen, waardoor de koop inclusief grote beurt, vervanging van de distributieriem (elke 100.000 km) en wat kleine reparaties werd gesloten. Sindsdien heb ik alleen normale slijtage gehad: banden, remblokken en remschijven voor. Olie verbruikt de Shuttle hoegenaamd niet.
Het verbruik is aan de forse kant (rond 1 op 10), maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik de meeste kilometers met 6 personen rij.
De Shuttle ziet er nog prima uit en voor zover ik nu kan beoordelen rij ik hier nog minstens 100.000 km mee. Als de betrouwbaarheid op hetzelfde niveau blijft, wellicht nog langer. Go Honda!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren