Honda S2000 (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S2000 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 29.000 km |
KM-stand laatst | 53.500 km |
ERVARINGEN
De S2000 is in 2005 zijn zesde jaar ingegaan sinds de introductie van dit model. Het verjaardagskado dat Honda zichzelf in 1999 gaf is echter geenzins verouderd. Met zijn atmosferische 2.0 liter moter met 240 pk behoort met name de techniek ook nu nog tot de topklasse.
Onder de 6000 toeren is de S2000 gelijk een Honda Civic te rijden. In de zesde versnelling kan rustig een vaartje van 80 kilometer aangehouden worden. Boven de 6000 toeren komt echter het Honda VTEC systeem in actie waardoor de auto ’gaat’ als de spreekwoordelijke brandweer. En dat laat ’ie horen ook ! Ikzelf kan geen genoeg krijgen van het geluid en laat dan ook geen gelegenheid liggen om in een tunnel even terug te schakelen en het VTEC systeem in actie te laten komen.
Deze motorkarakteristiek zal echter niet iedereen liggen. Om echt van de kracht te genieten moet de motor hoog in de toeren gehouden worden, en daar moet je echt van houden. Sportieve rijders die wel kracht willen, maar niet de vermoeiende hoge toeren zijn denk ik beter af in een Nissan 350Z.
De S2000 is een exclusieve verschijning, maar qua ontwerp misschien iets te anoniem. Ook is de auto tamelijk onbekend bij het grote publiek. Hoewel de labels op de auto voor zichzelf spreken krijg ik nog vaak de vraag om welk merk het gaat. Alleen bij motorrijders lijkt de auto bekend. Het aantal ’duimen omhoog’ van deze groep weggebruikers is namelijk opvallend. Misschien komt dit omdat bij de sprint bij groen licht het geluid van de S2000 erg dicht ligt bij de Honda motorfiets zusjes.
Mijn inziens heeft de S2000 ook in zijn 6e jaar nog alles in zich om in roadster en cabrioland een aantrekkelijk keuze te zijn.
>>>> Update 10-april-2006 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Punt van aandacht bij de S2000 lijkt het olieverbruik te zijn. Hoewel in diverse forums een zeer verschillend beeld bestaat over het olieverbuik (van nihil tot 1 liter per 2000 km) is bij mijn S2000 duidelijk dat bij het veelvuldig aanspreken van het vermogen en het rijden met hoge toeren het olieverbuik toeneemt. Bij rustig rijden is het verbruik nihil, bij zwaardere belasting ongeveer 1 liter per 4000-5000 km.
Binnenkort gaat de auto voor een grote beurt naar de garage. Vanaf dat moment zal ik elke 500 km het verbruik in de gaten houden om het bovenstaande beeld bevestigd te krijgen.
>>>> Update 12-juli-2006 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Tijdens de grote beurt is afgezien van het opnieuw uitlijnen alleen normale slijtage geconstateerd. De remmen zijn weer gangbaar gemaakt, ruitenwisserbladen zijn vervangen en ook de voorbanden zijn vervangen. Vooralsnog geen problemen dus.
2500 kilometer rijden na de grote beurt is het verbruik van de olie ongeveer een kwart liter. Vooralsnog lijkt dit dus nog niets om zorgen over te maken.
>>>> Update 17-januari-2007 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
In de winter staat de S2000 gestald en wordt er elke 6-8 weken een ’rondje’ mee gereden. Zo ook afgelopen weekend. Opvallend is dat ondanks de stilstand van enkele weken de motor zonder mankeren direct aanslaat en direct mooi rondloopt. Dat is nog eens betrouwbaarheid.
Hoewel het stoffen kapje duurzamer is dan vinyl of PVC wordt de kap door vuil en zonlicht ondertussen wel wat valer. Schoonnmaken anders dan met water heb ik tot dusver nog niet aangedurft.
PROBLEMEN
Geen gebrek aan betrouwbaarheid; de spreekwoordelijke betrouwbaarheid van Honda heeft zich tot nu toe bewezen.
Grootste kostenpost tot op dit moment: de banden. Een iets te uitbundige rijstijl in bochten leidt tot overmatige slijtage van de aangedreven achterbanden. Voor- en achterbanden zijn reeds een keer vervangen.
De enige echte verbetering in al deze jaren is de introductie van een glazen achterruit in 2002. De plastic ruit in de modeljaren daarvoor is namelijk nogal krasgevoelig.
In de verkoop ?
- 53.500 km
Na 4 jaar plezier lijkt er een eind te komen aan de relatie met de S2000. Met twee jonge kinderen komt de auto maar zeer beperkt van stal. Enkel een kleine 2000 km in een jaar weegt wellicht niet op tegen de kosten.
Ondanks dat de auto niet zo veel meer rijdt, heeft hij geenzins problemen met het ontwaken na enkele weken niet gebruikt te zijn. Natuurlijk hangt de accu aan de druppellader, maar ook op andere vlakken toont 'ie niet dat hij niet dagelijks op de weg is. Nou krijgt de S2000 ook elk jaar trouw zijn onderhoudsbeurten bij de Honda dealer. Deze beurten zijn, omdat er hooguit slijtage gevoelige onderdelen vervangen hoeven te worden (banden, schijven, blokken) eigenlijk nooit en verrassing en op het prijsnivo van een doorsnee middenklasser. Olieverbruik is er de afgelopen 2000km niet of nauwelijks geweest.
Zal met pijn in mijn hart afscheid doen, al slaap ik er nog wel een aantal weekjes over.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.