Honda S2000 (2000) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | S2000 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 47.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In het introductiejaar (1999) van de S2000, dat was nog voordat ik mijn rijbewijs had, een keer in een S2000 gezeten bij de Honda-dealer. Hier heb ik de auto uiteindelijk ook aangeschaft. Vijf jaar later kwam ik op het idee dat ik er wel een auto bij zou willen kopen voor de weekenden. Na een proefrit was het zeker dat het een S2000 moest worden.
Rijden:
De hoogtoerige motor klinkt en voelt geweldig. De auto weegt relatief weinig en met 240pk kom je geen power te kort. Je moet echter wel op toeren blijven. Onder de 6000 toeren voelt het als een gewone personenauto. De 240pk wil in de praktijk wel eens tegenvallen. Je moet wel bij de les zijn (juiste toerengebied, snel schakelen). Dit bedoel ik niet verkeerd, je hebt meer dan voldoende vermogen, maar sommige turbodiesels kunnen je wel eens verrassen als hun turbo het werk doet en jij nog moet terugschakelen en zorgen dat je in het juiste toerengebied komt. Rijdrag is erg goed.
Interieur:
De zitpositie is een beetje afhankelijk van de lengte van de bestuurder. Ik zat er met mijn 1m78 als gegoten in. Het stuur is echter niet in hoogte verstelbaar. De stoelen (volgens mij afkomstig van Recaro) zijn een van de beste stoelen naar mijn idee, ik vind ze beter dan de sportstoelen in mijn huidige BMW 330i. Genoeg steun, en op lange ritten ook goed vol te houden. Het schakelen gaat heerlijk direct met zeer korte schakelwegen. Het enige nadeel is de (in modeljaar 2000) volledig aluminium pook. Vooral op een mooie zomerdag kan deze gigantisch heet worden als de auto even in de zon geparkeerd staat zonder dak. De rest van het interieur is wat minimalistisch maar voldoet zeker. De snelheidsmeter (digitaal) vond ik soms, zeker met zonnebril op, moeilijk afleesbaar. Overdag met lampen aanrijden was dan ook niet aan te raden omdat het dashboard dan dimt.
En de auto had wat eigenaardigheden, zoals een knop voor de sproeiers van de xenon-lampen die op de middenconsole zat. Het kwam nog wel eens voor dat ik deze per ongeluk indrukte met dak open. Wel leuk voor als er mensen meereden, gratis douche.
PROBLEMEN
december 2004 - 55.000 km:
Motor wilde niet aanslaan. Nadat de dealer op locatie is gekomen was dit wel gelukt, echter liep de motor op drie cilinders. Cilinderkop rivisie en nog wat zaken vervangen. Kosten 1.850,- euro.
oktober 2005 - 70.000 km:
Het complete motorblok kapot gereden door (plotseling) zeer hoog olieverbruik. Toen heb ik gelijktijdig de dealer opdracht gegeven een geheel nieuw motorblok erin te laten zetten en de auto te koop te zetten. Vertrouwen in de auto was weg en ik was bang dat ik op elk ’tikje’ zou gaan letten.
Gelukkig lees je ook goede verhalen over de motoren, maar ik had waarschijnlijk ’dikke pech’. Kosten 7.000,- euro.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.