Honda Jazz 1.4 Style Mode (2010)

autoreview

Honda Jazz 1.4 Style Mode (2010)

Signalement

UitvoeringJazz 1.4 Style Mode
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf19.988 km
KM-stand laatst89.535 km
Lezerswaardering: 94%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kennismaking

  • 20.178 km

Een andere auto! Altijd leuk, en zeker nu, want we hebben 2 auto's ingeruild en gaan het proberen met 1 auto in het gezin. Dat wordt wennen, na 25 jaar! OK - en een scootertje ernaast.

Anyway - deze Jazz is dus de eerste auto die we gebaseerd hebben op de eisen en wensen van twee zeer verschillende gebruikers.
We zochten op: Zeer betrouwbaar, simpele bediening, veel binnenruimte, zuinig, flexibel en een comfortabele uitrusting. Korter dan een 2005 Corolla Station, beetje langer dan een 1998 Volkswagen Polo. Benzinemotor, automaat, metallic lak.
Geen nieuwe, wel een jonge gebruikte, met als het kan niet veel kilometers.

Op de longlist stonden de Nissan Note, Toyota Yaris of Urban Cruiser, Honda Jazz, Suzuki Swift en de Subaru Trezia en z'n Toyota evenknie.
Gekeken, gelezen, gereden, gesproken, nagedacht en vergeleken.

Uiteindelijk en vol overtuiging gekozen voor de Jazz, maar dan wel het model van 2008 - 2011, in een beetje knappe uitvoering.

Na een paar weken zoeken deze 2010 Style Mode gevonden, vers ingeruild bij een Chevrolet / Opel dealer. Zo ongeveer nieuw uit doos, net geen 20.000 km gereden. Jaarlijks onderhoud gehad, vaste trekhaak eronder. Geen parkeersensoren, geen navigatie af fabriek, maar verder completer
nog dan we hoopten.

Fijne stereo installatie met 6 speakers, elektrische ramen achter, inklapbare spiegels, lichtmetalen velgen, climate control - het kan niet op.

Nog geen 1350 cc en wel 100 pk, en een 6-traps automaat.

Erg goed zicht rondom, enorme buitenspiegels, super simpele stoel/stuur / spiegelverstelling.
De achterbank vouwt erg makkelijk om, ik schoof zo een flinke bolderkar naar binnen - zonder demonteren.

Wat kan je zeggen na 3 dagen en geen 200 kilometer? Nog niets - we hebben hooggespannen verwachtingen gezien de reputatie van Honda en de Jazz. De eerste indrukken zijn in ieder geval prima!
Ik zet alle waarderingen op 4 van 5 - omdat
ik ze moet invullen.

Eerste ervaringen

  • 22.586 km

Nog geen twee maanden verder en al dik 2500 kilometer gereden. Dat gaat snel!
Jazz rijden is echt heel makkelijk. De Climate Control staat op 21 graden, prima CD geluid door 6 speakers, en vooruit met de geit.

Wel erg wennen aan het bruuske remmen - maar een klein beetje pedaalslag is nodig voor een forse vertraging.

Bovendien schakelt de I-Shift razendsnel naar de 6e versnelling, je rijdt maar heel kort in 2 of 3. Bij koude motor rij je vrij lang in de 1ste versnelling.
Als je wilt invoegen op de snelweg met een mooie lange invoegstrook is het wel zaak het gaspedaal flink in te duwen, de bak schakelt dan 1 of 2 versnellingen terug en maakt dan wel een acceptabele acceleratie mogelijk. Even terugflipperen met de schakelflipper kan ook, daarma de bak weer in 'auto' zetten met de pook.

Qua verbruik zitten we nu op 6.1 liter/ 100 km, afgerond dus 1 liter op 16,4 kilometer.
Dat valt me mee bij ons zeer gemixte gebruik - ook korte stukken in de stad. Bij snelweggebruik rij je echt zuiniger dan 5.0l / 100km. En de Climate staat aan!
Wel optisch bedrog door de brandstofmeter - die loopt best snel terug. Maarja - kleine tankinhoud, iets van 35 liter.

De kofferbak is niet zo heel groot, maar daar zetten we gerust twee flinke klapkratjes boodschappen in. En die Magic Seats zijn een uitvinding - kan iemand Honda een Nobelprijs hiervoor geven? Planten, stofzuiger, heel veel dozen...je raakt het makkelijk kwijt. En omdat de deuren ver opengaan heb je bruikbare ruimte genoeg.

Eerste bezoek aan de Honda dealer ook achter de rug - er zitten nu stootstrips op de deuren en spatlappen voor en achter. En, lang over nagedacht - ik heb toch een noodreservewiel achterin laten leggen. Vast handig, zo'n spuitbus, maar met dit noodwiel blijf ik zeker mobiel. Wel heel duur, vond ik, maar liefst 283 euro! Rare maat band is de verklaring, en nergens gebruikt te vinden. Oef. Maar goed, de dealer maakte er een pakketprijsje van(met strips en spatlappen) en ik rekende EUR 575 af.

half jaar onderweg

  • 27.686 km

Een half jaar en net 7500 kilometer verder. Kan niet anders zeggen: de Jazz is een fijn ding, met een paar eigenschappen waar je aan moet wennen.

We kregen zeer attent een berichtje van het autobedrijf waar we Jazz kochten dat het half jaar Bovag garantie bijna afliep, en of we nog vragen of controlepunten hadden? We kwamen tot 4 in totaal:
- Na een echt koude start loopt het motortje max. 3250 toeren om dan pas op te schakelen naar de tweede versnelling. Blijkt zo te horen, kan geen kwaad.
- De brandstofmeter staat op nul, dan tank je 33 liter. Tankinhoud: 42 liter. Frummelen met de vlotter zou kunnen, besloten het zo te laten. Nieuwe mindset: bij 0 gaan we tanken, niet bij 'minder dan een kwart gevuld'.
- Knarsende remmen komen vooral door het wegremmen van vuil en vliegroest van de schijven.
- Windgeruis bij de bestuurdersdeur: Dat heeft Honda ook ervaren en heeft een service actie geactiveerd om de portier rubbers van de beide voordeuren anders te monteren.

Check! En hartelijk dank Auto's Kleyweg in Den Hoorn voor echte service!

Er hebben inmiddels een stuk of 7 personen met Jazz gereden - iedereen rijdt er zo mee weg en komt blij weer terug. En iedereen moet wennen aan de remvertraging en het zeer snelle opschakelen. Invoegen op de snelweg in z'n vier...toch maar even geforceerd laten terugschakelen.
Jazz is regelmatig tot het dak volgeladen met spullen en dingen, banken omgooien of zitting opklappen is super simpel.
De voorstoelen zijn wel wat krapjes voor de langeren onder ons en geven op langere ritten weinig ondersteuning.

Enne: 7500 km met een gemiddeld verbruik van 6,1 liter, met de airco meestal aan: Netjes.
Een tankje hyper milen doet 4,9 liter.

Vrolijk Voorwaarts!

een jaar Jazz

  • 34.991 km

Valt er na een jaar dan ook maar iets spannends over onze Jazz te vermelden? Nou...eigenlijk niet. Bij kilometer 34532 is de Jazz naar de dealer geweest voor een jaarlijkse onderhoudsbeurt. Alleen reguliere dingen en de remvloeistof vervangen, bijna 236 euro aftikken en rijden maar weer. Nu Honda Assistance gekregen - een soort pechhulp die je waarschijnlijk nooit nodig hebt. Fijn, meteen de ANWB Wegenwacht opgezegd en 55 euro bespaard. De dealerprijs was toch al concurrerend met een paar lokale garages maar met Assistance was het de beste aanbieding. De beurt ging trouwens niet echt snel: heb in totaal 2,5 uur bij de dealer doorgebracht. Niet leuk.

We zijn blij met het grote gebruiksgemak van de Jazz, die Magic Seats gebruiken we meer dan gedacht en de auto zit regelmatig tot het dak volgeladen.

Als je lang bent (ik ben 1.89m) zit je op de langere stukken niet echt lekker. De bestuurdersstoel is best wel klein, de bijrijdersstoel ook. Als je op de achterbank zit kan je je voeten niet handig kwijt - de tank zit onder de voorstoelen en de vloer is niet vlak.

We zijn prima tevreden over het brandstofverbruik en de elektrisch inklapbare spiegels zijn superhandig. Het snelle opschakelen van de versnellingsbak nemen we voor liep - invoegen op de snelweg in z'n zes...het kan, maar is niet vlot. Gasgeven en terugschakelen helpt.

Wel opvallend: Het plaatwerk lijkt wel wat dun, er hoeft niet heel veel te gebeuren voordat er een deukje verschijnt. Al een laten restylen op de achterklep, de volgende komt eraan voor de bestuurdersdeur. Geen ramp, onzichtbaar opgelost.

Rollen maar!

Dealerwissel

  • 40.297 km

Gisteren even langsgeweest bij een andere Honda dealer om ruitenwisserrubbers te laten vervangen. Was echt niet tevreden over het werk van de vorige en heb ze naar aanleiding van mijn laatste teleurstellende ervaring een mail gestuurd. Daar kwam een vriendelijk en nietszeggend antwoord op. Prima, dan gaan we verder kijken.

Omdat het rubber van de achterwisser losscheurde (die was dus niet vervangen bij de laatste service beurt) en de linker voorwisser flink streepte ( idem) was dat een mooie binnenkomer bij de nieuwe dealer. Vriendelijk telefonisch geholpen, dag later langsgereden, en in de tijd dat het duurde om af te rekenen en gegevens achter te laten waren er drie wisserrubbers vervangen. EUR 44,65 achtergelaten en vrolijk weer verder. Kijk, zo zie ik het graag. Vriendelijk, professioneel, snel en tegen een redelijke prijs.

Alweer geen nieuws...

  • 46.350 km

Hoe spannend is een Honda? Niet. Echt helemaal niet. En weet je hoe lekker dat is?

Beurt bij de Honda dealer, na uitlezen geeft de computer beurt AB2 aan: filters en vloeistoffen vervangen. De Jazz is nu bijna vijf jaar oud.
Kwam er iets bijzonders boven? Nee, natuurlijk niet. Oliefilter, Pollenfilter, Luchtfilter, 3,7 liter 5W30 en een drupje koelvloeistof bijvullen. Gratis APK werkzaamheden, beetje testwerk and that's it. EUR 441,55 achtergelaten en koffie en een nieuwe Jazz brochure gekregen. Prima prima.

Fijne dealer, vlotte telefonische en persoonlijke service. Auto om 09:30 gebracht, gratis leenauto (ook een automaat) meegekregen en om 15:30 weer opgehaald. Heerlijk zo.

Heb ik zelf nog iets gedaan aan de Jazz? Nou...helemaal zelf de wielen gewisseld: voorwielen naar achteren v.v zodat het spul gelijkmatig slijt. Nog steeds 4,5 mm profiel en dus nog lang niet versleten.

En door!

Nieuws? Nee joh - het is een Honda

  • 59.327 km

Als je dit leest om iets nieuws, verrassend of opzienbarends te weten te komen over de Jazz...stop dan maar.

Een jaar gereden en geen nieuws. Echt, niks. Starten, lopen, rijden, klaar. Af en toe tanken, dat wel, gebruik tussen de 4,4 en 5,7 liter per 100 km.

Onze Jazz is nu 6 jaar oud en mankeert helemaal niks. Net terug van de dealer voor regulier onderhoud (de 60.000 km of 36 maanden beurt). Nieuwe olie, filters en nieuwe remvloeistof. 5 kwartier werk, koffie en een flesje water erbij en een grote glimlach bij de servicebalie. De kassa liet 315,50 zien.

Na die 6 jaar hebben de banden (Michelin Energy XM1) het wel gehad. Nu nog tussen de 3,2 en 4,0 mm en wat droogtescheurtjes bij de profielblokken - dat wordt dus binnenkort vervangen. Nou hou ik van vooral stille banden en zo te zien is de Energy Saver Plus de allerstilste...

Gek genoeg doet de automatische airco het nog steeds prima (dacht dat die nou wel eens bijgevuld zou moeten worden, maar nee) en heb ik nog geen lampje hoeven vervangen.

Een van mijn gezinsleden reed een paar weken geleden even naar Dusseldorf heen en weer en heeft Jazz 'gemaxt' op de Oberhausen Straight: 180 km/u en geen streep meer. Nog wel toeren 'over' want echt niet in het rood: Zou er een snelheidsbegrenzer in zitten?

En door!

toch nieuwe banden

  • 59.635 km

Even over nagedacht, uiteindelijk de knoop doorgehakt en besloten dat er voor de echte winter begint nieuwe zomerbanden nodig zijn. De af-fabriek Michelins hebben nog wel redelijk profiel maar zijn wel hard en hebben droogtescheurtjes overal. Niet dramatisch maar wel genoeg om te besluiten dat er nieuwe Michelins op mogen, en wel de Energy Saver plus.

Ook nieuw: niet bij de Honda dealer laten doen en ook niet bij een bandengigant. Ik heb flink online gespeurd en dat resulteerde in vier stuks nagelnieuwe Michelins op de deurmat voor EUR 251,- Gewoon bij een bandenwebshop besteld en binnen drie werkdagen thuisgekregen. Allemaal dezelfde DOT code, ze zijn vier weken geleden geproduceerd.

Samen met een goeie bekende die automonteur is ze op zaterdagmiddag (de werkplaats was dicht) gewisseld - inclusief nieuwe ventielen en plaklood. Zelf meegeholpen en dan merk je dat je er echt wel even handigheid in moet hebben om dit vlot en goed te doen.

En nu de Jazz toch op de brug stond er meteen eens goed onder doorgelopen en de onderkant geinspecteerd. Vlekkeloos, geen roest en geen beschadigingen.

Op de terugweg werd al duidelijk dat deze banden echt veel stiller zijn en zelfs wat meer stuurgevoel geven. Mooi - daarom koos ik ook voor juist deze Michelins.

en toen...stonden we stil...

  • 61.911 km

Nou zeg...gebeurt er toch nog wat met de Jazz. Gestart..15 meter gereden, gestopt, gewacht...toch de motor maar uitgedaan...na 5 minuten opnieuw starten...en toen was het klaar.

Een paar mooie klikken uit het vooronder en daar bleef het bij. Kleine troost: ik stond letterlijk voor de voordeur van mijn huis. Voorlopige conclusie: accu plat.

Handige zoon in huis checkt met scope: inderdaad, de originele accu is er klaar mee en levert geen 12v meer.
Dat is duidelijk. Naar de lokale automaterialenzaak en daar een nieuwe Bosch accu (met Japanse polen) opgehaald, die er na welgeteld vijf minuten inzat. En klaar. Dat gaat sneller dan Honda Assistance ooit kan zijn.

De Jazz is van 2010 en de Yuasa accu ook. Niet heel gek dus.

Afgetikt: EUR 81,76, inclusief Loodtoeslag a 7,25 waarover je ook gewoon 21% BTW betaalt.

En door...

nieuwe airbag

  • 69.180 km

We kregen een vriendelijke brief van Honda:

De opblaasmodule van de bestuurdersairbag kan overmatige druk opbouwen. Bij activering kan de interne druk ertoe leiden dat de opblaasmodule scheurt, waardoor metalen fragmenten weggeschoten worden die kunnen leiden tot letsel. Daarnaast zal de airbag niet voldoende bescherming bieden en zal de overdruk mogelijk leiden tot extra letsel. Vanwege dit veiligheidsprobleem is Honda een terugroepactie gestart.

Goed, daar hoef ik niet over na te denken. De dealer gebeld, afspraak gemaakt, auto gebracht, kop koffie gekregen en rondje showroom gekeken...koffie op en auto klaar. Soepel hoor!

APK, Onderhoud en...

  • 69.601 km

Een jaar verder sinds de laatste APK en nog niet eens 10.000 km gereden!

Dat komt ervan als je zoveel mogelijk loopt of fietst in je eigen dorp en er een fijne motorscooter naast hebt.
Jazz is inmiddels ruim 7 jaar oud en dat is voor mij een moment om na te denken over de verzekeringsdekking en onderhoud bij de dealer.

Dat laatste werd een gemakkelijke beslissing. Onder de hoede van een goede kennis (automonteur) kon ik zelf een servicebeurt aan mijn Jazz uitvoeren in de werkplaats van een ex-Honda dealer. En dat wilde ik nou echt altijd al eens doen!

Mens, wat zit zo'n Jazz goed in elkaar. Alles goed bereikbaar, stevig gebouwd en slim ontworpen. Geen plastic onderdelen die afbrokkelen, een miniem beetje oppervlakkige roest bij de wielophanging en verder als nieuw.

Het complete protocol van een servicebeurt doorlopen en er waren slechts twee kentekenplaatverlichtinglampjes :-) en een vers interieurfilter nodig. De olie gaat nog eens 9.000 km mee volgens de on-board oliekwaliteitsmeter dus die vervangen we volgende keer. Wel alle remblokken losgehaald, schoongemaakt en met een beetje vet weer teruggezet. Die gaan hun laatste jaar in, volgende keer schijven en blokken rondom vervangen.

En, na 7 jaar, ook het aircosysteem gecheckt en opnieuw afgevuld, terwijl er naar verhouding weinig nieuw gas werd toegevoegd.

Afsluitend de APK-keuring waar Jazz zonder enig probleem doorheen rolde. Soepel, soepel, soepel...

De hoedenplank (stom woord eigenlijk,beter is bagageruimteafdekking) begint wat te klapperen. Die ligt nu op rubber stripjes en dat leek afdoende. Uiteindelijk heb ik de bekleding van de bagageruimte rechts losgehaald en dat bleek de boosdoener. De dempingsmat die daar zit was verschoven. Opnieuw vastgeplakt en het spul weer gemonteerd. Rust achterin!

Wat een goed ding toch, zo'n Jazz!

nieuwe olie...

  • 73.773 km

Bij de laatste beurt gaf de boordcomputer aan dat de olie nog 9000 km mee zou moeten kunnen. Dat is dus helemaal niet gelukt. Er blijkt een nogal gevoelige sensor in te zitten die die besloot alarm te slaan, na een paar duizend kilometer. Snap ik - winterkou, veel kortere stukken, daar wordt olie niet blij van.

Al met al zelf olie vervangen, 3,6 liter en een origineel oliefilter er op. En door...

Verder geen nieuws? Nee...verder ( natuurlijk) geen nieuws.

Alweer APK en onderhoud

  • 79.689 km

En zo is de Jazz 8 jaar oud geworden en heeft hij bijna 80.000 km gereden.
Tijd voor een beurt en een APK. Opvallende zaken? Nee, helemaal niet. Niets anders dan een grote beurt met nieuwe olie en oliefilter, een interieurluchtfilter, een luchtfilter, een carterstop ringetje en een flesje injector cleaner. Nieuwe remvloeistof erin en nieuwe wisserbladen rondom en klaar is Clara. Totaalkosten 461,47 inclusief de BTW.

Voor de beurt even lekker een flink stuk met Jazz gereden en een paar keer flink geremd om die schijven en blokken goed te gebruiken. Die hoeven normaal niet zo veel te doen. Dat hielp trouwens prima: alle schijven en blokken in orde en dus niet hoeven vervangen.

Nog steeds zeer tevreden over de Jazz. Ik had even de 'andere auto kriebel' maar zou echt niet weten welke vervanger het zou moeten worden qua gebruiksgemak, techniek en betrouwbaarheid. Doorrijden dus!

Heeft er iemand uitgevonden hoe je de dimlichten als dagrijverlichting kunt schakelen? Toch wel een veilig idee om in deze grijze auto op grijze dagen niet te hoeven denken aan die lichtschakelaar. Volgens de dealer kan het niet en een LED inbouwsetje monteren kan natuurlijk altijd nog.

Afscheid nemen met een glimlach

  • 88.925 km

Zeg, is er nog nieuws over die grijze Jazz?
Nee, helemaal niks. Foutloos ding. In de zomer een vriendelijke edoch dringende brief van de importeur gekregen om spoedig de terugroepactie op de bijrijdersairbag te laten uitvoeren. Supersoepel geregeld bij de dichtstbijzijnde dealer.

En dan...denken we na, in de vakantie, ook over onze auto. Dat de zitpositie voor de langere mens niet heel lekker is op flinke afstanden. Dat de kofferbak prima is en die magic seats de uitvinding van de eeuw zijn, maar ook dat we die nu wel erg vaak gebruiken. Meer ruimte zou echt lekker zijn.
Dat Jazz bijna 6 jaar bij ons is en volledig foutloos werkt. Lekker zuinig ook en handig compact. Tsja...wat te doen?
Want...als geen Jazz ( ook niet het nieuwere model) en ook geen HR-V ( dat schiet niet echt op)...wat dan wel?

We hakken de knoop door en ruilen Jazz in, voor een mooi bedrag. Echt goedkoop gereden dus.
Binnenkort rijden we verder in een...*cliffhanger*...

Ingeruild

  • 89.535 km

En daar gaat Jazz, na 6 jaar minus 6 weken. Daar kijken we zeer positief op terug. We stappen uit...en weer in, nu in een Honda CR-V.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.