Honda Jazz 1.4 Exclusive (2010)

Honda Jazz 1.4 Exclusive (2010)

UitvoeringJazz 1.4 Exclusive
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2015

Honda Jazz 1,4 Exclusive (2010)

Laat ik er maar meteen duidelijk over zijn. Ik ben niet toevallig op een Honda Jazz gestuit. Nee, ik wilde al heel erg lang, heel erg graag een Honda Jazz. Dan weet u dat maar alvast. Deze wens vervullen bleek minder gemakkelijk dan gezegd. Het heeft mij vele jaren en veel moeite gekost.

Wat is er toch mis met Honda?
Mijn eerste auto was een negen jaar oude Honda Concerto. Een onbekend talent en voor mij de bevestiging dat Honda fijne betrouwbare auto’s maakt. Dat geldt helaas niet voor de verkopers bij Honda. Ik vind het echt ongelofelijk knap hoe je een merk, waaraan zulke sterke waarden als kwaliteit en betrouwbaarheid zijn verbonden, aan de straatstenen niet kwijt raakt. Dat werkt ook door bij de dealers. Mijn wens voor een nieuwere Civic werd nooit serieus genomen en zo belandde ik door de jaren heen in een Nissan (ook fijn) en een Skoda (minder fijn). Heeft u wel eens geprobeerd over te stappen naar een Honda? Nergens dan bij de Honda dealer is het bij te betalen bedrag zo hoog. Vrienden en familieleden dropen gedesillusioneerd af. Na tien jaar rekende ik nergens meer op totdat ik door de lokale merkdealer werd gebeld. Of ik geïnteresseerd was in een Honda Jazz 1.4 Exclusive uit 2010. Eindelijk kwamen we er uit.

Waarom een Honda Jazz?
Wie wil er nu een Honda Jazz? Ik vermoed dat veel lezers nu al hoofdschuddend zijn afgehaakt. Woorden als saai en triest duiken op. Het zijn ook woorden die in mij opkomen als ik op weg ben en links en rechts opgedirkte, benzine slurpende, lege ruimte verplaatsende monsters zie langskomen. Wat is er mis met een compacte en zuinige auto waar je met je gemak een standaard familie in kwijt kunt? Wat boeit het als je niet als een raket weg schiet bij het stoplicht of de 200 km/uur niet haalt?
Ik word blij van mijn Honda Jazz tussen al het andere verkeer. Als een lichtend baken rij ik tussen al die vormen van onnodige overdaad en ballast om mij heen. Ja, u raadt het vast. Ik ben geen leaserijder en ik zie een auto ook in de eerste plaats als functioneel. Dat maakt het echter niet emotieloos. Is tevredenheid een emotie? Die emotie lijkt nogal verbonden te zijn aan de Honda Jazz. Hoe staat het met mijn tevredenheid?

Het dagelijks gebruik
Ik kocht de auto met ruim 76.000 km. op de teller. Inmiddels staat de teller op 245.000 km. Dat moet voldoende zijn om mijn ervaringen over deze auto met u te delen. Wat achtergrond over het gebruik is wel handig. De eerste 2,5 jaar is de auto gebruikt voor intensief woon-werkverkeer. Elke dag 220 kilometer, 4 dagen per week. Dat waren voornamelijk snelwegkilometers. Ook de wintersport en zomervakantie zorgden voor de nodige extra kilometers. Na 2,5 jaar waren we zo 110.000 kilometer verder.
De laatste 2,5 jaar wordt de auto nog maar incidenteel gebruikt voor woon-werkverkeer, dat ook nog eens veel korter is. De vakanties en familiebezoeken zijn nu de langste ritten. Veel kilometers worden in de stad en over lokale wegen gemaakt. Zo is er nog eens 60.000 kilometer bij gekomen.

Hoe voelt de auto?
De auto voelt zeer goed, maar ik ben eerlijk gezegd ook niet heel veel ver-/gewend met auto’s boven het B-segment Ik klim omhoog zeg maar. De vorige generatie van de Jazz stond ook al op mijn verlanglijstje, maar mijn vrouw vond dat maar niets. Voelde en stuurde als een karige boodschappenauto. Daar moest ik haar ook wel gelijk in geven. Hoe volwassen voelt deze generatie Jazz dan aan. Echt een sprong vooruit. Degelijk en luxe, zeker in de Exclusive uitvoering. Een iets hogere zit, goede verstelbare stoelen en alles op een ergonomische wijze onder handbereik. Ook de puberzonen kunnen nog prima terecht op de achterbank. Ja, wel wat hard plastic voorin. Dat kan mooier natuurlijk, maar ik ben er aan gewend. Ik vind reflecterende digitale dashboarden en/of navigatiesystemen veel lelijker. Hier nog fijne analoge klokken.

Hoe rijdt de auto?
Wat mij in begin het meest opviel is dat kleine oneffenheden goed worden doorgegeven. Denk dan aan die wegen met betonplaten. Daar ga je echt een beetje van hobbelen. Dat was mij eerder nooit opgevallen in een auto.
Verder hoor je altijd wel de motor, de ventilator of bandengeruis. Ik geloof het graag dat dat in grotere auto’s beter verzorgd is, maar het is niet hinderlijk. Verder stuurt de auto lekker licht en direct en maken de compacte afmetingen dat je lichtvoetig door smalle en kleine ruimten beweegt. Het goede zicht rondom geeft verder het veilige gevoel dat je overal goed het oog op hebt. Inparkeren gaat zo ook zonder sensoren prima.
Na vijf jaar rijdt de auto voor mijn gevoel nog hetzelfde als die eerste dag. Dat geeft vertrouwen.

Hoeveel verbruikt de Jazz?
Ik vind het belangrijk dat een auto zuinig met brandstof om gaat. Hoewel dit niet de zuinigste versie was, heeft de Jazz mij daarin zeker niet teleurgesteld. De eerste 2,5 jaar liep het verbruik gemiddeld uiteen tussen 4,9-5,3l/100 km. Zeg maar zo tussen de 1 op 19 en 1 op 20. De laatste jaren wordt er minder op de snelweg gereden en nam het verbruik toe tot circa 5,5-5,9/ 100 km (1 op 17 à 18). Dit zijn waarden volgens de boordcomputer. Daarbij moet ik aantekenen dat ik een zuinige manier van rijden heb en op de snelweg de cruise op 100 km/uur zet. Ook voordat dit verplicht werd gesteld, maar dat verrast u vast niet.

Waar blinkt de Jazz in uit?
Voor mij zijn dat drie punten: de motor, de ruimte en het gebruiksgemak.
De motor doet het gewoon altijd onder alle condities en naast benzine hoef ik verder nooit iets bij te vullen tussen de onderhoudsbeurten door. Blijf het ook wonderbaarlijk vinden hoe compact de motor is weggewerkt. Er zijn niet veel auto’s met zo’n kleine motorkap.
Het is een voorbeeld van hoe slim de auto ruimtelijk in elkaar zit. De auto is compact, maar geeft je nooit dat gevoel van binnen. Voorin is het riant zitten en dat geldt eigenlijk ook achterin. Tot 1,85 m. zit je daar gewoon prima met voldoende been- en hoofdruimte. Dat terwijl het panoramische dak zelfs nog wat hoofdruimte wegneemt. Hiermee scoorde de Jazz voor ons ook beter dan bijvoorbeeld de Insight. Die kent een vergelijkbaar materiaalgebruik en interieur, maar mist echt hoofdruimte achterin. De kofferbak van de Jazz is ook meer dan voldoende groot. Op vakantie een skibox bovenop en alles past prima. Bij de hybride Jazz van deze generatie is de kofferbak een stukje kleiner, terwijl je er niet heel veel zuinigheid mee wint. Ook dat hebben we afgewogen.
Het gebruiksgemak is gewoon groot. Zo kent de Jazz overal opbergplekken. Daarnaast zijn er de vaak genoemde en geroemde magic seats. Laten we eerlijk zijn. In de praktijk gebruik je die niet vaak, maar op momenten ben je blij dat ze er zijn. Zoals voor die extra tent, slaapmatten of slaapzakken onder de stoelen of bij het verhuizen van spullen. Het meest vallen ze me echter op door het gemak van inklappen waarmee vervolgens snel een grote vlakke laadvloer ontstaat. Verder zijn het dus die compacte afmetingen en het vele glas rondom die de Jazz zeer prettig en veilig in het gebruik maken.

Kleine gebreken
Valt er dan niets tegen aan de Jazz? Ja natuurlijk zijn er wel punten. Ik zal beginnen met wat kleinere gebreken die hooguit incidenteel wat irritatie opleveren.
Ik wil dan als eerste de benzinemeter noemen. Daar moet je echt aan wennen. Die begint al snel te branden. Zo snel dat ik er weinig geloof aan hechtte en zelf een berekening maakte. Ik had de Jazz net twee weken en het is de eerste en enige keer geworden dat ik stil kwam te staan langs de weg. Zonder benzine, omdat je niet helemaal kunt vertrouwen op de interactie tussen de tank, het waarschuwingslampje en de verbruikscijfers van de boordcomputer. Ik houd sindsdien maar aan dat na het waarschuwingssignaal er nog ongeveer 150 kilometer gereden kan worden.
Vervelend is ook een voorlamp wisselen. Dat is echt een geprutst, vooral aan de kant van de accu. Over de accu gesproken. Ik heb altijd het gevoel dat die, met alle luxe ook aan boord, maar net op zijn taak is berekend. Zo zie je altijd een spanningsflikkering als de airco aanslaat. Dat gezegd hebbende, heb ik verder niet het gevoel dat de accu een kortere levensduur heeft.
Tijdens de laatste twee hete zomers merkten we dat de airco het op een bepaald moment niet meer trok. Er werd alleen maar warme lucht naar binnen geblazen. Misschien moet er iets vervangen worden aan de airco. Verder wil het openen of sluiten van de tankdop wel eens haperen. Je moet dan zelf een pinnetje terugduwen en dan gaat het weer. De laatste tijd weigert de ontgrendeling van de kofferbak soms dienst. Een paar keer alles open en dicht en dan pakt die meestal weer. Het zijn kleine dingen die de garage de volgende keer mag oplossen.

Grotere gebreken
Wij hebben te maken gehad met één wat groter gebrek en dat betrof de katalysator. Na drie jaar rijden ging het oranje motormanagement lampje branden. Met de Honda Concerto hadden we dat al eens eerder gehad. Het is de katalysator die teveel vervuild is geraakt. Remedie is wat steviger op het gas te zitten en flink door te trekken. Als je dat een tijdje doet, dan gaat het lampje vanzelf weer uit. In de Jazz kwam het waarschuwingslampje wel steeds sneller terug. We hebben uiteindelijk besloten de katalysator te vervangen door een ander (gebruikt) exemplaar en sindsdien is het probleem opgelost. De dealer had hier niet eerder van gehoord. Het geeft mij het gevoel dat rijden volgens het ‘nieuwe rijden’ sneller leidt tot katalysatorproblemen bij een Honda motor.

De kosten
Je hoort vaak hoe weinig onderhoud je aan een Honda hebt. Het zou de hoge aanschafprijs van een Honda meer dan goed maken. Is dat ook zo in de praktijk? Ik zal hieronder de onderhoudskosten met jullie delen om hier meer inzicht in te krijgen. Ik hoop ook op een reflectie van jullie op de genoemde bedragen. Ik schrik er zelf toch altijd weer van en bijna altijd word ik wel gebeld als ik de auto voor een beurt heb weg gebracht en er toch nog wat extra nodig is. Herkent u dat ook? Het is natuurlijk goed om hierover gebeld te worden, maar ik zou zo graag dat het eens stil bleef.

Hieronder geef ik datum, kilometerstand, kosten en tussen haakjes de werkzaamheden aan. Onder een beurt valt ook een nieuw pollen- en luchtfilter. De auto wordt onderhouden bij de Honda dealer:
- maart 2016, 94.070 km. Kosten: € 401,88
(beurt, reiniging remmen voor en achter)
- augustus 2016, 113.140 km. Kosten: € 562,69
(beurt, bougies vervangen)
- januari 2017, 132.026 km. Kosten: € 440,36
(beurt, nieuwe accu)
- juni 2017, 150.851 km. Kosten: € 403,08
(beurt, APK, rem- en koppelingsvloeistof)
- december 2017, 169.164 km. Kosten: € 913,61
(beurt, nieuwe remmen voor, reiniging kachelmotor, wisserbladen voor en achter, reiniging remmen achter)
- april 2018, 182.256 km. Kosten: € 517,40
(vier nieuwe zomerbanden)
- juli 2018, 187.258 km. Kosten: € 409,66
(beurt, APK, airco-reiniging)
- januari 2019, 200.805 km. Kosten: € 339,67
(beurt, airco-reiniging)
- juli 2019, 213.785 km. Kosten: € 742,35
(vervangen katalysator en APK)
- juli 2019, 214.404 km. Kosten: € 29,21
(vastzetten motor beschermplaat)
- oktober 2019, 221.180 km. Kosten: € 540,59
(beurt, airco en remmen achter reinigen, balanceren, wisserblad achter)
- juli 2020, 234.947km. Kosten: € 1.717,72
(beurt, APK, airco-reiniging, nieuwe bougies, versnellingsbakolie, nieuwe multiriem, twee nieuwe stuurkogelhoezen, nieuwe remmen achter).

Dit komt neer op een totaalbedrag van € 7.018,22. Dat is € 412,84 per 10.000 km. of € 0.04 per kilometer.

Conclusie
Weet u wat goed van toepassing is op de Honda Jazz? De oude Fiat Panda reclame waarin de bestuurder iedereen uitlacht. Ik heb werkelijk waar dat gevoel. Natuurlijk is de Jazz wel wat duurder in aanschaf dan een Panda. Dat is minder lachen, maar je krijgt er in comfort, kwaliteit en betrouwbaarheid ook wel weer wat voor terug.

Natuurlijk er zijn wat kleine gebreken en het rijdt wellicht wat minder luxe en comfortabel als een grotere en/of duurdere auto, maar het is meer dan goed genoeg. Ik kom overal, tegen lage kosten en met een glimlach op mijn gezicht. Dat veel mensen dit maar weinig zal zeggen, is misschien maar goed ook. Rijden we toch nog heel exclusief.

Dat hoop ik dan nog een tijdje te doen. Meestal vervang ik onze auto na circa vijf jaar. Gezien de recente kosten, de geringe inruilwaarde en omdat de auto gewoon zo prettig rijdt, kan ik daarmee nog wel twee tot drie jaar wachten. Dan wordt de HR-V of Civic wellicht ook financieel bereikbaar en anders is er altijd wel weer één van de nieuwere Jazz modellen.