Honda Jazz 1.2i Trend (2009)

Swingend onderweg

Honda 1.2i Trend
De vorige versie van de Honda Jazz was al comfortabel en zeer betrouwbaar en scheepte zijn eigenaren bovendien niet op met bovenmatige kosten. Wat voegt de nieuwe Jazz daar nog aan toe?

Dat er een geheel nieuwe Honda Jazz passeert, hebben maar weinig mensen in het verkeer door. De Japanners kozen ervoor een heel herkenbaar ontwerp neer te zetten. Een begrijpelijke keuze als je je huidige koperspubliek wilt behouden. Ten opzichte van de oude Jazz groeide de nieuwe zeven centimeter in de lengte en twee in de breedte. De hoogte bleef gelijk en daarmee oogt het nieuwe model lager. Het is geen echte mini-MPV, maar hij schurkt er qua concept wel tegenaan.

Handige achterbank

Zoals ook het uiterlijk van de Jazz niet opzienbarend is veranderd, zijn er nog veel meer zaken behouden gebleven. Neem nu die handige achterbank, die in de vorige Jazz debuteerde. We begrijpen niet waarom andere fabrikanten deze constructie niet overnemen. Want dat je de zitting omhoog kunt klappen, kan heel goed van pas komen als je grote, hoge spullen moet vervoeren. Voor een auto uit het B-segment is de bagageruimte groot.

Voorin wemelt het van de opbergvakjes; rolletjes snoep, huissleutels, mobieltjes, plek zat! En de Jazz geeft je dat typische MPV-gevoel, dankzij een verder weg staande voorruit, een extra zijruitje voor en een vrij hoge zit. De stoelen zijn hard en de zittingen zijn aan de dunne kant.

Het verstellen van de rugleuningen met hendels in plaats van draaiknoppen is niet echt handig. De bedieningsorganen zijn prima voor elkaar. Zo bedien je de computer met een knop op het stuur. Op een goed afleesbaar display, recht voor je, lees je de informatie af. Bij de richtingaanwijzer volstaat één keer aantikken voor drie keer knipperen; handig op de snelweg bij het wisselen van rijstrook. Ook de draaiknoppen dicht bij het stuur voor de bediening van de ventilatie en de grote knoppen voor de radiowerken prettig.

Honda weet altijd verbazend veel vermogen uit een beperkte cilinderinhoud te halen. Zo schopt deze 1.2 het dankzij i‑VTEC-techniek tot een verdienstelijke 90 pk. Pas boven de 4.000 tpm ga je merken dat er ook daadwerkelijk zoveel power onder de kap zit. Het groene 'shiftup- lampje' is dan allang uit. Rond de 2.500 tpm vindt de schakelindicator het al tijd voor een hoger verzet. Schakelen gaat trouwens heel prettig. De vijfbak schakelt licht, met korte en exacte slagen.

Kortstondig onderstuurd

Ook de besturing gaat licht; dat past bij de wensen van de doelgroep van dit soort auto's. Maar ook hier geldt dat je als bestuurder goed bij het rijden wordt betrokken. Heel direct is de besturing niet. Enter je met de Jazz een bocht, dan is de auto kortstondig onderstuurd. Maar daarna gaat-ie er ook voor. In de curve merk je dat de kont van de Jazz een innige band met het asfalt onderhoudt. De achterkant kleeft aan de weg en het standaard aanwezige ESP hoeft niet gauw in actie te komen. De vering is soepel, de demping wat stug.

De 1.2i Trend biedt een uitrusting die amper iets te wensen overlaat. Naast zijairbags voorin heeft de auto ook gordijnairbags voor en achter en zijn er actieve hoofdsteunen voorin. Verder heeft de Jazz een radio met cd-speler, die ook raad weet met mp3-tjes. Via een aux-ingang kun je je iPod erop aansluiten. Verder is er airco aan boord, maar die moet je met de hand regelen.

Video

Signalement

Merk Honda
Model Jazz 1.2 Trend
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 16.990

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.198 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 114 Nm bij 4.900 tpm
Inhoud brandstoftank 42 l
Lengte / breedte / hoogte 3.900 mm / 1.695 mm / 1.525 mm
Wielbasis 2.495 mm
Massa leeg 1.022 kg
Laadvermogen 498 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 450 kg
Banden175/65R15Prijzen
Topsnelheid 177 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,2 s (fabrieksopgave: 12,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,8 s / 7,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,9 s / 15,4 s
Brandstofverbruik 5,3 l/100km
CO2-uitstoot 125 g/km

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (28) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.