Honda Jazz 1.4 Hybrid Exclusive (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jazz 1.4 Hybrid Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 120.000 km |
Eerste ervaringen
- 1.300 km
Na 5,5 maand wachten eindelijk onze Jazz in ontvangst mogen nemen.
Het is een zwarte Jazz Exclusive, met SSD navigatie + achteruitrijcamera, achterparkeersensoren en fietsendrager.
We hebben deze auto gekocht omdat we een zuinige functionele stadsauto zochten. Criteria waren 14% bijtelling, benzine, automaat, circa 4 meter lang en goed overzichtelijk. Veel alternatieven waren er toen niet, nu mogelijk de Toyota Yaris Hybrid.
Naast de Jazz houden we voorlopig onze andere 2 auto's, een Volvo C70 en VW Passat, beide benzine automaat.
De auto voldoet functioneel helemaal aan onze verwachtingen, heel ruim voor de buiten afmetingen, goed overzichtelijk behalve rechtsachter misschien net een iets te grote dode hoek. In zowel de Passat als de C70 zie ik fietsers bij het naar rechts afslaan net iets beter omdat ze langer zijn.
Ook de bagageruimte is ruim voldoende voor booodschappen en de magic seats zijn heel handig.
Parkeren in de stad is een verademing, ten opzichte van de lange Passat en de grote deur van de C70.
Het rijden valt ook 100% mee, het voelt wel wat licht aan, maar niet direct als een kleine auto. Eigenlijk was het de bedoeling om de Jazz te gebruiken in een straal van circa 60 km rond onze woonplaats. Maar vorige week moest ik in Limburg zijn en heb ruim 400 km heen en terug gereden met veel plezier, ik miste onze andere auto's helemaal niet.
Als ik van de Passat of de C70 in de Jazz stapt dan heb ik helemaal geen gevoel wat is dit een kleine auto. Het tegenovergestelde is wel het geval als ik na de Jazz in de Passat of de C70 rij dan heb ik wel het gevoel dit is een grote stevige auto.
Totale benzineverbruik tot nu toe is circa 1:17 (gemeten), behalve de rit naar Limburg allemaal stadsverkeer, ben ik niet ontevreden over.
Automaat doet het prima (we rijden al 30 jaar automaat), geluid bij snel optrekken is hoorbaar, maar niet echt hinderlijk. Ik vind wel dat bij parkeren of file rijden ik power mist. Ik ben gewend alleen het gaspedaal los te laten en dat de auto wel verder kruipt. Bij de Jazz moet ik meestal toch gas geven, ik weet niet of het komt door het lagere vermogen of dat het de eigenschappen van de hybride-cvt combinatie is.
Start-stop systeem, krijgt van mij ook niet meer dan een 7. Het langzaam afremmen bij een stoplicht gaat niet helemaal soepel, hij vertraagt niet gelijkmatig, ik heb hierdoor de neiging pas op het laatste moment op de rem te gaan staan. Ook vind ik de merkbare trilling bij het aanslaan net iets te veel. Ik heb geen ervaring met andere hybrides of start/stop systemen, dus ik weet niet of dit een algemene eigenschap is.
Wind en rijgeluiden zijn wat aan de hoge kant, net niet hinderlijk.
Piepjes van de parkeersensor zijn te zacht, maar dat had ik al eerder gelezen.
SSD navigatie doet het goed, ik vind een dualscreen mode erg prettig (de Passat heeft het niet). De menu's zijn wel wennen, voor mijn gevoel niet altijd even logisch.
De grootste teleurstelling bij de SSD navigatie is de integratie van het bluetooth telefoon deel. De bedieningsknoppen aan het stuur voor de telefoon verdwijnen. Maar waar ik mij het meest aan erger is dat er geen gebruik wordt gemaakt van de microphone die in de hemelbekleding zit, maar dat een losse mic wordt geplakt rechts bij je snelheidsmeter. Echt lelijk en geen gezicht. Dat Honda hier geen beter oplossing heeft uitgewerkt met zijn toeleveranciers is belachelijk. Een kastje dat versterking en impedantie van de bestaande mic aan de SSD navigatie aanpast hoeft niet meer dan 2 tientjes te kosten. Ontwikkelkosten en testen van het kastje een paar duizend euro. En dit voor een Honda asseccoire dat met de camera 2700 euro kost.
Jammer ook dat de SD kaartslot alleen voor het updaten van het navigatiesysteem kan worden gebruik en niet om muziek op te slaan. Dat kan wel op een USB stick of iphone/ipod dat met een niet standaard kabel (los 158 euro) moet worden aangesloten. Helaas in het zicht in plaats van in het dashboard kastje. Dus altijd loshalen als je parkeert.
Voor de duidlijkheid de SSD navigatie en de bluetooth telefoon kit doen het functioneel uitstekend, alleen de integratie vindt ik onder de maat.
De achteruitcamera doet het ook uitstekend ondanks dat er geen "guide" lijnen worden geprojecteert. Ik heb bij deze camera wel veel last van waterdruppels, wat ik bij andere autos veel minder heb.
Nog een punt van kritiek zijn de inklapbare spionspiegels, die werken niet automatisch en nog erger mocht je ze willen inklappen dan moet het contactslot aan. Zal het dus waarschijnlijk bijna nooit gebruiken.
De Honda standkachel, hebben we bijna gekocht, al besteld, maar gelukkig heeft de dealer goed verder geinformeerd. Want ook deze accessoire is niet goed geintegreerd. De standkachel kan niet via de CAN-bus de ventilatie aansturen met als gevolgt dat je handmatig de ventilatie in een bepaalde stand moet zetten voordat je de auto verlaat. Niet echt handig. Dit is bij een aantal andere automerken wel beter geintegreerd.
We zijn dus heel tevreden over de Jazz, maar Honda mag meer moeite doen in de estetische (en soms ook functionele) uitwerking van details. Naat het harde dashboard materiaal zag ik ook een grote schroef in achterste bakje van het console tussen de stoelen. Andere fabrikanten doen het beter.
Update
- 120.000 km
Wij zijn nu 4 jaar verder en de km-stand is tegen de 120.000 km.
Het gemiddelde benzineverbruik (echt verbruik, altijd bijgehouden) is 1:17,3. Er wordt relatief rustig mee gereden, meest stadsverkeer en snelweg. Op de snelweg wel tegen de maximum snelheid aan, dus 100, 120 of 130 km/uur, vijf verschillende bestuurders. Ik ben niet ontevreden met dit verbruik. Zowel zomer als winterbanden hebben nog een redelijk profiel en zijn dus nog niet vervangen.
De positieve zaken:
Iedereen vindt het een praktische en prettig rijdende auto. Het is bij iedereen de eerste keus bij afstanden tot 150-250 km ipv de Passat of de C70. Vooral parkeren in de stad is veel makkelijker (maar dat is voor alle auto's < 4m). De magic seats zijn niet heel vaak gebruik, maar wel erg handig de keren dat ze nodig zijn. De achteruitkijkcamera van de SSD navigatie is vooral heel prettig omdat die geen opstarttijd heeft na het starten kan je direct achteruitrijden met de camera aan, bij de Passat duurt het toch wel een tiental seconden voordat je beeld krijgt na het starten.
Opmerkingen:
Telefoonmicrofoon van de SSD navigatie, blijft een onding, is geplakt op het huis van het stuur, ziet er niet uit en raakt zo nu en dan los. Handmatig inklappen van de spionspiegels blijft onhandig. Nadat je het hebt ingeklapt moet je eigenlijk na het het uizetten van de motor het knopje direct weer indrukken anders rij je soms weg met ingeklapte spiegels. De fietsendrager voldoet goed, enige nadeel is dat je de parkeersensoren niet kan uitschakelen, die piepen dus als je achteruitrijdt met de fietsendrager. Dode hoek bij het rechtsafslaan blijft vervelend, vooral bij rotonde's waar fietsers vaak hard rijden. Er zijn relatief wel wat meer rammeltjes bijgekomen dan ik met andere auto's gewend ben. Ik blijf de auto ondanks dat het een Exclusive is met alle toeters en bellen soms "goedkoop" aanvoelen.
De negatieve zaken:
Wij hebben onder andere voor de Honda Jazz gekozen omdat die zeer betrouwbaar zou zijn. Maar wij hebben pech en een maandagochtend auto.
In oktober 2014 bij km stand 72.700 is het centrale dashboard deel uitgevallen, alle meters waren uitgevallen. Dit hele deel is onder garantie vervangen, nadeel is wel dat de kilometerteller naar nul is gereset. Ik moet dus bij elke beurt of winterbandenwissel de echte kmstand doorgeven.
In september 2016 rond kmstand 116.000 hoorde ik bij het stil staan als de motor loopt en de versnelling in drive staat een tikken geluid (normaal hoor je niets omdat de motor afslaat). In de stand achteruit of neutraal hoor je het geluid niet en als je rijdt wordt het overstemd door andere geluiden. Ik heb niet meer gewacht op de grote beurt en ben naar de dealer gereden. Diagnose was, het komt uit de versnellingsbak. De dealer heeft kontakt opgenomen met Honda nederland, maar die wou geen coulance standpunt innemen voordat duidelijk werd wat de oorzaak van het geluid is. Kosten van een nieuwe versnellingsbak inclusief montage is circa 8.500 euro. De bak demonteren en naar de oorzaak zoeken zou ook ergens tussen de 500 en 1.000 euro kosten aan arbeidsloon (of meer), dus zonder reparatiekosten. De dealer heeft gezocht naar een tweedehandse versnellingsbak van een schade auto en gevonden (15.000 km). De kosten van de tweedehandsebak en montage zou rond de 2.200 euro kosten. In overleg met de dealer kwam ik tot de conclusie dat ook al zou Honda nederland uiteindelijk wat aan coulance doen het repareren waarschijnlijk aanzienlijk meer was dan de 2.200 euro. De dealer heeft vervolgens een aanzienlijk deel van de loonkosten voor zijn rekening genomen en zijn onze kosten voor de tweedehandse versnellingsbak inclusief montage op 1.600 euro gekomen. De auto rijdt nu weer als normaal, maar je wordt hier natuurlijk niet vrolijk van.
Rond 100.000 km was het lampje van de ronde ventilator bedieningsknop defect, vervangen koste 80 euro omdat het hele dashboard gedemonteerd moest worden. Uiteindelijk heeft de dealer dit onder coulance vervangen toen de versnellingsbak werd vervangen.
Nu het weer koud wordt heb ik ook ontdekt dat de stoelverwarming van de bestuurder niet goed meer werkt. Het rugdeel wordt wel normaal warm, maar het zitdeel doet er veel langer over. Ik ben hiervoor nog niet bij de dealer langs geweest.
Over de dealer ben ik dus echt tevreden, bijdrage van Honda nederland vond ik nihil.
Al met al is deze Honda Jazz vergeleken met alle nieuwe auto's die we gehad hebben één van de onbetrouwbaarste, samen met een Passat 4motion (2.8 V6), waar op de terugweg van wintersport midden in de nacht onder hevige sneeuwbuien de achteras/cardan defect raakte en de auto licht begon te slingeren (maar leaseauto dus geen financiële pijn).
Voorlopig houden we de Jazz omdat thuis iedereen het een prettige auto vindt en hij weer goed rijdt. De C70 hebben we net ingeruild met een BMW 2 Active Tourer (komt eind januari), nog even gedacht aan een Honda HRV, maar toch maar niet gedaan nav deze ervaring. Maar ook van BMW hoor ik van vrienden soms negatieve verhalen, we wachten af.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.