Honda Jazz 1.4 Exclusive (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jazz 1.4 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 1.500 km |
Hondahok
- 1.500 km
Zaterdag 14 februari, na bijna drie maanden wachten is het dan zover. De nieuwe Honda Jazz kan bij de dealer in Veenendaal worden opgehaald. Mijn vriendin die een knalgele verwacht, ziet tot haar vebazing een donkerblauwe staan. Drie maanden voor het lapje gehouden. Ze kan er in ieder geval om lachen. Toch met enigzins spijt, afscheid van de Audi A2 genomen. Maar ja, had hij mij de het laatste halfjaar maar niet zoveel geld uit de zak moeten kloppen, z'n eigen schuld.Voor het besluit om hem in te ruilen, toch vier jaar met plezier in gereden. Ik heb ook langere tijd rondgekeken naar een waardige opvolger van de A2.
Ik denk/hoop deze gevonden te hebben in de Honda Jazz. Dezelfde buitenmaten (bewezen). Niet zo'n zwaargewicht (bewezen). Veel
comfort (begint zich te bewijzen). Een fijne reiswagen (zien we van de zomer wel).En dan ook nog zuinig (moet nog bewezen worden). Ik ben maar meteen gegaan voor de top, de Exclusive uitvoering met Honda navigatiesysteem (wat een bedrag!) een de 16inch donkere wielen, wat ik persoonlijk mooi vind combineren met het donkerblauw.
De eerste indrukken na (pas) 1500 kilometer.
Zeker een comfortabele auto die netjes is afgewerkt. Ergonomisch hebben ze het in de Jazz goed voor elkaar hoewel ik het geheel een ietwat druk vind ogen. Die armsteun is voor mij een regelrecht lachertje. Te hoog, te smal en te kort.
Het navigatiesysteem werkt perfect en is goed te bedienen. Toch een paar vraagtekens. Als je kiest voor het navigatiesysteem, dan vervalt de Ipod/USB aansluiting. Op zich nog niet zo'n probleem was het niet dat je alleen via de CDspeler muziek in de Music-catcher kunt downloaden. De SDcard wordt alleen gelezen tot 2GB en kan niet worden overgenomen. Ik vind dit een behoorlijke tekortkoming van zo'n duur systeem. De dealer heeft beloofd hier nog navraag over te doen. Dat de achterbank omhoog geklapt kan worden ideaal. Matrasje erin, een tevreden hondje erop, en je hebt een Hondahok zonder allerlei maatregels te hoeven nemen tegen vuile poten. Het panoramadak geeft een heel ruimtelijk idee. In deze tijd van het jaar heb ik hem voordurend open.
Verder met de eerste indrukken. Prima wegligging met een wat vage middenstand van het stuurwiel, wel voldoende feedback. Kan misschien ook aan de grotere bandenmaat liggen. Schakelt en koppelt prettig, prima remmen. Motorprestatie, lekker stil en seopel, maar er mag in het onderste toerenbereik wel wat meer pit zitten. Vanaf 2500 toeren gaat het allemaal wat rapper.
Na drie keer tanken kom ik aan een gemiddelde van 1:15. Ik heb nog niet geprobeerd echt zuinig te rijden. De waarde van 1:17 van de A2 zal ik wel niet gauw evenaren. Als ik korna het oplichten ga tanken zit er nog bijna tien liter (fabrieksopgave 7,8 liter) in de tank. Ik vind dit wel erg ruim.
Kortom: ondanks de kleine punten van kritiek denk ik een goede keus te hebben gemaakt. Maar ja,...1500 kilometer, waar praten we over. De vragen v.w.b. betrouwbaarheid en onkosten heb ik met goed beantwoord maar zal ik pas op termijn eerlijk kunnen beatwoorden.Wordt vervolgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.