Honda Jazz 1.4 Comfort (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Jazz 1.4 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 98.000 km |
- 5.100 km
Eigenlijk verdient deze auto 4 of 5 sterren... Heb even getwijfeld over 2 sterren maar we zullen maar eens met 3 beginnen...
N.B. bij de meeste positieve reactie's punten sluit ik mij aan, en als je geen miere(n)neuker bent zoals ik zul je hem waarschijnlijk ook goed waarderen, maar het zijn mij teveel punten waarop de auto net niet af is c.q. slechter dan mijn vorige.
De auto irriteert...
Als je begint met de auto uit de garage te rijden achterwaarts zonder gordel (we moeten n.l. nog uitstappen om de poort dicht te doen) wordt je getrakteert op de eerste pieptoontjes. Maar na 3 maanden hoor ik ze nauwelijks nog. (Zou je ooit een pauze inplannen met de motor uit, de radio aan en een deur open... constant gepiep!!!)
Erger vindt ik dat de auto in het begin (heel even) teveel choked, ik moet meteen enkele krappe haakse bochten maken en in de 2e versnelling gaat het toch even te hard... (wie schakelt er nu (terug) in de 1e?). Koppeling maar intrappen of remmen...
Komen we direct bij het grote 2e minpunt, remdosering bij lage snelheid. Deze is te licht en valt slecht te doseren en nog steeds beland ik af en toe bij lage snelheid met de neus tegen de voorruit, als of ik na 20 jaar geen auto meer kan rijden. Gek genoeg heeft b.v. de Insight dit helemaal niet... Laat je het gaspedaal bijna geheel los heb je last van een "bonanza-effect", waarschijnlijk wisselt de aandrijflijn tussen aandrijven en aangedreven worden. Niet prettig.
Het sturen gaat iets stroef, ik ben met veel bredere banden lichter gewend. Meer vervelend is dat het stuur rond de middenpositie gewoon blijft staan; je kunt een flauwe bocht nemen met de handen van het stuur! Zou niet mogen.
De auto maakt niet een al te prettige geluid bij het optrekken, zeker in het begin als hij koud is alsof hij rochelt, komt waarschijnlijk doordat de katalysator/uitlaat tussen de motor en het schutbord bevindt. Niet erg, daarvoor is de auto lekker stil eenmaal op welke snelheid dan ook!
Mijn versnellingsbak is niet super, de eerste versnelling "komt mij tegenmoet" als ik niet wacht met de pook aanraken totdat ik de koppeling geheel heb ingetrapt. De andere versnellingen hebben dit niet, mijn vorige auto's ook niet. Alweer alsof ik begin met autolessen...
De versnellingen zijn kort, je bent dan ook in no-time in de 5e versnelling zodat je bij 80..100 km/uur liefst in de 6e versnelling wilt schakelen... die er niet is... had je maar de semi-automaat of een 1.4 Civic moeten nemen (die hebben precies dezelfde overbrengingen + de 6e!). M.a.w. technisch had een 6e versnelling gekunt... jammer... De motor is wel bij hogere toerentallen lekker gretig.
Mijn voorportieren sluiten onvoldoende... Ze vallen prima in het slot maar de deurrubbers aan de binnenkant (autozijde) worden niet of onvoldoende dichtgedrukt (gemakkelijk te controleren met een reepje papier). Op slecht wegdek bij lage snelheid, of bij een rukwind of om de haverklap bij snelheden > 100 km is het alsof iemand de deur opendoet. Om mijn dealer te besparen dat hij de deuren opnieuw gaat inhangen heb ik de deurrubbers met een rondsnoertje opgevuld zodat ze 1..2mm meer uitbuilen. Werkt perfect, behalve bij de rechterdeur, maar hier gaapt een gat van 0,5cm bij het kunststof deel tussen raam en spiegel. Mag de dealer binnenkort wel repareren.
Tenslotte kan ik over de kwaliteit zeggen dat ik een vervelende resonatie heb in het dashboard bij de wijzers, alsof iemand snel met een kant van een stuk papier op tafel slaat. Komt zelden voor, maar als, vervelend...
Ruitenwissers... waarom deze 10cm van de a-zuil stopt is mij een raadsel. Een misser. De wisser op de achterruit wist misschien naar de foutieve kant (stoort mij niet), maar hij wist een beetje traag...
Nog over raamrubbers gesproken, iemand opgevallen dat deze aan de (onderkant raam) buitenkant een gootje vormen? Er zijn dus 2 flaps tussen deur en raam. Typisch Honda schijnbaar, de Civic heeft dit ook b.v. Ik heb zojuist nog maar eens de gietertest gedaan, al het regenwater loopt dus finaal door de binnenkant van elk portier heen... Bijna elke auto heeft dit niet, maar de nieuwe Prius weer wel.
Airco/ventilatie is een volgend punt, ik vind hem net iets te veel fluctureren. Erger nog, daar ik niet tegen koude tocht kan, is het onmogelijk om de ventilatie in de middenconsole (aan een kant) te smoren, de roosters van je afzetten werkt nauwelijks (lucht gaat rechtdoor) en ik heb het linker middenrooster dan maar dichtgepakt... Echt vervelend is dat de airco/ventilator (onder de motorkap) elke 15 seconden inschakelt!!?: dit hoor je en merk je in het gaspedaal/snelheid. Zou je twijfelen tussen een Trend en de Comfort, neem de Trend, de automatische airco werkt in mijn ogen van geen kant.
Zonwerend glas is minder, zeker bij de Comfort of beter met zijn zwarte binnenbekleding wordt het al gauw (te) warm. De zeer vlakke lange voorruit maakt het er niet beter op. Had ik bij de vorige auto pas de airco nodig bij >22 graden celsius, nu ben ik al bij zon bij 19 al aan het puffen.
Zitpositie is matig, als je tenminste 10 jaar een a-klasse gewend bent. Waarschijnlijk ben ik gezegend met korte armpjes en lange benen, maar een goede zitpositie kan ik nog niet vinden. (Went wel na 3 maanden btw). Ik ben niet de langste maar de stoel is praktisch geheel naar achteren geschoven. Het lijkt wel of de stoel foutief gemonteerd is; als je hem geheel naar voren schuift is er ueberhaupt geen plaats meer voor benen tussen stoel/dashboard... Daar ik het stuurwiel dus geheel richting mij axiaal verschoven heb bengelt de pook te ver weg. Stoelzitting is (te) kort, rugleuning te breed maar zitten prima, 9 uur vakantierit (met pauze's) geen enkel probleem, bij de vorige a-klasse kreeg je na 3 uur zitvlees... Tenslotte de wijzerkast spiegelt verschrikkelijk daar waar de boordcomputer zit, al bij middagzon...
Verrassend en waanzinnig tenslotte is het benzineverbruik: na 5.000 km zit ik gemiddeld op 5,5..5,6 liter/100km. De boordcomputer is iets te optimistisch en geeft ca. 5% te weinig aan (5,3). Maar ik rij geen file of stadsverkeer. Op vakantie over de duitse autowegen ('s nachts) gereden pakweg 700km met 100km/h gemiddeld kwam ik uit op 5,3... Normaal werkverkeer zit ik op 5,1. Ik heb geen hybride nodig.
Samengevat: technisch ok met irritante foutjes, ergonomisch een misser.
Wordt vervolgd (foto's volgen)
2 1/2 jaar verder
- 38.000 km
Tijd voor een update, en helaas geen positieve.
Met de teller op bijna 40.000km staat de auto op de schop, in de afgelopen 2 1/2 jaar heeft de auto geen glimlach op mijn gezicht kunnen toveren...
Het positieve.
De auto is zuinig, zeer zuinig. Na 38K pakweg echte 5,5..5,6 L gemiddeld, dagteller (B) geeft zoals gewoonlijk 9% te zuinig aan. Klasse. Het motortje is zo elastisch dat als je het eenmaal doorhebt (in het heuvelachtige landschap) vaak kunt uitrollen zonder snelheid te verliezen, laat staan brandstof te gebruiken. Als het verkeer het toelaat (geen verkeer dus) trek ik de 1e versnelling tot 3000, de volgende iets lager 2500...2000 door. Laat het verkeer het niet toe schakel je tussen 1500...2000 bij elke versnelling.
Stil. Onbeladen kun je rustig en zeer stil rijden. Klasse.
Goede verlichting, ondanks H4 lampjes goed en uitgewogen licht.
Ruim, slim o.a. door de magic seats. Helaas van binnen te smal, geen van de 4 fietsen past met uitgebouwd voorwiel dwars voor de achterbank.
Het matige.
Ergonomie. Geen klapsleutel, geen verwarming die na uitgezet te hebben weer op de laatste aangepaste instelling kunt terugzetten (beide in de facelift verholpen?). Na bijna 3 jaar weet ik nog steeds niet waar welke verwarmingsknop zit, het niet kunnen apart instellen van de middelste ventilatieopeningen enz.. Een dashboardverlichting waar ik in de eerste 4 standen niets zie branden, stand 5 al gauw te zwak en 6 te fel is. Waarom het plexiglas van het dashboard voorover moet liggen zodat het spiegelt bij het geringste zonlicht.
Stroef draaiend stuurwiel bij lage snelheden en het centreert nauwelijks; in flauwe bochten kun je het stuur gewoon loslaten... akelig. Auto stuurt voor de rest lekker scherp trouwens.
Versnellingsbak die af en toe bij het schakelen naar de 2 met een ruk uit de 1 schiet, behalve als ik iets langer geforceerd de koppeling ingedrukt hou. Bij elke andere auto gebeurd mij dit dus niet. Defecte synchroonringen?
Denk dat vanwege kostenbesparing het 2/3 gedeelte van de achterbank aan de verkeerde kant zit, normaal aan de niet-bestuurderskant dus.
Het slechte.
De (afmontage) kwaliteit/eindcontrole. De bestuurderszonneklep hing bij aflevering reeds los. Snel verholpen dat wel. Voordeuren die nagesteld moesten worden (windgeruis). Een rechterspiegel(voet) die scheef gemonteerd was, daarna toch nog windgeruis rechts. Bij het wegrijden vanwege de regen en slecht zicht bij het openen en weer sluiten van de natte rechterzijruit kwam doodleuk een rest plastic folie mee omhoog....
Bijtige remmen bij stapvoets rijden (< 15 km/h) alhoewel dit na pakweg 2 jaar langzaam iets beter wordt.
Een verwarming die alles behalve regelt (op & neer dus en niet consequent), soms is 19grd te warm (voor/najaar bij lichte zon), in de winter bij langere ritten (> 3 kwartier) is 26grd te koud. En dan heb ik nog niet eens over de airco die, als die eens aanstaat, af en toe doodleuk ijskoude lucht blaast... Dealer zegt geen fout te kunnen vinden.
Dashboard. Ik ben nu op het punt dat ik langzaam doorheb wanneer het kraakt of knettert als een geigerteller: steeds vaker, nu bijna elke dag.
Na de laatste maanden diverse keren medeweggebruikers hoofdschuddend aangekeken te hebben vanwege een piepende auto bleek dat na alweer een "wrak" afboog het piepende geluid van mijn auto kwam!: (licht) remmen had geen effect pas bij de volgende bocht, zodat ik zwaar vermoed dat een wiellager het langzaam na 35K voor bekeken houdt.
Maandagsauto? zeg het maar. Zeker de teleurstellende auto die ik in de laatste 25 jaar gereden heb. Wens toch alle Honda liefhebbers & rijders een betere auto en vooral meer rijplezier toe!
Long time no see (like a dead fish)
- 98.000 km
Toevallig (eigenlijk niet toevallig) vandaag na veeele jaren (afwezig) nog eens mijn oude recensie gelezen.. wat een zeurpiet was ik toen.
Onlangs heb/had ik de Honda verkocht, om 'm na korte tijd weer terug te kopen... Ja de zittingen zijn wat aan de korte/harde kant, de stuurbekrachtiging is wat (voor een non-hybrid te) weinig aanwezig en de vering wat te hard... (o ja en de automatische verwarming regelt niet super) but that's it.
Inmiddels bijna 7 jaar verder, gemiddeld verbruik 5,6 l/100km over al die jaren... maar wat een ruimte, wat een heerlijke soepele motor... werkelijk geen defect/klacht meer tot nu toe...
Beoordeling:
rijfun: 4
kwaliteit: 5
totaal eerder 5 dan 4 ;o)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.