Honda Jazz 1.2 Cool (2011)

autoreview

Honda Jazz
Honda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda Jazz

Signalement

UitvoeringJazz 1.2 Cool
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf3.200 km
KM-stand laatst152.475 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen

  • 152.475 km

Eind 2011 ruilde ik mijn Jazz 1.2 Cool (bouwjaar 2006) in op een Jazz 1.2 Cool uit 2011. Dit was een demo model waar de spreekwoordelijke "kop" af was. Met deze Jazz rijd ik ongeveer 20.000 km per jaar.

Kort geleden is deze bij km stand 152.475 total loss gereden. Om de lezer niet teveel te vermoeien is dit geen cumulatief gegroeid verhaal, maar een totaaloverslag geworden.

Prijs en uitrusting
Het Jazz programma zit wat vreemd in elkaar. De 1.2 Cool (een soort permanent actiemodel) en de Hybrid zijn waarschijnlijk het meest relevant. Goed, ik kocht de 1.2 Cool.

Criteria waren:
- Trekgewicht geremd minimaal 600 kg. De 1.2 mag 1.000 kg geremd trekken bij 95 kg kogeldruk.
- Plek voor een gezin plus bagage. Gezocht vanaf 300 liter bagageruimte.
- Betrouwbaar.
- Lage kosten.

Wat geen criteria waren, waren imago, looks, gimmicks.

De Cool kostte nieuw destijds 14.900 euro en daarvoor kreeg je een ruime 5-deurs auto met 1.2 90 pk, ESP, airco, radio/CD, elektrisch bediende en verwarmde spiegels en nog wat zaken. De Jazz heeft de naam duur te zijn, maar dit was de goedkoopste auto die matchte met mijn criteria.

De enige accessoires op mijn Jazz zijn metallic lak en een setje achterspeakers.

Het rijden
Met de 1.2 kom je prima met de rest van het verkeer mee. Voor meer prestaties en in heuvelachtig terrein moet toeren gemaakt worden.

De Jazz heeft een degelijk weggedrag: stabiel, geen fratsen. De besturing voelt net als in de vorige generatie Jazz kunstmatig aan en moet terug geholpen worden naar de middenstand. De vering/demping is erg stevig vergeleken met veel andere auto’s in deze klasse en maakt de auto stoterig op slecht wegdek.

Schakelen gaat met korte slagen, licht en precies.

Tot 80 km/h is de auto prettig stil, daarboven neemt het geluid van de motor en vooral van de banden snel toe.

Verbruik
De auto is prettig zuinig. Volgens de bonnetjes heb ik over zo'n 150.000 km 1 op 19.85 km gereden. Dat is ondanks dat de auto voor enorm veel zeer korte ritjes wordt gebruikt.

Interieur en binnenruimte
Rekening houdend met de buitenmaten (30 cm korter dan een Golf) is de Jazz behoorlijk ruim van binnen. Hoofdruimte is sowieso geen probleem, maar de beenruimte zijn zowel voor- als achterin niet overbemeten. De kofferbak is heel behoorlijk en kan eenvoudig vergroot worden door neerklappen van de achterbank. Het opklappen van de zittingen van de "Magic Seats" doe ik nooit. Het interieur zit vol met bekerhouders en opbergvakjes, waaronder 2 dashboardkastjes.

De meters zijn goed afleesbaar en de hendels, knoppen hebben voldoende gevoel en zitten op een logische plek. De vormgeving van het dashboard is best leuk en de afwerking is goed, maar de knoppen voor de verwarming/ventilatie zijn wel heel grof en het dashboard en de deurpanelen zijn grote lappen lelijk kunststof die vastgezet zijn met zichtbare schroeven.

De stoelen zijn stevig zonder te hard te zijn en bieden genoeg ondersteuning. Je zit er wel meer op dan in. Het stuur kan in hoogte en diepte worden versteld. Ondanks dat kon ik niet de perfecte zitpositie vinden.

Audio, airco en andere elektronica
De tuner gebruik ik nooit. Het geluid van de CD speler is in orde, de bediening eenvoudig en het volume past zich (als je dat wilt) automatisch aan. Een USB aansluiting ontbreekt helaas, maar er is wel een AUX aansluiting aanwezig.

De boordcomputer die vanaf het stuur te bedienen is toont o.a. het actuele verbruik (in blokjes) en gemiddeld verbruik. De tekens op het display zijn grof en het display is bij fel zonlicht niet altijd goed afleesbaar. Handig is de mogelijkheid om dagteller A automatisch te resetten wanneer er is getankt.

De airco koelt goed, maar naast het voelbaar inleveren van veel pk’s is het aan- en uitspringen van de aircopomp erg goed voelbaar door schokjes in de aandrijflijn en in de verlichting. Bij de eerste generatie Jazz was dit beter voor elkaar.

Onderhoud en reparaties
Ik heb bij de dealer het variabele onderhoudssysteem uit laten zetten en laat de auto gewoon elke 20.000 km een beurt geven.

Bij de eerste generatie Jazz was zelf vervangen van koplampen niet te doen, bij deze is dat geen probleem.

De auto heeft een distributieketting i.p.v. een riem. En bij Honda rekken die dingen blijkbaar niet op. :-)

Reparaties:

- Heel wat Philips koplampjes (laten) vervangen, uiteindelijk zelf lampjes van Oram gekocht en die nooit meer hoeven te vervangen.

- Lekkage door een niet goed sluitende dop in de wagenbodem. Afgekit.

- Een kunststof plaatje in het dashboard sloot niet goed aan, deze is geruild met een andere Jazz.

De voorbanden gingen ongeveer 55.000 km mee, de achterbanden 90.000 km.

Kosten over 150.000 km:
- Afschrijving 4,2 cent/km
- Verzekering 1,4 cent/km
- Belasting 1,4 cent/km
- Brandstof 7,8 cent/km
- Onderhoud/reparaties 2,5 cent/km
- Totaal 17,4 cent/km (of 408 euro/maand)

Waardering
Deze Jazz bleek een praktisch, betaalbaar en betrouwbaar vervoermiddel. Echt grote minpunten heb ik niet gevonden, maar ik denk dat er concurrenten zijn die beter design van de buitenkant, meer comfort en luxere uitstraling van het interieur hebben.

Blijkbaar vond ik dat niet belangrijk, want ik heb na dit model weer een Jazz van deze generatie, maar dan het gefacelifte model, gekocht.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum