Honda Jazz 1.5 Hybrid Crossstar (2020)

autoreview

Honda Jazz 1.5 Hybrid Crossstar (2020)

Signalement

UitvoeringJazz 1.5 Hybrid Crossstar
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf20.020 km
KM-stand laatst39.400 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onze eerste Honda, eerste Hybrid, eerste automaat: een geweldige mix!

  • 24.350 km

Aanleiding: onze diesel Nissan Note (106PK !) uit 2008, (zeer tevreden over, prima auto geweest) liep naar de 300.000 km en vergde een nieuwe distr. riem en nu ik met pensioen ben rijden we nog ca 15K km/jaar dus diesel zou voor ons exit worden. Ons plan was om rond de Paasdagen 2022 uit te kijken naar een andere auto, maar we vonden in Maart al ons wensmodel met trekhaak, bij de dealer dichtbij in Zwaag, dus waarom zouden we wachten? En achteraf just at time ivm de stijgende dieselprijzen......

Wensen: full hybrid, zo zuinig mogelijk op benzine rijden, (een PHEV zou ook mogen maar na berekeningen van de meerprijs en de meer-kilo's zou die pas "break even" draaien na 10 jaar dus dat idee hebben we laten vallen). B-segmenter, iets hoger zitten dan laag, automaat, soepele demping en vering, ongeveer de afmetingen van de Note, (moet in de garage passen), moet "lekker rijden" en "voelen als een goedzittende jas", en door de goede ervaringen met Mitsubishi en Nissan en op advies van mijn garagist liefst een Japanner/Koreaan. Voorkeur voor een auto van 2 a 4 jaar oud dus de kop eraf. Voorheen ook Skoda en div. Citroenen gereden.

Keuzeproces. Ik oriënteerde mij al sinds een jaar en maakte een shortlist aan de hand van vele reviews en autotests van Autoweek, Autovisie, Youtube, etc.
Het verhaal van Nissan E-power sprak mij erg aan. Elektrisch rijden, automaat, zuinig en geen gedoe met laden of kabel of actieradius; het leek mij leuk.....maar omdat Nissan halsstarrig weigert de Nissan Note met E-power, die in Japan zo'n succes is naar Europa te brengen, heb ik vele andere Hybrids en Electr. auto's met range-extender nageplozen. Een volledige elektrische auto en steeds laden komt later wel als de nieuwe generatie accu's op de markt komen. Onze kinderen wonen verspreid door Nederland en ik wil wel graag zonder bijladen op visite kunnen.

Uiteindelijk, na de maten, verbruik, financiën en vooral de reviews. te hebben vergeleken, bleven op de shortlist de hybride versies over van: Suzuki Vitara, Hyundai Kona, Toyota Yaris Cross, Honda Jazz (Crosstar).

De Toyota en de Hyundai hebben we bekeken in showrooms en de Suzuki en Honda echt gereden:
-instap Hyundai Kona (mooie auto) was me te laag (stoot telkens mij hoofd bij in- en uitstappen),
-van Toyota Y C had ik hoge verwachtingen maar de passagiers ruimte achterin was erg krap, het volledig zwarte interieur/ plafond drukte mijn stemming; ik was net geblesseerd aan 1 been en kon niet eens goed achter in- en uitstappen door de krappe beenruimte en omdat de portieren niet 90 graden open konden. Jammer Toyota.
- In de Suzuki Vitara proefrit gemaakt. Goede auto; we vonden de stoelzittingen alleen niet fijn (kan ook aan onze bovenbenen liggen) Kortom: Hij paste net niet als een goedzittende jas........maar verder OK dus een goede 2e plaats.
- Honda Jazz Crosstar: proefrit gemaakt en tja: we stapten uit en zeiden tegelijk enthousiast: dit is m!

Details en ervaringen: we kozen de Crosstar-versie omdat die minder saai oogt dan de gewone modellen hoewel die wellicht net zo goed rijden. Rood omdat die lekker opvalt.
Ik verwijs ook graag naar de uitgebreide review over de Honda Jazz Crosstar van 13 febr. 2022 op AW.
Daar staan al veel technische details in.

Wij vinden het nog steeds een feest om ermee te rijden. Helemaal top. Het constant rijden op de 2 electromotoren zonder schakelmomenten is niet rijden maar zoeven. Dat de benzinemotor af en toe de accu bijvult gaat vrijwel ongemerkt; je ziet het alleen in het dashboard en je hoort hem vaag op de achtergrond draaien. Er zijn echter ook hele stukken dat je geruisloos als EV rijdt. Leuke ervaring.
In stand "B " remt de auto mooi gelijkmatig af, wekt stroom op en de echte rem hoef je veel minder te gebruiken. Ik krijg daar wel eens een tram/metrogevoel bij. (ben idd. een railfan) Je kan er niet one-pedal mee rijden, want hij blijft op t laatst kruipen.
Het zgn rechtstreeks aandrijven van de wielen door de motor rond de 100 km/uur merk je niet.
De auto nodigt uit tot relaxed rijden maar kan wel vlot accelereren als je dat wilt. Bij vloeiend gas geven loeit de CVT niet maar je hoort hem wel werken uiteraard. Echte snel wegracers kunnen m.i. beter een andere auto kopen.

De anti-vermoeidheidsstoelen (uitvinding Honda) zitten echt heerlijk. Stuurgedrag, wegligging, vering en demping, remgedrag, kleine draaicirkel zijn perfect. Fijne cruisecontrol. Het is een doordachte auto.
Ik begin nu te begrijpen dat vele reviewers zeggen "eens een Honda, altijd een Honda"

De auto lijkt klein van buiten maar is binnenin best ruim. De portieren gaan 90 graden open. De achteruitrijcamera kijkt ook L en R opzij in stand A dus dat werkt ongeveer als een visuele rear cross traffic warning. De achterbankzittingen gaan bij neerklappen van de rugleuningen ook mee omlaag zodat er een mooie bijna vlakke vloer ontstaat en ruimtewinst.
Die magic seats zijn soms best handig.
Niet nodig maar wel leuk: Bij sterke zijwind laat ik de rijbaanassistent het stuur corrigeren en hoef ik het stuur alleen maar losjes vast te houden. (losse handen mag niet) Voelt als prettige massage.
Nog iets leuks: we hebben bij de aflevering de auto laten behandelen met een teflonachtige caoting. Werkt prima: wassen met alleen water (warm water bij vlekjes) is voldoende. Zelfs een regenbui maakt de auto schoon en ik hoef hem niet in de was te zetten............
De trekhaak is alleen geschikt voor een fietsdrager en dat is precies wat we wilden.
Ben van plan de zomerbanden als ze op raken te vervangen door all seasonbanden. Wisselde voorheen zomer- en wintervelgen af, dat voelde veiliger.

Verbruik: Zeer tevreden. In Nederland rijden we ongeveer 2/3 snelweg en de rest lokaal dus dan gebruiken we gemiddeld 4.2 L per100 km. (1 op 23,8) Op alleen lokale wegen en in de bebouwde kom daalt het verbruik naar ca. 3,8. (1 op 26) Onze vakantie in Duitsland vergde 4,5 l/100 km omdat we daar wat harder rijden dan in Nederland en meer heuvels te beklimmen hadden.

Kritische punten en tips: - Bij elke rit moet/wil ik de rijbaanverlatingssignalering uitzetten want die geeft teveel meldingen omdat de strepen op onze wegen steeds van patroon wisselen. (de botspreventie blijft dan wel werken).
-Ik weet niet of ik de navigatie wel met spraak kan bedienen. Tom Coronel roept op een leuk youtube filmpje over deze Jazz aan het eind: "OK Honda, Navigatie". Maar bij mij werkt dat dus niet. Volgens de garage moet ik de navigatie via mijn Iphone met Siri bedienen.............maar heb dat nog niet ervaren. Heeft iemand wel ervaring met spraakgestuurde navi in de Jazz?
-Bij erg lange afdalingen in Duitsland in stand "B" raakte de motorvoedingsaccu vol. Vanaf dat moment maakt de motor een rauw grommend ontevreden geluid. Maar als je dan voor stand "D" kiest is het geluid weg en is er niets aan de hand. Wel iets meer bijremmen dan. De garage heeft daar nog geen ervaring mee of verklaring voor.
- Bij zeer steile hellingen in Dtsld was het nodig de groene ECO knop uit te zetten omdat de motor dan alle vermogen nodig heeft om vlot te blijven klimmen.

Al met al: zeer tevreden,het rijden in deze Jazz is echt elke keer weer een feest. Natuurlijk is dit relatief want vroeger waren we ook blij met onze andere verse aankopen maar toch: dit benadert wel de top in beleving.
We kunnen deze auto van harte aanbevelen. Wie twijfelt moet zeker een proefrit maken en dan pas oordelen.

De Jazz in Duitsland/airco

  • 39.400 km

Even een tussenreview na voor de tweede keer vakantie in Duitsland te hebben gevierd. De eerste keer Oberstdorf en stukje Oostenrijk en nu recent het Erzgebirge met ook best veel hellingen. Conclusie: Het blijft een fijne auto, ook als je op de autobahn wat steviger wilt rijden of in berggedeelten met full power de berg op moet. Het verbruik wijkt dan gek genoeg niet erg af van dat in Nederland, dus kennelijk is de stroomopwekking bergafwaarts voldoende om de gevraagde klimkracht te compenseren. De "electro-automaat" en de hill-assist zorgen in die berggebieden voor glimlachend en relaxed rijden.
De auto is vorige maand 1 keer naar de dealer geweest omdat de airco niet meer koud werd. Er werd een lekje geconstateerd in de airco-condensor en die is geheel onder garantie vervangen. Zijn we blij mee.
Nog 1 leuk voorval: we zagen deze auto in Duitsland vrijwel niet tot heel weinig rijden (wel de oudere Jazz modellen) maar op parkeerplaatsen en bij de supermarkt komt er geregeld een Duitse autobezitter nieuwsgierig kijken en gaat dan vragen stellen wat dit voor een bijzonder "soort" is. Ik denk wel eens: Als Honda slim was zouden ze op de zijflanken wat reclame aanbrengen (tegen een kleine vergoeding voor de eigenaar) om de wereld te laten weten wat voor leuk dingetje hier rijdt.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.