Honda Jazz 1.4 Style Mode (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jazz 1.4 Style Mode |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 100.000 km |
KM-stand laatst | 187.000 km |
Zoektocht naar praktische zuinige en betrouwbare t
- 100.000 km
Allereerst wil ik jullie meenemen naar mijn persoonlijke situatie en waarom ik deze auto heb gekozen. Wij thuis -de dame en ik- hebben een voorliefde voor auto's. Echter raken wij ook snel gehecht aan auto's en doen ze daardoor niet graag weg.
Onze eerste auto was een Daihatsu Cuore uit 1997. Waren op dat moment nog student en hadden weinig geld, vandaar de keuze voor een Daihatsu Cuore, immers zuinig en betrouwbaar. Zeker 6x zijn wij met de Daihatsu naar de Alpen gereden. wellicht schrijf ik daarover nog een andere review.
Toen de dame afgestudeerd was en inmiddels een tijd gewerkt had kwam er een BMW 320D uit 2008. Deze was gekocht in 2010. De Daihatsu hebben wij tot 2016 nog gehouden als 'stadsauto' en omdat we hem gewoonweg niet weg konden doen. In 2016 kregen wij van de dealer te horen dat de Daihatsu Cuore niet meer door de keuring heen kwam. Snel op zoek naar een andere auto.
Deze auto zou een tweede auto voor ons worden als stadsauto. Wij zochten een auto met meer luxe dan de Daihatsu en veel ruimte en betrouwbaarheid. Het liefste een B-categorie auto. Na het nodige speurwerk op internet kwam ik een Honda Jazz 1.4i style Mode uit 2010 tegen met net 100.000 km op de teller. Na de proefrit werd duidelijk dat dit onze tweede auto zou worden.
Een aantal zaken blinkt deze Honda Jazz naar onze mening in uit t.o.v. andere B-categorie auto's.
-Ten eerste: de magic seats van Honda. Het is ongelofelijk hoeveel er in deze auto kan als je de achterstoelen opklapt of naar beneden klapt. Het formaat van de auto doet dit niet vermoeden, maar er past heel veel in. (Bij onze verhuizing kwam dit mooi van pas!)
-Ten tweede vonden wij de auto voor zijn formaat goed en degelijk rijden. Natuurlijk kan het allemaal veel beter en degelijker, echter moest er dan meer geld worden uitgegeven. Immers rijden wij alle auto's privé.
-Ten derde rijdt een aantal vrienden van ons in een Honda (CR-V, Accord). Zij roemen de kwaliteit en betrouwbaarheid. Op internet is er veel goeds te lezen over deze Honda Jazz. Dit gaf ons een goed gevoel.
-Ten vierde zijn de onderhoudskosten laag. De auto weegt maar 1046 kg leeg. Hierdoor is de wegenbelasting 35-38 euro per maand. Ik las op internet dat de meeste mensen zo rond de 1:17 rijden.
-Ten vijfde had deze Honda Jazz HQP (Honda Quality Service) en daarmee nog 2 jaar garantie!
Genoeg reden voor ons om tot de koop over te gaan.
Inmiddels is de Honda Jazz bijna 4 jaar in ons bezit. Dit leek mij een goed moment om eens een review te schrijven. Wij rijden ongeveer 13.500 km per jaar met deze auto. Het gemiddelde verbruik is in de zomer rond de 1:18 en in de winter 1:17. Dit verbruik is veelal stad en deels buitenweg. Let wel op: hierbij zit ook iedere dag een stuk file. Indien je op de autosnelweg 100 km/h rijdt dan is de auto nog zuiniger. Waarden van 1:19 tot 1:20 zijn dan haalbaar met gemak. Omdat onze BMW 320D met inmiddels 363.000 km op de teller in 2018 problemen kreeg hebben wij besloten een keer met de Honda Jazz op vakantie te gaan. Deze keer ook naar de Alpen. Van te voren was ik een beetje bang dat dit tegen zou vallen. Immers wist ik hoe enorm groot het comfort verschil tussen de Daihatsu Cuore en de BMW 320D was. Echter bleken deze vooroordelen niet gerechtvaardigd. De Honda Jazz heeft weliswaar maar 100pk, maar deed het prima op de Duitse autobahn. Het verbruik over de heenreis en terugreis was 1:18,1km per liter. Dit viel mij heel erg mee. Bovendien waren wij beide verrast over hoe goed de Honda het had gedaan. Natuurlijk is het geen BMW 320D, maar de stoelen zaten goed en de airco had ons prima 'koel' gehouden. Nog een leuk feitje: de auto stopte bij 193 km/h op de km-teller terwijl de navigatie 183 km/h aangaf. Volgens fabriek moet hij 182km/h rijden. Zodoende deed de Honda Jazz het keurig.
Na die vakantie in 2018 hebben wij de BMW 320d vervangen voor een BMW 330xi GT met powerbox. Dat is nu de auto waarmee wij op vakantie gaan. Met de BMW's rijden wij vaker over de autobahn zowel op vakantie evenals zakelijke aangelegenheden. Ik hoef niemand uit te leggen dat indien je uit een auto stapt met 300 pk en 400 nm een Honda Jazz langzaam aanvoelt.
Zijn er nog negatieve punten? Ja, natuurlijk heeft iedere auto negatieve punten.
-Bij 120 km/h op de snelweg heeft de vijfbak van de Honda best al wat toeren nodig. In de buurt van de 3500 RPM. Dit is naar mijn mening veel. Echter komt onze Honda weinig op de snelweg en hebben we hier zodoende weinig last van.
-Tot 100km/h is het redelijk stil in de auto. Tot 120-130km/h is het prima te doen, echter daarna wordt het geluid van buitenaf -zowel motor als windgeruis- storend.
-Onderin toeren, lees vanuit de eerste en tweede versnelling onder de 2000 rpm zit er weinig leven in de auto. Versnellen doet de auto dan alleen door even terug te schakelen. Nu zijn wij beide rustige rijders en is snelheid niet echt van belang. In Nederland mag je toch niet snel rijden en de Honda Jazz nodigt hiertoe ook niet uit. Dit is volgens mij een veelvoorkomende 'klacht' van mensen die een V-tec motor rijden.
-Bij laagstaande zon wil het dashboard reflecteren in de voorruit. Dit kan vervelend zijn.
-Met mijn 1.90m is de voorstoel net niet ver genoeg te verstellen naar achteren. Normaliter zou ik liever 1 standje verder naar achteren zitten, maar dat gaat dus niet. Ik lees van een meerdere gebruikers dat je daarvoor bouten en een schroefsetje met geleiders kunt bestellen, echter vind ik het nu niet zo storend om dit te doen.
-Het dealernetwerk in Nederland van Honda is klein. Dit wisten wij van te voren. Gelukkig wonen wij slechts 2 km van een Honda-sub-dealer vandaan vlakbij de Duitse grens. Dit hadden wij van te voren uitgezocht en vormt voor ons geen probleem.
Tot op heden zijn wij zeer te spreken over onze Honda Jazz. Voorlopig blijft hij nog mooi in onze familie.
Ik wil deze review in de toekomst ook bij gaan houden. Hierdoor zullen er af en toe updates komen. Indien er vragen c.q. opmerkingen zijn verneem ik die graag.
Enige tijd verder
- 187.000 km
Inmiddels zijn we enige tijd verder. De Honda doet het nog steeds prima. Sinds de vorige review is er weinig veranderd aan mijn ervaring met de Jazz. We rijden de laatste jaren plus minus tussen de 10.000 en 13.500 km per jaar. Sommige jaren iets meer en andere jaren wat minder. In 2023 heeft onze Jazz wel een behandeling moeten ondergaan aan de onderkant ivm opkomende roest en is zelfs een stukje gelast in een van de dorpels. Dit heb ik laten doen bij de Honda dealer in Veghel. Zij hebben mij goed geholpen en zeiden dat mijn auto er prima uitzag en het nog goed doet. De monteur zei tegen mij dat van hetzelfde model er zelfs meerdere bij hen in onderhoud zijn met 300.000 en 400.000 km op de teller. Dat vind ik voor een 1.4i v-tec een goed resultaat. Ook de remschijven voor zijn vervangen met blokken in 2023 bij de beurt, verder geen bijzonderheden.
In 2024 heeft de Jazz onderhoud gehad en zijn de remschijven achter en remblokken vervangen. Ook heb ik zowel nieuwe zomer- evenals winterbanden moeten aanschaffen en een nieuwe accu, omdat de accuspanning wat laag was en de Honda moeilijker begon te starten. De zomerbanden zaten op 2.5mm en de winterbanden op 3.5mm. Het kon nog even door, maar ik wil liever dat ik op nieuwe goede banden kan rijden en niet tot het laatst wachten met vervangen. Verder heeft de Honda alleen de beurt gehad en apk. Ik heb de monteur gevraagd ook naar de onderzijde te kijken ivm eventueel roest. De monteur gaf aan dat het allemaal in orde was.
Het verbruik op de winterbanden is iets hoger dan op de zomerbanden. Op winterbanden gemiddeld 1:17,5 en op zomerbanden 1:18,5 indien ik meerdere korte ritten maak. Indien ik langere afstanden moet afleggen (lees 80km en meer aan een stuk) dan is 1:19-1:20 makkelijk haalbaar zonder daarvoor veel moeite te doen. Hierbij wel de aantekening dat ik mij plusminus aan de snelheidslimiet probeer te houden. Soms een paar km te snel, maar niet buitensporig hard rijden.
Ik heb de auto nu inmiddels 8,5 jaar en ben erg te spreken over de ervaring tot nu toe. De Jazz had ik aangeschaft met het idee er 7 jaar mee te rijden (zoals ik voorheen ongeveer met mijn auto's deed), echter heb ik besloten dat de Jazz nog wel even mag blijven! Hij verbruikt nog geen druppel olie en het blok is perfect droog. Dat de Jazz niet zo snel is als menig andere auto maakt mij niet uit. Als je een snelle auto wenst koop je geen Honda Jazz.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.